autoweb.cz > Autoporadna > Škola jízdy > Naučte se chápat motorkáře: Co by měl každý řidič auta vědět o jezdcích?
Naučte se chápat motorkáře: Co by měl každý řidič auta vědět o jezdcích?
Motorkáři, ačkoli se nám některá média leckdy snaží vsugerovat obraz jiný, jsou úplně normální lidé a běžní účastníci silničního provozu. Po našich silnicích se nyní pohybuje nejvíce motorkářů v historii, v současné době je v České republice registrován skoro milion motocyklů. Česko se také stává oblíbenou destinací motorkářů ze zahraničí.
Vzájemné soužití tedy není volbou, ale nutností. Mezi řidiči zejména osobních aut nicméně přetrvává vůči motocyklistům celá řada předsudků, chybných představ nebo jen nepochopení specifik jízdy na jednostopém stroji. Snažte se motorkáře chápat a nalezněte v provozu „společnou řeč“. Oni nechtějí škodit vám, tak neškoďte vy jim.
Následující tipy se poučenému čtenáři mohou zdát triviální, ale ze svého okolí dobře víme, že mnoho řidičů o nich nemá ani tušení. Doufáme, že jejich přečtení vám pomůže lépe porozumět chování motorkářů v provozu a třeba i přispěje k odvrácení nešťastné události. Koneckonců, nehody motocyklů končívají daleko častěji tragicky – a v rozporu s rozšířenou představou je řada z nich zaviněna nepozornými řidiči osobních aut!
Motorkáři jezdí pro radost, ne z povinnosti
Naprostá většina motorkářů nejezdí po silnici proto, že musí, ale protože chce. Proto se nedivte, že si dopřávají častěji přísun akcelerace a rychlosti, nebo se naopak loudají předpisovým tempem i po rovné státní silnici. „Motorkáři si chtějí jízdu užít, ne se jen rychle dopravit do cíle. Pokud máte v garáži nějaké auto pro radost, třeba kabriolet, se kterým jezdíte jednou za čtrnáct dní, víte, o čem je řeč,“ chápe počínání motorkářů zarytý autař Honza Koubek.
Motorkář je vždy rychlejší, nesnažte se s ním závodit
Prakticky za všech okolností je motorka rychlejší než auto. Vždyť má často větší výkon než běžný osobní automobil a hmotnost kolem 300 kg i s jezdcem. S výkonem nějakých 100 koní, které máte třeba ve svém Focusu 1.6, tak motocykl akceleruje podobně jako Ferrari. Baví nás potřeba některých řidičů s načipovaným passatem neustále motorkářům dokazovat, jak jim to jede. Tím, že budete přidávat plyn, když se vás snaží motorka předjet, zaprvé porušujete zákon a zadruhé ohrožujete motorkáře, kterému tak předjíždění trvá dále.
Motorka nebrzdí tak dobře jako auto
Na suché rovné silnici je sice brzdná dráha motocyklu podobná obyčejnému autu, ale zpravidla nikdy nezastaví motorka kvůli menší ploše dotyku pneumatik se silnicí tak dobře jako auto. Styčná plocha pneumatik motocyklu je přibližně čtvrtinová proti autu a protože plno motorkářů brzdit neumí (ze strachu z pádu nedokáží využít potenciál brzd na 100 %), z rychlosti 100 km/h potřebují k zastavení i přes 50 metrů – na rozdíl od nějakých 40 metrů v případě osobního auta.
Motorka není vidět
Může za to zavedení celodenního svícení. Dříve jste motorku viděli snadno, dnes se ale v záplavě světel a módních LED diod snadno ztratí. Proto se motorkářům nedivte, že často svítí dálkovými světly. Druhá věc je, že si tím paradoxně spíše škodí, protože dálkové světlo je sice vidět lépe, ale hůře se pak odhaduje rychlost a vzdálenost přijíždějícího motocyklu. Také počítejte s tím, že motorka se přibližuje rychleji, než si myslíte, zejména na křižovatkách mimo obec. Mimo město na silnicích druhé třídy, kde bývá vcelku malý provoz, ale také spoustu odboček na vedlejší silnice, zpravidla nezkušení a starší řidiči ignorují přednost v jízdě a najedou ihned do silnice, aniž by pořádně zkontrolovali dění na hlavní.
Motorka se vejde všude, udělejte jí místo
Hlavně ve městech má motorka tu výhodu, že se může proplétat kolonami. A většina motorkářů toho využívá. Proto je zbytečné motorkářům ztěžovat jízdu tím, že jim uzavřete cestu. Je ale chvályhodné, že poslední dobou se lidé naučili hlavně ve větších městech motorky a skútry dopředu pouštět. Jestli vás štve, že se motorkář v koloně dostane až dopředu, kupte si také motorku.
Motorka nevypne sama blinkr
Sice jsou na trhu motocykly, které umí blinkr vypínat automaticky, ale většina to nedělá. A motorkáři se často zapomenou, protože třeba na přímém slunci nevidí, že jim na palubce bliká kontrolka. Raději tedy počítejte s tím, že motorka pojede dál rovně, protože když si motorkář před křižovatkou uvědomí, že blinkr nevypnul, bude vás o chystané změně směru informovat signálem rukou.
Motorka zpomaluje i bez rozsvícení brzdového světla
Motorka díky velkému brzdnému momentu motoru dokáže zejména z vysokých rychlostí na dálnici účinně zpomalovat i bez použití brzd. Platí to zejména o velkoobjemových dvouválcích. Motorkáři často zpomalují tak, že jen podřazují dolů. Snažte se proto nefixovat pohled na zadní svítilnu motocyklu a spíše sledujte, co se děje vpředu.
Motorkář nevidí v zrcátkách všechno
Konstrukce zrcátek na některých motocyklech není zrovna šťastná a řidič, zejména většího vzrůstu, v nich někdy vidí jen svá ramena. Ke kontrole situace za sebou se tak často motorkář musí otočit. Pokud se tedy chystá předjet auto před sebou a vykukuje před něj, počítejte s tím, že možná vůbec neví, co se děje za ním.
Přemýšlejte o motorce jako o člověku, ne o stroji
Motorkář kolem sebe nemá deformační ochranné zóny a airbagy jako vy v autě. Proto se snažte o blížící se motorce přemýšlet jako o člověku. Motorku ze 100 km/h na deseti metrech prostě nikdo nezastaví, leda vaše boční dveře…