autoweb.cz > výbava auta > autorádia > autorádio s bluetooth > Čtenářský test Ford Focus Ford Kombi 1.5 EcoBoost (2015)
Čtenářský test Ford Focus Ford Kombi 1.5 EcoBoost (2015)
Pro rok 2015 přišla automobilka Ford opět s novým modelem, dnes už klasické řady Focus. Máme se na co těšit, nebo je to jen staré auto v novém kabátku? Auto má skutečně vkusný design.Chromovaná mřížka chladiče s vodorovnými lištami v kombinaci s mračícími se světlomety Focusu opravdu sluší. Poměrně dlouho jsem kolem auta obcházel a snažil se vymyslet, co bych já osobně udělal na autě jinak. Nepřišel jsem na nic. Každá linie karoserie je přesně tam, kde má být a společně tvoří krásný celek. Ani interiér v tomto směru nezaostává. Za multifunkčním volantem, se kromě otáčkoměru a ukazatele rychlosti, skrývá display palubního počítače, se všemi potřebnými informacemi o autě. Dojezd, průměrná a aktuální spotřeba a tzv. trip, jsou dnes již samozřejmostí u dnešních aut, zde je ale všechno krásně přehledné a viditelné najednou. Kromě těchto informací, se touto cestou nastavuje i většina asistenčních prvků auta, včetně funkce MyKey, která umožňuje majiteli naprogramovat pro jednotlivé klíče konkrétní nastavení jako například limit maximální rychlosti, nebo omezení hlasitosti audiosystému.S touto funkcí se já osobně setkávám poprvé a velmi mne zaujala. Určitě se to hodí, máte-li doma jen jeden vůz, a náctiletého výrostka, který má rád rychlou jízdu a hlasitou hudbu. Jednoduše mu dáte k užívání druhý klíč, kde mu tyto jeho libůstky prostě zatrhnete a máte klid.
Kromě této chytré funkce, disponuje auto i dalšími hračkami, jako upozornění na nechtěné vybočení z jízdního pruhu vibracemi ve volantu. Po chvíli zkoumání jsem přišel na to, že za ,nechtěné’, auto považuje jakékoliv přejetí pruhu bez blinkru. A pruhy vidí opravdu dobře. Dokonce i na našich rozbitých silnicích si všímá čar, které jsou pro člověka sotva viditelné. V nastavení vozu si pak můžete zvolit intenzitu vibrací a zda si přejete, aby se auto samo vrátilo do příslušného jízdního pruhu. Díky zabudovaným senzorům má auto dokonalý přehled o všem, co se kolem něj děje.V některých případech i lepší než vy. Disponuje systémem čtení dopravních značek, kdy vás na displayi palubního počítače upozorní, jakou dopravní značku omezující rychlost jste právě minuli a zda můžete v daném místě předjíždět. Vidí nejen pevné značky, ale všímá si i dočasných, které jsou na místech různých dopravních omezení. Všechny tyto systémy jsou volitelné a lze je vypnout, včetně funkce Stop-Start, který dokáže být např. na semaforech užitečný, avšak v kolonách na dálnici, kde se ploužíte způsobem krok sum krok, svádí auto nekonečnou hádku samo se sebou, jestli vlastně jede nebo stojí. Systém však i přesto funguje perfektně, ale pro mě to byla neskutečně otravná záležitost. V takových situacích, jsem byl opravdu vděčný za možnost, tuto funkci vypnout. Středu palubové desky, na kterou ještě přijde řeč,vévodí barevný, dotykový multifunkční 4,2’’ display. Pokud je srdcem auta motor, tak toto je určitě jeho mozek.Jeho prostřednictvím můžete ovládat rádio, telefon, navigaci a klimatizaci. A to dokonce i hlasem.
Po stisknutí příslušného tlačítka na volantu, se vás auto zdvořile zeptá co byste rádi a nabídne vám možné odpovědi. Samozřejmě anglicky. Což ale snad v dnešní době není pro nikoho přílišný problém. Auto mluví srozumitelně a velmi dobře i rozumí. Dokonce i českým jménům z vašeho telefoního seznamu, když ho požádáte o vytočení hovoru. Propojení telefonu s počítačem přes bluetooth na mě celkově udělalo velmi dobrý dojem. Ač jsem v autě seděl poprvé, zabralo mi to pouze několik vteřin. Po spojení, je možné zkopírovat celý telefonní seznam do paměti počítače a auto pak už jen požádat o volání konkrétního jména. Velmi rychlé a pohodlné. Focus si váš telefon zapamatuje a pak už stačí jen nasednout a do několika málo vteřin se automaticky znovu spojí. Velmi na mne zapůsobil i audio systém od Sony. I na plný výkon byl zvuk stále čistý a nezkreslený. Autorádio má, kromě klasického CD přehrávače i vstupy na 3,5mm jack, USB a SD kartu. Hudbu si můžete přehrávat i z vašeho telefonu přes bluetooth, což je velmi příjemná funkce. Není pak zapotřebí hlídat kabel, SD kartu nebo flash disk. Jediné, co je třeba neztratit, je telefon. Nyní se vracím k již zmiňované palubní desce.Designově velmi povedená, ovšem velmi, velmi velká a široká. Pominu-li to, že se mi její odraz zrcadlil na čelním skle, tak pokaždé, když jsem auto řídíl, měl jsem pocit, že snad sedím v tanku. Na dálnici jsem se bál předjíždět, abych náhodou nenabral svodidla a při jízdě úzkým uličkami jsem se opravdu jen modlil a spoléhal na to, že přece vím že je to jen dojem a auto tak široké ve skutečnosti není. A je to tak.
Auto má příjemné rozměry. Snadno se s ním protáhnete městem a opravdu nemusíte hledat XXL místo pro parkování. Ale ten pocit za tou obří palubní deskou z hlavy jen tak nedostanete. Musíte prostě věřit. Je to trochu jako kouzelný stan pana Weaslyho z knihy o čaroději Harrym Potterovi. Zvenku úhledně malý, uvnitř velký a prostorný. Po nastartování tlačítkem, se probudil motor.Testovaná verze byla 1.5 EcoBoost 110kW/150k. Neměl jsem o tomto motoru valné mínění a určitě bych si ho dobrovolně nevybral. Až doposud. K běžnému provozu do 100km/h stačí motoru rozmezí pouhých 1000 ot./min. Hned jakmile se ručička otáčkoměru blížila 2000, palubní počítač už zelenou šipečkou vyzývá k zařazení dalšího rychlostního stupně. Vím, že dieselové motory pracují v tomto spektru otáček zcela běžně. U benzínového motoru to pro mě ale byla novinka. Bez problémů se ovšem nechá vytočit až do 5000 ot./min a zvládá i rychlou jízdu. Rozhodně to není žádné ořezávátko.Na tak malý motůrek má slušnou sílu. Ovšem pozor. Není to sportovní vůz.To ani v nejmenším. Auto je ale velmi lehké a dobře vyvážené. Díky elektronickému posilovači řízení s variabilním účinkem, lze auto řídit velmi lehce a doslova jedním prstem. Kola reagují na pohyb volantu přesně a rychle.
Ta pravá show ovšem nastává teprve až se setmí. Osvětlení budíků je příjemné a krásně zpracované.Bál jsem se toho, že mě při řízení v noci bude oslňovat již zmiňovaný 4,2’’ display, ale nebylo to tak.Fordu se povedlo rozmístit veškeré ovládací prvky tak šikovně, že vám nikde nic nezavazí. Nikde nic neobtěžuje ani neoslňuje a přesto je vše hned po ruce a připravené k použití. K žádnému tlačítku se nemusíte natahovat, nebo ho snad hledat. Vše je uzpůsobené tomu, že se můžete na 100% soustředit na řízení a přitom jste schopní telefonovat a nastavovat topení, aniž by vás to jakkoliv omezilo ve schopnosti bezpečně dopravit vás i posádku na určené místo. Zde bych se chtěl ještě zmínit o zavazadlovém prostoru.Jedním slovem – perfektní. Ovšem pojďme si to rozebrat i více slovy.Živím se jako muzikant.A měl jsem to štěstí, že hned druhý den testování auta, jsem měl večer vystoupení. Samozřejmě jsem se nemohl dočkat, až si vyzkouším, zda se mi do kufru vleze celá aparatura, která byla v ten večer zapotřebí. Abych byl upřímný, na první pohled jsem tomu nevěřil. Zde opět připomínám, že ačkoliv auto působí zevnitř velice širokým dojmem, při pohledu z venčí je kompaktní.Ani malé, ani velké.Prostě tak akorát. Vzhledem k tomu, že sám jsem majitelem jednoho kombi vozu, moje pochybnosti o uložení a odvozu aparatury, vycházely z již předchozích zkušeností. Dal jsem se tedy do práce. Sejmul jsem roletu za sedadly a sklopil je do roviny.
