D5 se rozšíří na šest pruhů. Obce a Praha bijí na poplach, vadí hluk i auta

Příjezd do Prahy od Berouna je proslavený kolonami a dopravními kolapsy. Situaci má vyřešit plánované rozšíření dálnice D5 na šest pruhů. Jenže plány Ředitelství silnic a dálnic naráží na ostré reakce obcí. Připomínky má navíc i pražský magistrát, který se obává suburbanizace.
d5-main-1100x618.jpg Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Dálnice D5 mezi Pražským okruhem a Berounem je jedním z nejvytíženějších dopravních úseků v republice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si dlouhodobě uvědomuje, že je problematickou část při příjezdu do hlavního města nutné řešit. Pomoci má rozšíření na šest pruhů. To má zaručit plynulejší cestu aut při vjezdu do metropole. „Cílem je zabránit kolonám, při kterých řidiči hledají alternativní trasy a jedou po silnicích nižších tříd, obcemi, městy, kolem škol,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.

Plán rozšíření D5

Se zahájením stavby se aktuálně počítá již v letošním roce zkapacitněním mimoúrovňové křižovatky na Pražském okruhu na křížení s D5. Poté se plánuje rozšíření doposud čtyřpruhového úseku 515 od Barrandova, a následně dojde na dvouetapové rozšíření samotné dálnice směrem od Prahy. Současný harmonogram počítá se stavbou rozšíření samotné D5 v roce 2027, k dokončení v případě hladkých prací dojde v roce 2032. Rozšíření D5 vyjde podle ministra dopravy Martina Kupky na více než miliardu korun.

Současný harmonogram odhaluje výrazné zpoždění oproti původnímu plánu. Ředitelství silnic a dálnic totiž v dokumentaci ještě v květnu 2021 uvádělo start prací v roce 2023 s dokončením v roce 2030. Dokončený projekt nabídne řidičům rozšíření vozovky o čtyři metry na každé straně na trase o délce 22,5 kilometru. Projekt zároveň počítá s rekonstrukcí odpočívky Rudná a Drahelčice. Nově má vniknout i obnovená odpočívka Beroun na 16. kilometru s parkovacími místy pro 25 osobních vozů, čtyři autobusy a šest obytných vozů. Součástí modernizace je také 21 dálničních mostů, šest nadjezdů a dvě pěší lávky. Část rekonstrukcí mostů se řeší v předstihu a s rozšířením se na nich počítá.

Více aut a více hluku

Jenže vylepšení dálnice D5 samozřejmě přinese také zvýšené množství automobilů a logicky také hluku. Právě ten je trnem v oku zástupcům obcí. Ohledně protihlukových stěn například uvádí, že ŘSD řeší problematické úseky příliš pomalu a pozdě. Hluk následně negativně dopadá na denní život občanů v přilehlých obcích. Nevybíravě se k dokumentaci EIA, jež posuzuje vliv na životní prostředí, vyjádřil mimo jiné starosta Rudné Lubomír Kocman, jenž prohlásil, že ŘSD provozuje D5 protizákonně a hygienická výjimka už dávno skončila. „Z partnerů budou soupeři,“ prohlásil s tím, že obec využije veškeré prostředky v boji proti hluku.

Negativní je ohledně zvýšeného hluku starostka Drahelčič Petra Ďuranová: „Už s eliminací hluku máme určité zkušenosti. Dálničářům hrozně dlouho trvá, než zareagují na překročení hluku. Než se postaví nová protihluková stěna, tak se počet automobilů na dálnici zase zvýší,“ popisuje své obavy a zkušenosti. Právě u Drahelčic ŘSD plánuje obnovu protihlukové stěny. „Nové protihlukové stěny budou více reflektovat aktuální zatížení této oblasti hlukem z provozu na dálnici. Podle posledního sčítání dopravy projede těmito místy denně 53 000 vozidel, z toho cca 30 procent tvoří nákladní auta a kamiony,“ tvrdí Jiří Veselý z ŘSD.

Praha se bojí aut

Odborné posudky, jež jsou součástí dokumentace EIA, však v rozšiřování dálnice problém nevidí. „Z hlediska znečištění ovzduší je záměr D5 zkapacitnění km 0–22 akceptovatelný,“ píše se v závěru dokumentace. Pozitivní přístup k plánům ŘSD mají i studie vlivu na klimatický systém, podzemní vody, krajinný ráz či akustiku.

S rozšířením 22,4kilometrového úseku má problém i hlavní město. Pražský magistrát se obávává, že rozšíření na takto velké části dálnice může vést k podpoře suburbanizace a samozřejmě i dalšímu navýšení počtu automobilů. Praha by přitom ráda podporovala spíše udržitelné typy dopravy, například jízdu vlakem. Úředníci přišli s návrhem rozšíření jen na 11 kilometrech u Prahy, které by zlepšilo primárně průjezdnost na Pražském okruhu. Stanovisko města je však i přes námitky souhlasné a úředníci se projednávání nezúčastnili.

16.5.2024 7:13| autor: Petr Semecký | zdroj: Berounský deník, https://berounsky.denik.cz/zpravy_region/beroun-praha-dalnice-d5-zkapacitneni-eia-zivotni-prostredi-rsd.html, https://www.idnes.cz/praha/zpravy/dalnice-d5-rozsireni-jizdni-pruh-kritika-obce-stredni-cechy.A240415_093419_praha-zpravy_vich, https://zdopravy.cz/obce-nechteji-rozsireni-d5-na-sest-pruhu-kritika-zni-i-z-prahy-podporilo-by-to-rust-predmesti-201422/, Idnes.cz, zdopravy.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist