Co chystá budoucnost nejostřejším BMW?

O manuálu, karoserii kombi a pohonu vše kol pro M5, plánech na Z4 M, odlehčování i elektromobilech se rozpovídal šéf vývojářů divize M.

Albert Biermann vede oddělení vývoje u divize M, která pro BMW staví ty nejostřejší modely. Jako vysoký manažer jistě ví, co může říct a co ne, přesto při rozhovoru s kolegy z amerického serveru Autoblog.com prozradil řadu zajímavých informací. Takže jak to bude s příští generací BMW se slavným M ve znaku?

Mluvilo se obecně o hmotnosti modelů. Biermann přiznal, že cílem divize M není a nemůže být extrémní odlehčování. Vývojáři divize M se dlouhodobě snaží přiblížit stavu, kdy by jejich vozy byly stejně těžké jako výchozí modely – cokoli lepšího je zatím utopií. Biermannovi lidé musí myslet také na cenu, nemohou jednoduše vyměnit polovinu dílů za karbonové. Přesto se zlepšují – minulá M5 byla o 90 kg těžší než druhá nejsilnější řada 5, nový model má jen o 30 kg víc než 550i (má totiž stejný motor). Od nejdůležitějších vozů divize M proto nečekejte nic extrémního.Otázku, zda se divize M chystá na ostré elektromobily, zodpověděl šéf vývojářů velmi obecně. Protože BMW taková auta chystá, přijde den, kdy se podřízení Alberta Biermanna budou věnovat také jim. O tradiční hodnoty divize M se prý nemáme bát.

Také proto, že rozhovor vedli Američané, přišla řeč naspan style=“font-weight: bold;“>Z4. Současná generace totiž po dvou zběsilých modelech, na které mnoho fanoušků nedá dopustit, nedostala verzi Z4 M. Biermann připustil, že by si takové auto v portfoliu moc přál. U BMW pro něj bohužel v současnosti nemají použitelný obchodní model.

Zřejmě jde o to, že není k dispozici vhodná technika. Vývoj roadsterů divize M byl vždy relativně laciný, auta měla prověřený atmosférický šestiválec z minulé M3. Jenže ten už dávno překonaly přeplňované šestiválce ve standardní nabídce. Nejnovější Z4 pravděpodobně nepojme osmiválec z nové M3 – pokud je jeho zástavba vůbec možná, byla by drahá. Motor, který pohání BMW 1 M, má zase příliš blízko k jednotce v Z4 sDrive35iS a není o nic silnější. Na Z4 M si tedy musíme nechat zajít chuť, dokud BMW nepřijde se silnějším šestiválcem.Konečně k nové M5. Základní sedan už najdete v ceníku dnes a vypadá to, že alespoň v Evropě také zůstane jedinou verzí. Na kombi se prý těšit nemáme, pětidveřových vozů minulé generace se totiž po celém světě prodalo přesně 1056. A to není ani zdaleka dost. Kombi má k sedanu dál, než možná myslíte (třeba jinou zadní nápravu), takže BMW tu tisícovku zákazníků raději přepustí MercedesuAudi. Ze stejného důvodu neuvidíme ani kombi M3.Také s manuálem je to složité. Američané se ho opět dočkají, Evropa opět ne. Stejně jako u minulé generace. Podle Biermanna je dvouspojková převodovka definitivně lepší než klasický manuál – řadí rychleji, auto s ní žere méně a jzdí rychleji. Evropané po ní navíc prý zvlášť netouží – „chtějí ji jen Spojené Státy“, řekl doslova Biermann. Také v Evropě nejspíš existuje poptávka, ale podobně jako v případě kombi bude velmi slabá. Samotná existence manuální verze vozu šéfa vývoje divize M upřímně štve. Úsilí, investované do vývoje vozu s trojicí pedálů, by raději napřel jinam. Ani Američané podle něj nebudou ručně řadit dlouho a F10 by mohla být definitivně poslední M5 s manuálem.A co tolik skloňovaný pohon všech kol? Ve stručnosti: tentokrát nebude. Použitý motor stále není tak silný, aby M5 potřebovala čtyřkolku. Možá příště. Auto nedostane ani chytrý diferenciál, schopný rozdělovat točivý moment do stran podle potřeby. Zadokolka ho podle Biermanna nepotřebuje (na rozdíl od čtyřkolek X5 M a X6 M). Elektronicky řízený samosvorný diferenciál autu podle vývojového oddělení víc než bohatě stačí. Nic z toho samozřejmě nevylučuje spekulace o superdieselu 550dM xDrive, jehož vývoj prý divize M dostala na starost. Biermann výslovně vyloučil pohon všech kol jen pro model M5.

Martin Plaštiak

20.10.2011 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist