autoweb.cz > Porsche > Porsche Cayman > Continental SportContact 6: Představení a test nových pneumatik
Continental SportContact 6: Představení a test nových pneumatik
Testovat pneumatiky se nepoštěstí každý den. Zejména proto, že je to logisticky i finančně velmi náročné. Musíte mít spoustu aut, pneumatik, zařízení, měřidel, místa, času a lidí, kteří ovšem nejsou neomylní. I proto mají v Continentalu na testování robota, který „sedí“ v autě místo technika, protože ten není schopen zopakovat tentýž úkol stejně tisíckrát za sebou. To jen na okraj.
Všechna data pak nasázíte do tabulek, porovnáte, která pneumatika vykazuje lepší hodnoty a vlastnosti při činnostech, které jsou pro vás klíčové, a je to. Tedy alespoň zdánlivě. Také u pneumatik totiž platí, že existují věci, které kalkulačkou prostě nevyjádříte. I pneumatika totiž může vyvolávat emoce. A tím nemyslím zoufalé kvílení při nedostatku adheze…
Rozumějte tomu tak, že materiál, do kterého obujete kola, ovlivní nejen to, jak brzy zastavíte, jak rychle projedete zatáčkou, kolik spotřebujete paliva nebo jestli zatočíte na vodě, ale i výrazně změní chování podvozku a řízení. Tedy i pocitů, které z auta budete mít. A právě proto pro nás Continental připravil na okruhu Blister Berg nedaleko německého Hannoveru nejen spoustu teoretických prezentací, ale především živé testování nejnovějších sportovních pneumatik.
Než se ale dostanu k samotnému testování, je vhodné představit, čím se nová pneumatika Continental SportContact 6 liší od svého předchůdce ContiSportContact 5 P. Vlastně kromě toho, že je barvou černá, asi vším. Přilnavosti slibuje o 11 % více, přesnosti řízení dokonce o 14 %, na okruhu se vlastnosti zlepšily o 4 %, na mokru o 2 % a v oblasti komfortu a životnosti o 7 %. To jsou působivá čísla, za kterými stojí především věda.
Uvědomíte si to zejména tehdy, když si představíte, že ty čtyři kulaté kusy gumy (i když s kaučukovníkem mají pramálo společného) jsou vlastně jediným styčným bodem mezi autem a silnicí. Dobře, to je trochu otřepané klišé. Ale co když vám řeknu, že každá pneumatika je v kontaktu s povrchem o ploše zhruba poštovní obálky? To je ovšem jen velmi zjednodušený odhad, ve skutečnosti totiž musíte ještě odečíst „prázdná místa“, protože pneumatika má nějaký dezén a povrch nějakou hrubost, takže se dostanete asi jen na 20 % původní plochy. V nanoskopickém měřítku pak na pouhé jedno procento! To je vším, co vás ve skutečnosti drží na silnici…
Ale zpět k tomu, co je nového. Pro každou pneumatiku jsou důležité tři součásti – směs, dezén a konstrukce. Jako směs je použita vylepšená verze receptu s obchodním názvem „Black Chilli“, která přináší ještě více přilnavosti na nanoskopické úrovni. Samotný dezén více odolává deformacím, tudíž přináší přesnější odezvu do řízení a byl optimalizován z hlediska schopnosti potlačovat aquaplaning. A nakonec konstrukce vyztužená tkaninou „Aralon 350“, která se skládá ze dvou pramenů aramidu a jednoho pramenu nylonu, zajišťuje bezpečnost do rychlostí až 350 km/h.
Jak tento rychlostní údaj napovídá, pneumatiky Continental SportContact 6 jsou určené především pro sportovní vozy, čemuž odpovídají i některé jejich vlastnosti. Samozřejmostí je nejvyšší rychlostní index (Y), tedy 300 km/h a výše, odpovídají tomu ale i průměry, ve kterých jsou pneumatiky dostupné, a to od 19 do 23 palců. To je dáno i tím, že zatímco 17″ a 18″ pneumatiky zažívají meziroční růst kolem 5 %, poptávka po 19″ pneumatikách meziročně roste o 8 %, po 20″ o 10 % a po 21″ dokonce až o 14 %. Výrobce ale naznačil, že by menší průměry mohly být v budoucnosti k dostání.
Zpátky ale na okruh, kde na mě čeká flotila několika Porsche Cayman GTS jak na nových Continentalech SportContact 6, tak na dalších dvou pneumatikách. Místo toho, aby výrobce demonstroval svoje kvality proti konkurenci, rozhodl se ukázat něco zajímavějšího – přinesl dvě vývojové fáze SportContactu 6, které předcházely finálnímu produktu. Kořením je navíc ještě hustý déšť. Původně sice mělo jít o suchý test, Svatý Petr na to ale měl poněkud jiný názor, což bylo ve výsledku vlastně jen dobře.
Jako první usedám do Caymanu na pneumatikách s označením Evo 1, což byla jedna z prvních finálních evolucí, která ovšem nakonec neprošla až do výroby. Prioritou u ní bylo zvýšit přilnavost na suchu a odezvu řízení, čímž ale rapidně utrpěla přilnavost na vodě a schopnost čelit aquaplaningu. O čemž se přesvědčuji hned na výjezdu z první zatáčky. Stabilizace se může zbláznit, jak zadní pneumatiky zoufale hledají trakci, a do další zatáčky se vyloženě bojím, protože to klouže jak na ledu. To říkám bez přehánění – na vodě je tahle pneumatika naprosto zoufalá, a moc tomu nepřidává ani krásně ostré a pevné řízení. Za sucha by bylo naprostou lahůdkou, ale na mokru je až příliš nervózní a každý pokus o korekci smyku, kterých je díky mizerné přilnavosti opravdu hodně, ubírá hodně sil. A ani to není zábava, protože tohle překračuje vkusnou hranici, kdy se hrdinský souboje muže se strojem stává zoufalým bojem o vlastní život.
Po několika kolech přesedám do vývojového stupně Evo 2, u kterého se inženýři poté, co se shodli, že takhle by to dál nešlo, zaměřili na zlepšení vlastností na mokru. A změna je to neuvěřitelná. Auto je najednou o mnoho klidnější, má spoustu přilnavosti, takže se vůbec nebojím přestřelit rychlou zatáčku, protože mám jistotu, že mne obutí podrží. Na výjezdech mohu na plyn dříve a nemusím se bát otevřít stavidla naplno. A skutečně, do všech zatáček najíždím tak o 20 km/h rychleji, na několika rovinkách zařadím o stupeň výš, zkrátka je na této směsi auto nejen rychlejší, ale hlavně mnohem bezpečnější. Vlastně jedu v takovém klidu, jako by bylo normálně sucho. Má to ale svou stinnou stránku – řízení je najednou neskutečně mdlé a gumové, není v něm nic cítit a do každé ostřejší zatáčky, kde předtím stačilo jen mírně otočit volantem, musím nečekaně ručkovat. Dojem ostrého stroje, jakým Porsche Cayman GTS bezesporu je, se najednou vypařil. Bylo to sice rychlé, ale ve své podstatě naprosto zničené auto.
Do třetice sedám do vozu s finálními SportContact 6, které vracejí všechno do pořádku. Autu se vrátila jeho přirozená ostrost a vyváženost, a přitom pneumatiky nedrží o tolik hůř. Ano, mírná změna je přítomna, ale změřili byste ji jen na stopkách. Z pneumatik mám stále pocit jistoty, že se na ně mohu spolehnout, takže jedu přirozeně rychlým tempem. Počkat, vlastně jedu rychleji než bych vzhledem ke své fóbii z aquaplaningu měl. Tolik jistoty ve mne tohle obutí vzbuzuje. Když bych to měl shrnout, SportContact 6 není žádným kompromisem, jakkoliv by se mohlo zdát, že můžete mít buď jedny, nebo druhé vlastnosti. Z obou směsí si vybírá to nejlepší.
Co jsem si z testování odnesl? Především to, že nové Continentaly SportContact 6 jsou velmi dobré pneumatiky a ne nadarmo je také obouvají taková auta, jako Audi R8, BMW M5, Porsche 911, Tesla Model S, Mercedesy AMG a také spousta věhlasných úpravců jako AC Schnitzer či Brabus. Nebo třeba Honda Civic Type-R, která právě na nových SportContactech zajela rekord na Nordschleife. S tím souvisí také poselství, které jsem si odtud odnesl – že každé auto je naladěno na konkrétní obutí a je důležité dodržovat to, co výrobce doporučuje. Protože na nevhodných pneumatikách auto nejenže ztratí původní měřitelné vlastnosti, ale klidně může změnit celý svůj charakter.