autoweb.cz > Dopravní nehody > Cyklisté většinu nehod zaviní sami, třetina navíc pod vlivem alkoholu
Cyklisté většinu nehod zaviní sami, třetina navíc pod vlivem alkoholu
V roce 2019 došlo k meziročnímu poklesu počtu usmrcených cyklistů o 2 osoby, tj. -5 %, případě těžce zraněných cyklistů pak bylo evidováno o 87 méně osob (-22 %), také počet evidovaných nehod poklesl o 4 %.
Jednu z příčin následků na životech a zdraví lze hledat v nepoužívání cyklistických příleb. V rámci nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu bylo v roce 2019 evidováno, že 56 % dospělých a 13 % dětí cyklistickou přilbu nepoužívá. V případě, že dojde k nehodě s následkem na životě a zdraví cyklistů, jsou tyto podíly ještě významně vyšší. Výzkum, zaměřený na používání cyklistických příleb, přitom prokázal, že podstatná část cyklistů mohla nehody přežít, pokud by použili cyklistické přílby.
Převaha viníků nehod na straně cyklistů
V uplynulém roce 2019 zapříčinili cyklisté 2 603 nehod, což představuje 64 % ze všech nehod s účastí cyklistů. Počet usmrcených vinou cyklistů činil 27 osob, tj. 75 % z celkových 36, těžce zraněno pak bylo dalších 205 osob (66 % ze všech cyklistů). I přes snížení počtu usmrcených a těžce zraněných cyklistů stále platí, že viníky nehod s účastí cyklistů jsou z větší části cyklisté sami.
Cyklisté jsou jednou z nejméně ukázněných skupin účastníků silničního provozu ve vztahu k požívání alkoholických nápojů. Třicet procent případů dopravních nehod, které zavinili cyklisté, byly právě pod vlivem alkoholu.
U většiny z těchto viníků byla přitom zjištěna vysoká hladina alkoholu v krvi, která odpovídala 1,5 ‰ a více. Meziročně více zaviněných nehod a také následků bylo evidováno u cyklistů s relativně nízkou zjištěnou mírou alkoholu.
Čtěte také: Nehody na železničních přejezdech jsou v 9 případech z 10 smrtelné
Z pohledu druhu komunikace stále platí, že nejvíce nehod zaviněných cyklisty pod vlivem alkoholu nebo návykových látek se stalo na místních komunikacích. K polovině nehod (393 z 782) zaviněných cyklisty pod vlivem alkoholu nebo návykových látek došlo právě na místních komunikacích.
Vedle místních komunikací byly evidovány nezanedbatelné počty těchto nehod také na silnicích II. a III. tříd, na kterých v součtu došlo k 36 % nehod zaviněných cyklisty pod vlivem alkoholu nebo návykových látek.