autoweb.cz > Dacia > Dacia Duster > Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4×4: Laciná leštěnka
Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4×4: Laciná leštěnka
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Dacia dokázala s modelem Duster zaznamenat skoro až pohádkový úspěch. Aby také ne, když v dobách, kdy hlad po různých zvýšených křížencích neustále roste, nabízí rumunská automobilka SUV skutečně pro každého. Duster se díky tomu těší skoro až kultovnímu statusu. Vždyť se řidiči Dusterů dokonce zdraví na silnici! To se mi stalo v životě jen se dvěma jinými auty – s Defenderem a Miatou.
Musím přiznat, že mi Duster byl vždycky hodně sympatický a nová generace na mojí oblibě ještě přidává. Možná mě někteří lidé pošlou alespoň na oční, možná rovnou i do blázince, ale mně se nový Duster skutečně moc líbí.
Rozkročeným postojem a odhalenými prvky podvozku ukazuje svoji drsnou stránku, že se nelekne ani těžšího terénu, lákavé barvy karoserie (hlavně zlatavě oranžová) a zajímavý design předních a zadních světel zase zdatně maskují, že je Duster poněkud levné auto. Když jsem Dustera poprvé zahlédl na oficiálních fotografiích, které byly pravda hodně vyumělkované, spletl jsem si ho s Land Roverem Discovery.
Uvnitř se Duster také tváří hodnotněji než předešlá generace, přestože tu stále převládají extrémně laciné plasty, které místy špatně lícují a zapáchají kyselým odérem lepidla. Designéři ovšem s omezenými možnostmi odvedli dobrou práci. Líbí se mi na řidiče natočený středový panel s naprosto jednoduchým, ovšem přehledným infotainmentem, který funguje na jedničku. Polička před spolujezdcem udrží i telefon, peněženku nebo obojí naráz, ne nic jako podobné poličky v jiných autech.
Ze všeho nejvíc mě však těší ovládání klimatizace, které svým designem vypadá jako z Audi. Trojici otočných ovladačů lemuje imitace hliníku a uvnitř najdete displeje s pěknou grafikou, z nichž prostředí dokonce funguje jako tlačítko automatického režimu. Naprostá paráda! Potěší i loketní opěrka integrovaná do řidičovy sedačky, podobně jako v dodávkách, bohužel však není polohovatelná a spolujezdec svoji postrádá. Navíc sedadla jsou hodně měkká, takže po delší cestě pocítíte únavu, pozice za volantem je mírně vyosená a v zimní bundě s pohorkami si budete ideální posez hledat dlouho. Tolik kritika.
Pokud zvolíte naftový motor a pohon všech kol, pod kapotou najdete vždy silnější turbodiesel 1.5 Blue dCi o výkonu 115 koní a točivém momentu 260 Nm. Dynamika je vzhledem k parametrům motoru velice slušná. Svým dílem přispívají i extrémně krátké převody, které mi ovšem činily nejvíce potíží. Krátká jednička záměrně supluje redukční převodovku a v terénu ji budete zbožňovat, jenže běžné rozjezdy z křižovatky jsou však díky ní cukavé a na dvojku už zase trochu piglujete spojku.
Zkrátka si musíte na jedničku zvyknout a stejně tak na ostatní rychlosti. Často se mi stávalo, že jsem při běžné jízdě po městě nabyl dojmu, že bych měl zařadit vyšší rychlost, jenže jsem si místo toho podřadil. Třeba mám pocit, že jedu na trojku, tak zařadím čtyřku, jenže ejhle, už jsem tam měl dávno pětku. Na dálnici je to lepší, jelikož máte motor i na šestku vytočený do optimálních otáček, takže nemusíte často řadit kvůli předjíždění nebo kopcům.
Do spotřeby paliva se ovšem krátké kvalty příliš nepodepisují. Po městě budete jezdit za 6,5 l/100 km, po dálnici v rychlostech kolem 150 km/h si motor řekne maximálně o 7,5 litru. Rychleji jet ani nechcete, protože narazíte na limity podvozku. V těchto rychlostech už začnete mít řízení plné ruce, jelikož Duster vyžaduje neustálé korekce volantem a vyloženě komfortně naladěný podvozek začne dávat najevo svoji nelibost stejně jako v technicky náročnějších zatáčkách.
Jakkoliv na klikaté silnici není Duster silný v kramflecích, na nezpevněném povrchu působí naprosto sebejistě. A nejenom na nějaké polňačce. Navzdory chybějící terénní výbavě v podobě poctivých uzávěrek diferenciálů, redukční převodovky nebo terénních pneumatik totiž dokáže projet místy, o kterých budete mít velké pochybnosti. Auto sice snadno „utopíte“ v první bahnité louži, protože mezinápravová spojka a zimní pneumatiky nejsou ideální do těžkého terénu, jakmile ale dokážete udržovat pohyb a tempo, projede Duster hodně. Přitom působí velmi lehkonohým dojmem, přesně jako onen pověstný horský kamzík.
Dacia Duster je zkrátka trefou do černého, ať už třeba jako postraší pár hledáte jednoduchý crossover do města za 260 tisíc, nebo chcete naprostou leštěnku za 460 tisíc, jako je tato, ve které dostanete hodně pěknou výbavu – silnější naftový motor, pohon všech kol, všechno v elektrice, automatickou klimatizaci, satelitní navigaci, bluetooth připojení, vyhřívané sedačky… Musíte si zvyknout na několik kompromisů, třeba že kabina není příliš krásným místem k životu a podvozek má blízko limity, na druhou stranu se mi Duster líbí právě tím, že si oproti ostatním crossoverům vůbec na nic nehraje. Tohle je upřímné SUVčko, což je úkaz, který si zaslouží sympatie.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | neuvedeno |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 461 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové, 290 mm |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 215/60 R17 Nokian WR SUV 3 |
Pneumatiky vzadu | 215/60 R17 Nokian WR SUV 3 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 85 / 115 v 3 750 |
Točivý moment (Nm) | 260 v 2 000 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 82 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 179 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9 / 4,5 / 4,7 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 341 |
Šířka (mm) | 1 804 |
Výška (mm) | 1 682 |
Rozvor náprav (mm) | 2 676 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 395 |
Celková hmotnost (kg) | 1 848 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 695 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1 500 |
Zavazadlový prostor (l) | 441 / 1 444 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 259 900,- (1.6 SCe 4x2 114 k Access) |
Základní cena test. verze | 386 900,- (1.5 dCi 4x2 115 k Comfort) |
Cena testovaného vozu | 431 900,- (1.5 dCi 4x4 115 k Comfort) |