autoweb.cz > palivo > D-FENS: Zakáže EU auta? A bude vůbec za 39 let nějaká EU?
D-FENS: Zakáže EU auta? A bude vůbec za 39 let nějaká EU?
Evropská komise je orgán, jehož členy jsme nikdo nikdy nevolil. Přesto odpovídá za každodenní chod Evropské unie, provádění její politiky, programu a vydávání jejích financí. Je vedena komunistou Barrosem, který je tak hlavou evropské výkonné moci. Dost smutný výjev na ještě smutnějším pozadí Evropského superstátu.
Komise navrhla, spíše bych řekl vyvrhla ze sebe, tento zatím nezávazný návrh:
Do roku 2030 by se mělo používání vozidel na konvenční paliva v městské dopravě snížit na polovinu; do roku 2050 by měly být postupně vyřazeny z měst.
Do roku 2050 by se měl v silniční dopravě počet smrtelných nehod snížit na úroveň blízkou nule. V souladu s tímto cílem usiluje EU o to, aby se do roku 2020 počet smrtelných dopravních nehod snížil na polovinu.
Do roku 2050 by se většina cestujících na střední vzdálenost (přibližně 300 km a více) měla přepravovat po železnici.
V uvedených větách není uvedeno, jak to EU udělá. Pravděpodobně pomocí vyšších daní, zákazů a příkazů. S cílem nastavit preferenci jinak životaneschopných záměrů jako hybridních vozidel. Neekonomických a nepružných konceptů, na které se musí pořád doplácet a stejně pořádně nefungují, jako je státem ovládaná hromadná doprava. Kuriózních a raritních způsobů dopravy, jako je cyklistika nebo pružiny na nohou po vzoru Maxipsa Fíka. Samozřejmě to zní jako scifi od nějakého mentálně ochořelého autora, ale Evropskou unii se nevyplácí podceňovat, podobně jako nebylo moudré podceňovat Stalina nebo Maa. Například před nějakými třemi roky nikdo nevěřil, že EU zakáže žárovky. Absurdní! Neuskutečnitelné! Nereálné! Co je špatného na žárovkách, kterými si svítily celé generace, aniž by utrpěly nějakou újmu? Všichni víme, jak to dopadlo.V souvislosti s tímto návrhem mě však napadá něco zcela jiného. Jak mohou představitelé EK vědět, co bude za 39 let? V roce 1972, před 39 lety, jsem se ještě pohyboval pomocí bičíku a na auto jsem neměl ani pomyšlení. Můj otec pracoval jako technik v jednom podniku (dnes bychom řekli firmě), měl služební Škodu 1203 a po návratu z práce možná diskutoval s mou matkou, zda má smysl přivést na svět dítě do tohoto komunistického marasmu.
Jak by se otec tvářil, kdyby slyšel, že:
– v roce 2011 si bude možné koupit nový osobní automobil za zhruba deset průměrných platů.
– skoro každý člověk bude mít telefonní přístroj u sebe, ten telefon nebude mít žádné dráty a bude menší než tatranka. Telefonem bude možné pořizovat fotografie a odesílat je jiným lidem, aniž by je bylo třeba vyvolávat v n.p. Fotografia.
– na volném trhu budou za pár korun k dostání zařízení, která dovedou určit svoji polohu kdekoli na zemském povrchu s přesností na metry, případně navigovat jejich uživatele do jiného místa za podmínek, které on sám stanoví, a to aniž by exceloval při branné výchově při používání buzoly
– telegraf a dálnopis se přestane používat, protože budou ve všech parametrech překonány- domácnosti budou vybaveny zařízením, říkejme mu počítač, které bude schopné široké škály činností, například nahradí televizi, noviny, bude pomocí něj možné objednat si jídlo nebo lístky do kina, které nebudou papírové.
– letenka do Londýna bude stát jako větší nákup před víkendem.
– RVHP bude vnímána jako nástroj vzájemného sdílení neschopnosti konkurovat a s určitým sarkasmem rozpuštěna ve prospěch volného mezinárodního trhu.
– v roce 2011 budou na železnici stále jezdit páchnoucí rychlíkové vozy se sedadly potaženými červenou koženkou.
Otec by patrně namítal, že ani jedno z toho není možné. Patrně by i uvedl důvody, proč to možné není a znělo by to rozumně. Stejně by v roce 1933 reagoval dědeček na zprávy o konci éry dvojplošníků a pradědeček v roce 1894 na informaci, že se očekávají velké problémy s odbytem parních strojů.
BTW: Je to tak anebo se mi to jen zdá, že veškeré technologické a společenské výdobytky oněch 39 let jsou důsledkem deregulace a nikoli regulace, a byly dosaženy bez zásahu vlád, někdy dokonce proti jejich vůli? Doménou vlády zůstala ta železnice s páchnoucími vagóny a sedačkami z červené koženky, abychom všichni viděli, k jakým oslnivým výsledkům se dopracuje přeregulované prostředí.
Kde berou úředníci EK jistotu, že v roce 2050 bude vůbec ještě zájem o nějaká auta na ropná paliva? Že se nějaká auta se spalovacím motorem budou ještě vůbec prodávat a vyrábět, aby je mohli zakázat jako žárovky? Jaké že jsou současné poměry na trhu s dálnopisy?Pokud se však ještě za 39 let budou vyrábět auta na ropná paliva, odkud EK ví, že k nim bude existovat rovnocenná alternativa a jejich zákaz nevyvolá takový zásah do mobility pracovní síly, zboží a služeb, že vznikne v podstatě lokální komunitní socialismus? Jakési kibucy vyměňující si navzájem zboží prostřednictvím pomalé lodní a neflexibilní státem ovládané železniční dopravy (jak dlouho ještě vydrží ty červené sedačky)?Kde berou úředníci EK jistotu, že v roce 2050 bude vůbec ještě existovat nějaká EU a že její zeleným alarmismem infikovaná komise bude moci něco zakazovat? Jak že to skončila ta RVHP, která byla ve srovnání s EU ještě relativně volným seskupením orientovaným výlučně na hospodářskou spolupráci?
Na závěr bych se pokusil o svůj osobní vizionářský vstup. Za 39 let bude senilní komunista Barroso převážen po základních školách (pravděpodobně v luxusní limuzíně poháněné osmiválcem na naftu) a tam bude vykládat dětem, jaký krásný svět chtěli pro ně vybudovat svým systémem zákazů, příkazů, omezení a regulací a kolik dobra chtěli napáchat, jenže po nich zbyly jen dluhy a zaostávání za USA a Asií a tak tedy litujeme, byl to všechno jeden velký omyl.
Keep things moving!
D-FENS