autoweb.cz > Volvo > Volvo XC70 > Volvo XC70 D5 (2006): Čtenářský test
Volvo XC70 D5 (2006): Čtenářský test
Radosti
Pohodlí, bezpečnost, motor a zvuk motoru. Podvozek 4×4, příplatkové audio, spotřeba, sedačky
Starosti
Není kam dát flašku s pitím. podsvícení tlačítek je realizováno mikrožárovičkama – samozřejmě některé už nesvítí. Na zadních sedadlech zas není tolika místa (ale mám taky 2 metry). Nemá zvukovou signalizaci rozsvícených světel, ale když necháte spínač světel na tlumenejch, slouží,jako denní svícení, po vypnutí zapalování světla zhasnou. Jako u každého auta šednou plexi světel, já je vybrušoval – šílená dřina. Podotýkám v tomto ročníku jsou parabolické xenony. Haldex nevalí na zpátečku. Občasné povrzávání interiéru, což je trochu nepatřičné vzhledem k ceně vozu a kategorii v které se pohyboval.
Každé auto má svá specifika a mouchy na které je třeba si dávat bacha! A když se objeví dobrej kus, za chvíli je fuč. A jakože XCček je sakra málo! Přišel mi pod ruku kousek od moravy, prodej na inzerát, majitel ho nechával dovážet z Itálie a pak si ho nějakej rok nechal. Domluvil jsem si okamžitě srázek. Na autě mě nepříjemně překvapily silné vibrace a motor v nouzovém režimu.Ale za danou cenu byl automobil v moc pěkné výbavě a pěkným interiérem, sic měl na karoserii nějaké škrábance, ale s tím jsem byl smířen už z fotek. Neházel jsem Volvo do žita, dostal kontakt na výborného mechanika p.Svobodu poblíž Vyškova, který se věnuje jen volvům. Domluvil si s ním „rande“ majitel volva neměl nic proti a šlo se bádat. Diagnostika zněla jasně:
Klasická bolest motorů D5: vymlácené silentbloky motoru(vibrace) a zaseklé SWIRL klapky v sání(nouzový režím), vůle na ramenech přední nápravy, nefunkční stabilizace (DSTC) -také bolest- snímač natočení volantu-nazývaný kroužek. Ale jinak se mu to zamlouvalo a že by do toho šel. Oprava cca kolem 20 000,- cena byla dobrá, šel jsem do toho a auto rovnou nechal u p.Svobody. Nakonec to bylo takto: všechny silentbloky motoru vyměněny, oprava SWIRL klapek,nová přední ramena, preventivní výměna žhavičů,EGR off,výměna oleje v převodovce, výměna oleje v úhlovce, výměna oleje a FILTRU v haldexu, výměna oleje v zadním diferáku. Olej v motoru je po výměně, i když po zimě ho stejně vyměním. Nechal jsem vyměnit ještě brzdovku a chladící kapalinu. Celkověmě to stálo cca 27000,- a flašku tatranskýho čaje. Sečteno s cenou auta mě to furt vyšlo levněji, než jsou ceny tohoto ročníku na bazarech.
Napíšeme si něco o bolístkách a specifikách XC70: Motor je pětihrnec, dávaly se dva typy shodného objemu. První a starší má 120kW, má celej černej kryt motoru, je jednodušší, nemá DPF a SWIRL klapky a samozřejmě nějaké drobnosti. Dá se říct, že trpěj jen silentbloky, motor nemá vážnější slabé místo,robusný silný, trvanlivé rozvody.
Novější(můj) a silnější dává 136 kW, opatřen už DPF a SWIRL klapkama. Poznáte ho podle černošedého deklu na motoru. Dle informací nemá motor problém s DPF, jediná bolest jsou zaseklé klapky, je na ně opravný kit. Jinak je motor také spolehlivý, samozřejmě pro něj platí úplně stejně silentbloky. Pro oba motory platí výměna oleje max po 15 tis. kilometrech. Motory, které byly šetřeny na oleji se poznají dle cvakajících hydroštelů(samozřejmě v zahřátém stavu).
Další věc, na co majzla je manuální převodovka a její ložiška. V XC70 se vždy jedná o 6tikvalt. MĚNIT OLEJ!!!Nejlépe po 60 tis.km. Převodovka trpí na ložiška, její smrt začíná vyskakováním převodovývh stupňů, nejčastěji 6tka. Vše může dojít do stádia rozlomení pouzdra převodovky. Takže u manuálu obezřetnost! Jak je na tom automat nevím, nemám zkušenost.
Dále je samozřejmé se věnovat pohonu 4×4, zde realizováno přes haldex. Myslím, že je to vcelku dobré řešení(samozřejmě permanentní by bylo lepsí) ale myslím, že to funguje dobře s přihlédnutím k podmínkám a škoda nefunkce při zpátečce. Vše začíná úhlovkou v které se také mění olej! Stává se, že úhlovka má stržený tisícihran v kterém je napojen kardan. Dále haldex, mnoho lidí je přesvědčeno, že je to bezúdržbová záležitost-NIKOLI!!! Mění se olej i s FILTREM!(poznáte dle nové hliníkové čepice na usazení filtru) A samozřejmě zadní diferenciál!
Teď pár poznatků z interiéru: Bytelny, luxusní, účelný, sednete do mohutných křesel, která jsou prostě skvělá! NAPROSTO SKVĚLÁ! Můj kus je i velice dobře vybaven, krom nějakého standartu má na itala vyhřívané sedačky, tmavá kůže (udržovaná)řidičova s pamětí včetně zrcátek, což hojně využíváme ,dvouzonová klima, senzor deště, samozatmavovací zrcátko,příplatkové audio 11 repro. K tomu interiéru není co dodat,prostě supr, bytelné, pěkné i když za mnou přeci jen není tolik místa, jak jsem čekal, ale to je mi fuk. Ono teda pravda je, že při mejch 2 metrech se také nikterak neuskromňuji:-) Prostě se v něm cítíte skvěle:-) Jako milovník hudby musím vyzdvihnout příplatkové audio 11 repro (údajně Dynaudio?) a spojení s nejvyšším rádiem HU-850 s integrovaným měničem na 6cd. Neumí mp3 ale stejně nejlépe vynikne kvalita na audio CD a ještě s Dolby ProLogic2 ,tak to je opravdu luxus, jak vejšky, středy, tak mohutné basy! Nedá se psát, musí se slyšet!!! … na netu se prodávají cca za 3 papíry krabičky na USB a SD co se zapojí místo CD changeru a valí mp3 a ovládají se z rádia-časem pořídím.
Motor: D5 136kw, naftopal CR Diesel, pětihrnec. Specifika motoru: charismatický a ojedinělý zvuk pětihrnce! Ano opravdu jsem nevěřil, že nafta může mít pěkný zvuk a opravdu má! Nevěřil jsem. V tomto výkonu motor dodává automobilu o hmotnosti nějakých 1800kg opravdu důstojnou dynamiku! Není to trhač asfaltu k čemuž ani auto není stavěné, ale neúnavný dříč. Ale musím napsat, že akcelerace do cca 150/160 km/h je opravdu svižná a snadno si poradí s dotěrnou vochcáfkou, nebo superbem. Výkonová charakteristika je taková: táhne za každých okolností:-) nárůst výkonu a síly je pěkně lineární, uvadá až cca 500 otáček před červeným. Rozvody jsou na 180 000km. Olej měnit max po 15 000km!! Filtr pevných částic by měl být bezproblémový a regenerace je realizována dodatečným opožděným vstříkem paliva a následným hořením ve filtru. Asi by bylo dobré hlídat hladinu oleje, aby se do něj nedostávala nafta. U mě jsem na žádné navýšení oleje nepřišel. Krom SWIRL by neměl mít žádnou bolest. Platí pro něj vše jako pro jiné nafty, vytáčet až po zahřátí(oleje, nikoli kapaliny) měnit s olejem i filtr vzduchu!!!!(olejovej snad nemusím zmiňovat) Je to CR, takže platí tankovat u lepších značek a já vždy přidávám aditiva, nyní PROLONG a pak přejdu na levnější VIF. A jak je to se spotřebou čtyřkoly a v osazení dvěma lidma a pár krámama+dvoutunovou hmotností?
