autoweb.cz > Volkswagen > D-FENS: Promyšlený „marketing“ VW
D-FENS: Promyšlený „marketing“ VW
Minulý týden vzbudil rozruch a všeobecné veselí klip z IAA ve Frankfurtu, ve kterém šéf VW Winterkorn komentuje nový Hyundai i30. Vyvolalo to dokonce určitou škodolibost, protože to vypadá, jako by se šéf koncernu pohoršoval nad kvalitou konkurenčního produktu, který až doposud nesl stigma Popelky, ale já se opět rozhodnu vstoupit na trnitou cestu kontroverze a napíšu, že při sledování tohoto klipu se měli všichni příznivci značky Volkswagen dmout pýchou.
Starring: 64-letý Dr. Martin Winterkorn stojí v čele koncernu VW. Je patrně nejlépe placeným manažerem v Německu, jeho příjmy v roce 2010 činily 9,3 milionu EUR. Dozorčí rada je s ním spokojena, letos mu prodloužili smlouvu o dalších pět let do roku 2016. VW dosahuje rekordního obratu a má ambice překonat v celosvětových prodejích Toyotu, což mu Toyota vydatně usnadňuje.
Spolu s Winterkornem performují v klipu také šéfdesignér koncernu Walther Da Silva a zahlédneme také šéfa Škody Auto Vahlanda. Last but not least také Klause Bischoffa zodpovědného za vývoj Golfu.Story: Delegace provede invazi do stánku Hyundai a zkoumá nový Hyundai i30. Poté, co prozkoumal zámek kufru a bez povšimnutí obešel blond hostesku, se Winterkorn se posadí za volant korejského vozu (on není tak docela korejský) a studuje interiér. Mimojiné také nastavuje volant a přitom z něj vypadne tato věta ve švábském dialektu: „Da scheppert nichts. BMW kann es nicht. Wir können es nicht.“ (Tam nic nechrastí. BMW to neumí. My to neumíme). Pak pokračuje dál otázkou, která je klíčová: “Warum kann es denn der? “ (A pročpak to tady jde?) a přivolává Bischoffa. Ten odpovídá: „Wir hatten ja mal eine Lösung, die war aber zu teuer…” (My jsme měli řešení, ale bylo moc drahé…)
Prý to natočil náhodný pozorovatel mobilním telefonem, no… možná docela povedený virální marketing.
Winterkorn komentoval vlastnost páčky aretující volant v nastavené pozici, která u vozů VW, ale i mnohých jiných, při nastavování volantu vylítne do odjištěné pozice poháněná nějakým pérem nebo čím a v konečné poloze vydá takový nehezký zvuk, jako když hodíte shnilý brambor do koše. Jak Herr Bischoff poznamenal, problém by byl řešitelný, ale za cenu nákladů, a jelikož nastavování volantu není funkce, kterou by většina motoristů používala soustavně, rozhodl se koncern její hlučnost akceptovat. Rozhodnutí, zda je v tomto případě fér udělat kompromis a nezatěžovat zákazníka náklady na bezhlučnou páčku nebo je naopak je krutě nefér prodávat auta, která nejsou zcela perfektní, nechám na čtenáři. Vím jen, že nový Hyundai bude znamenat velkou konkurenci pro Golfa a také Octavii.Nyní se dostanu k tomu, kvůli čemu píšu tento článek. Je docela ojedinělý úkaz, když se takto vysoko postavený představitel tak velkého koncernu zajímá o takové věci. O dva levely níže postavení manažeři menších firem, u kterých by se logicky dal očekávat mnohem větší zájem o fyzickou realitu, žijí často v zajetí čísel a grafů, key performance indikátorů a cockpit chartů. O automobily, natož o haptiku a akustiku jejich interiéru, nejeví zájem, protože na to není v jejich úvahách místo, je to slovy našeho prezidenta „mimo jejich rozlišovací schopnosti“.
Příznivci Volkswagenů mohou být nyní rádi, že v čele koncernu stojí praktik a perfekcionista, který i přes určité vizionářské poslání spojené s jeho funkcí dovede posoudit zcela konkrétní detaily automobilu. To je přece výborná ukázka zdravé firemní kultury a orientace na zákazníka. Winterkorn se na to mohl vykašlat a nic nezkoumat, jít si prostudovat dnešní dávku grafů, zda prodali dost aut za dost peněz rachotící páčce navzdory. Nebo si přečíst Financial times.
Jeho pozice ho k tomu naprosto opravňuje, na analýzu konkurenčních výrobků má celá oddělení s vysoce motivovanými a vzdělanými specialisty, ale přesto se rozhodl zabývat zcela praktickými věcmi. Nebo by se snad nějakému škodolibému internetovému komentátorovi líbilo více, kdyby na něj promlouval nějaký pomatený francouzský vizionář, který v autě postrádá vinotéku a nevadí mu, že u výrobku nazvaného například DS4 nelze stáhnout zadní okna? Nebo japonský manažer, který se do svojí prestižní pozice vyšvihl v pětasedmdesáti letech věku díky všudypřítomnému principu seniority a počínající senilita mu brání sdělovat cokoli kromě vzpomínek? Ano, ten chlap potřebuje pochválit. Prohlédl si výrobek konkurence, našel jeho silné stránky a upozornil na ně své podřízené.Myslím, že to byla zajímavá lekce. Pokud se u minulého článku někdo v diskusi ptal, jak uvažují velké automobilky, tak skrze tento klip lze do toho světa nahlédnout docela hodně.
P.S.
Provedl jsem test páček ve všech vozidlech, co jsem doma našel a zjistil jsem následující. Škoda Octavia – páčka rachotí. Seat Leon – páčka rachotí. Seat Ibiza – páčka rachotí, ale o něco méně. Alfa Romeo 147 – páčka je zcela bezhlučná. Škoda Favorit – páčka není. Ani jedno z uvedených aut jsem proto nepřestal mít v oblibě.
D-FENS