autoweb.cz > Autoporadna > D11 bude o 358 milionů dražší. Začne se konečně stavět? Hádky pokračují
D11 bude o 358 milionů dražší. Začne se konečně stavět? Hádky pokračují
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čerstvě vyhlásilo nového vítěze soutěže na stavbu očekávaného úseku dálnice D11. Je jím sdružení vedené společností MI Roads, které zahrnuje také firmy Doprastav, Subterra, Duna Aszfalt a Metrostav TBR. Právě toto sdružení společností napadlo dřívější tendr, jehož vítězem se stal o 358 milionů levnější polský Budimex. Sdružení vadí, že Budimex nemá dostatečnou kvalifikaci pro stavbu tunelů s délkou alespoň 100 metrů.
Spor o kvalifikaci
„Námitky jsme podali, protože firma Budimex dle našeho názoru nesplňuje požadavky stanovené zadavatelem v podmínkách soutěže zejména v oblasti výstavby tunelů. Respektujeme Budimex jako velkou stavební firmu, nemá ale potřebné zkušenosti z tunelových staveb. V zadávacím řízení se například prokazuje cizí referencí z výstavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům soutěže. Dále jsme přesvědčeni, že jsou Budimexem předloženy nepravdivé údaje týkající se odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbou tunelů,“ prohlásil při podání námitky mluvčí MI Roads Michal Jurman.
Největší polská stavební firma vyhrála nepochybně díky nejnižší ceně. Jenže po oznámení výsledků se ukázalo, že má skutečně problém reference doložit. Ředitelství silnic a dálnic se nejprve zdráhalo společnost ze soutěže vyloučit, rozhodlo se tak až na popud Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. K vyloučení společnosti Budimex došlo oficiálně kvůli nedoložení splnění kvalifikačních kritérií. „Dali jsme jim další šanci, aby zaslali požadované reference podle rozhodnutí ÚOHS. I přes opakované výzvy se tak nestalo,“ vysvětloval posléze generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Stavba za téměř 2 miliardy
Budimex nedostatek zkušeností odmítá. „Za námi podanou nabídkou si však nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ oznámila obratem mluvčí společnosti Diana Zyglewská.
V tendru dosud druhé sdružení vedené MI Roads stanovilo cenu stavby na 11,71 miliardy korun, zahájení výstavby úseku je přesto v nedohlednu. Jak totiž informoval ředitel ŘSD Radek Mátl, Budimex podal návrh na přezkum rozhodnutí o vyloučení u Úradu pro ochranu hospodářské soutěže. Toto byrokratické kolečko samozřejmě způsobí další odklady. Dle ŘSD se definitivní potvrzení výběru uchazeče protáhne přes celé prázdniny a dočkáme se ho nejdříve v září. Začátek stavby úseku k polské hranici tudíž přijde na řadu nejdříve po 9 měsících od původního termínu. S aktuálními průtahy se však zdá i zářijový termín jako příliš optimistický. „Reálně se nezačne stavět dříve než na konci třetího kvartálu,“ potvrdil Mátl v podcastu ŘSD.