Předem je potřeba si říct, že BC je trochu kecka a myslím,že tak půl si ubere. Ale světě div se, v klidné jízdě se dokážu držet kolem 6ti litrů(připočítám odchylku). Samozřejmě město a nějaké blbnutí v terénu si vezme někde mezi 8-9ti. Na druhou stranu svižnější jízda něco přes 7. Celkově jsem s tím vším počítal a beru to jako skvělou hodnotu vzhledem k parametrům auta. Převodovka má 6 stupňů, řek bych, že odstupňování je akorátní vzhledem k výkonu, váze a tomu, že jednička je hodně krátká na choutky v přírodě. Na šestku točí v kilu cca 2000otáček. Na vyšších stupních ho pod tuto hodnotu nepodtáčím, když je motor v záběru, do kopce, nebo chci přidávat, abych šetřil dvouhmotu. Rychlosti tam nepadaj tak precizně a rychle , jak u VW koncernu, ale to mi zas tak nevadí.
Čtenářský test: Ford Focus Kombi 2.0 TDCI
Ojetá auta | vydáno 11. 2. 2013
Něco k podvozku: Je samozřejmě o kus zvýšený a z toho plyne i větší náklon v zatáčce. Ovšem auto nesvádí k rychlé jízdě a když už do té zatáčky vletíte, tak zjistíte,že se to sic nakloní,ale podvozek drží jistě stopu! S grácií dokáže jet dvoukilem po dálnici, bez potřeby korekce směru volantem, jen se lehce pohupuje. prostě komfort, to je deviza podvozku a to já chci! Zvýšená výška,hodí se vždy, ať na naše silnice, ať na to, že jedu do hor, nebo jen když jedu na zahradu, kde strejc s dvojkovou koktou bachorem dře zem, tak jsem naprosto vysmátej a ještě se otočím na poli-i rozmáčeným a ještě k tomu s pěknou přetáčivou otočkou a bahenní nahazovačkou zezadu. K autu výborně sednou originální kola s vysokým profilem R16 215/65 které jsou velice pohodlné a dají se sehnat gumy za pěkné ceny! 4×4 funguje, tak jak jsem chtěl, zabere, když je potřeba! Není to závoďák, nepotřebuji permanentní. Připojení je neznatelné a na poli dokáže s prdelí pěkně potancovat. Dokáže si poradit s náročným výjezdem do kamenitého krpálu i výjezdem po bahnité cestě do kopce. Mínus v této verzi Haldexu nejde čtyřhrab na zpátečku. V autě je cítit v každém okamžiku mohutnost a váha a tak se k tomu musí přistupovat. Každopádně Vás nenechá ve štychu! K tuhosti karoserie musím dodat to, že vše prověří příjezd k naši zahradě, kdy pro otočení je potřeba vyjet na travnatý výjezd, kde se kříží nápravy. U prasete, či kokty je cítit kroucení karoserie, u volva ani sebemenší náznak. Brzdy fungují výtečně, s hmotností si velice dobře poradí a dobře se dávkují! Řízení komunikativní, odpovídá stylu auta, drobnosti odfiltruje…přeci jen to není sporťák aby jste cítili kdejakej kamínek. Přesně tak jsem to čekal! Jsem spokojen!
Co kufr? Mně stačí, nepřevážím každý den kredenc. Je měnší než v praseti….samozřejmě, multilink na zadní nápravě a diferenciál se musí někde projevit! Má dvě dna, v jednom se pěkně schová povinná výbava v bočnicích je také místo, tam mám aditivum do paliva. Ale do kufru vždy naskládám, co potřebuji! K bezpečnosti tanku se nemá ani smysl vyjadřovat – Volvo Celkově jsem s Volvem opravdu spokojen, musíte vědět, co chcete!Tohle opravdu není auto pro pubertální šašky a frajírky typu Audi,brambora atd.. Tohle auto Vás luxusně doveze kamkoliv naprosto pohodlně,rychle a s jistotou bez únavy a vždy máte pocit nevtíravé vyjímečnosti(já druhé u nás ve městě neviděl a samozřejmě vyžaduje sakra obezřetnost při nákupu! To by bylo asi tak vše.