Čtenářský test: Chrysler Neon II 2.0
Ojetá auta | vydáno 16. 12. 2012
Zde jsem velmi ocenil chytře tvarované opěrky hlavy, které pro úplné položení sedadel nebylo třeba zcela odstranit, ale stačilo je pouze zasunout. Po vytvoření si místa, jsem naložil basák, dva repro boxy, stojany a 4 kufry s vybavením. A stále mi zbývalo dost místa. Dokonce tolik, že jsem si mohl dovolit jednu sedačku opět zvednout a usadit vzadu pasažéra.
Svítím kam potřebuješ
Za jednu z nejchytřejších věcí na tomto autě považuji světlomety. Při denním svícení si auto vystačí pouze s LED páskami.Ovšem večer, se z nich stává opravdu chytrý pomocník. Stačí světla nastavit na automat a dál už není třeba se starat absolutně o nic. Díky senzorům má Focus perfektní přehled o situaci kolem a uzpůsobuje svícení okolním podmínkám vždy tak, aby jste co nejlépe viděli a byli vidět. Automatické vypínání a zapínání dálkových světel je pouze začátek. Auto dokáže rozlišovat jízdu ve městě, mimo město, na dálnici, v zatáčkách, při odbočování a dokonce i při parkování. Pokaždé, aniž by jste si toho všimli, nastaví světlomety tak, jak je pro danou situaci nejvhodnější. I přesto ale mám k tomuto systému jednu výhradu.A to je vypínání dálkových světel před horizontem.Chápu, že je to pravděpodobně z důvodu, že auto neví, zda se za kopcem neblíží protijedoucí vůz a tak z obavy o jeho možné oslnění dálkové raději vypne.Ne vždy se to ale hodí.Celkově je však tento systém přiveden téměř k dokonalosti.
Cross Traffic Alert
Za zmínku určitě stojí i systém Cross Traffic Alert.Tato funkce se velmi hodí, pokud couváte z příčného parkovacího místa. Sleduje provoz na pravé i levé straně vozu. Je-li zaznamenáno blížící se vozidlo, nebo jiná překážka, co by mohla vás a posádku ohrozit, auto vás upozorní vizuálním a zvukovým signálem.
Co najdeme uvnitř?
Ovládání klimatizace je zde v podstatě dvakrát. Jedno klasické tlačítkové hned pod rádiem a druhé na displayi počítače. Je v podstatě totožné. Můžete si zde nastavit vyhřívání sedaček, rozmražovnání oken a samozřejmě dvouzónovou klimatizaci v celém voze. Ovšem nechápu, proč je třeba mít tuto možnost ve dvou provedeních. Velice oceňuji množství odkládacích ploch a plošek.Jsou chytře umístěné a tak není problém si za jízdy odložit např.telefon, nebo láhev s pitím. Ve starších modelech Fordu toto buď chybělo, nebo nebylo tak dobře zpracované.Jediná odkládací plocha byla sedadlo, nebo rovnou klín spolujezdce. I při ostřejší jízdě průměrná spotřeba nepřekročila 8,4l/100km.
Co říci závěrem. Ford Focus je dobré auto. Perfektně splňuje vše, co splňovat má. Není vzrušující, není zábavný. Je ale klidný a vyrovnaný. Je to skvělé auto pro rodinu. Vaše malé děti ho budou milovat. Auto nenadchne. Neoslní. Není to ani jeho záměrem. Je to takový majordomus, který klidně čeká před domem, a těší se až vám bude moci posloužit. A to on umí opravdu dobře. S Focusem jsem najezdil za víkend něco přes 300km, a každý z nich byl příjemným zážitkem. V tomto případě si ovšem neužíváte auto jako takové, ale samotné svezení v něm a vše, co vám Nový Focus nabízí. Říká se, že auto je krásné a zajímavé tehdy, když se pokaždé co od něj odcházíte ohlédnete. A víte co? Já se ohlédl pokaždé…
Parametry testovaného vozu
Ford Focus Titanium Kombi 1.5 EcoBoost
Převodovka: Manuální 6st.
Pohon: přední
Výkon: 110kW/150k
Barva: Red Candy
Cena: 524 900,-
autor: Jiří Jaroš ve spolupráci s CARent Brno