autoweb.cz > Citroën > Citroën SM slaví 50. narozeniny. Avantgardní kupé mělo původně závodit ve 24h Le Mans
Citroën SM slaví 50. narozeniny. Avantgardní kupé mělo původně závodit ve 24h Le Mans
Jeho Veličenstvo, francouzsky Sa Majesté, SM, slaví padesáté narozeniny. DS Automobiles a DS Héritage připomíná na výstavě Rétromobile 2020 tento jedinečný model, jenž je symbolem spojenectví elegance a technologie, třemi vozy SM vystavenými po boku koncepčního vozu DS X E-Tense, který se svými předchůdci sdílí stejného dobrodružného ducha a stejné hodnoty.
Když byl v 60. letech spuštěn projekt „S“, byl model DS již legendou. Cílem bylo využít technologický náskok a image DS a vyrobit sportovní vůz, který by se nesl ve stejném duchu. Jacques Né, inženýr odpovědný za projekt, chtěl zpočátku navrhnout vůz pro závod 24 hodin Le Mans, ale generální ředitel Pierre Bercot výzkum rychle přesměroval k prestižnímu vozu, který by měl vyšší úroveň než tehdy ještě stále vyráběný model DS. Během vývoje bylo zásadní sdílení komponent. Nový vůz měl být postaven na podvozku DS a měl se montovat na stejných linkách v továrně Quai de Javel v Paříži.
Tým, který vedl Jean Giret a Jacques Charreton a který spadal pod Roberta Oprona, dokončil návrh vozu, z něhož se stal model SM. V dílnách v Rue du Théâtre byl vyroben model v měřítku 1:1. Vstup italské firmy Maserati otevřel nové vyhlídky a italský výrobce se pustil do vývoje malého moderního motoru V6…
Model SM byl představen na ženevském autosalonu v roce 1970 jako důstojný dědic DS. Vůz kategorie Gran Turismo měl mnoho silných stránek: splývavé, ale současně agresivní linie, podvozek se slavným hydraulickým odpružením, futuristickou kabinu s oválnými ciferníky a motor Maserati V6. Principy modelu DS byly dovedeny k dokonalosti.
Motor V6 s úhlem rozevření 90° umístěný pod dlouhou kapotou byl opatřen dvěma vačkovými hřídeli na hlavě válců. Objem válců byl nejprve záměrně snížen na 2 670 cm3, aby ve Francii nepřekročil velmi penalizující hranici zdanění. Celohliníkový motor byl velmi kompaktní (délka 31 cm) a velmi lehký (140 kg). Původně používal tři dvojité karburátory Weber a dosahoval výkonu 170 k při 5 500 ot/min, později byl osazen elektronickým vstřikováním paliva značky Bosch, výkon tím vzrostl na 178 k, současně došlo ke zlepšení pružnosti.
Hydrauliku převzal SM od modelu DS, kde se osvědčila. Některé z hlavních funkcí jsou ovládány za pomoci zelené kapaliny LHM: odpružení, brzdění (ovládané pedálem ve tvaru houby), řízení a vertikální nastavení světlometů. Zvláštní pozornost byla věnována nápravovému systému, cílem bylo udělat z SM vůz s nejsilnějším tahem na světě, v porovnání s DS šlo o výrazný rozdíl, poháněná byla přední náprava.
Inovace je hybnou silou
Jednou z velkých inovací vozu SM je jeho řízení. Dostalo označení DIRAVI, pro DIrection k RAppel asserVI (posilovač řízení s proměnlivým účinkem), jeho zvláštností bylo, že díky hydraulickému regulátoru namontovanému na konci převodovky tuhlo v závislosti na rychlosti. Toto řízení bylo velmi lehké a přímé ve městě a stabilnější při vysoké rychlosti.
Automatická regulace světlometů získala novou dimenzi. Vůz SM byl stejně jako DS opatřen dvěma natáčecími externími dálkovými světlomety s dlouhým dosahem. Šest jódových světlometů z dílen výrobce Cibié pod skleněným krytem značky Saint-Gobain se automaticky nastavovalo podle světlé výšky automobilu. Lisování a modelace karoserie probíhaly v továrně Chausson v Gennevilliers. Vše se pak přepravovalo kamionem do Quai de Javel pro konečnou montáž na stejných linkách jako DS.
O padesát let později je SM symbolem. Z hlediska komfortu a stability šlo o velmi moderní auto. Jeho vnější i vnitřní linie byly avantgardní, stejně jako brzdová houba, pohyb hydraulického systému a variabilní posilovač řízení. Konec jeho prodeje je sice mezi lidmi připisován náhlému nárůstu ceny benzínu v důsledku ropné krize, ale vůz SM zůstává i tak jedním z nejúčinnějších GT té doby. Společnost DS Automobiles se zrodila ze stejné touhy přivést do současných produktů avantgardnost, eleganci a pokročilé technologie.
Georges Pompidou, který byl při jeho uvedení na trh francouzským prezidentem, ale také Léonid Brežněv, íránský šáh, etiopský císař Haile Selassie, herec Burt Reynolds, skladatel John Williams, fotbalista Johan Cruyff, novinář Bernard Pivot, zpěvačka Line Renaud nebo moderátor Jay Leno vlastnili nebo stále vlastní model SM. A herec Daniel Craig přiznal, že to vždy bylo auto jeho snů…
Každoroční setkání automobilových nadšenců Rétromobile letos opět obsadí na pařížském výstavišti Paris Expo v Porte de Versailles plochu 72 000 m². Výstava bude otevřena pro veřejnost od středy 5. února do neděle 9. února od 10:00 do 19:00 (ve středu a v pátek do 22:00).
Věděli jste, že…
- Cílem prvního projektu „S“ Jacquese Ného bylo vymyslet vozidlo, které by mohlo být přihlášeno do závodu 24 hodin Le Mans?
- SM je první nový model z éry designéra Roberta Oprona po smrti Flaminia Bertoniho a je rovněž posledním vozem navrženým v Rue du Théâtre v Paříži, poté se designerské studio přesunulo do Vélizy?
- V době uvedení na trh v červnu 1970 byla cena vozu SM 46 000 FF (v reálné hodnotě 46 400 eur). SM Injection se v dubnu 1975 prodával za 84 000 FF (v reálné hodnotě 54 000 eur)?
- Nejprodávanějším odstínem byl hnědý odstín Brun scarabée. Pro začátek kariéry SM byly typické také odstíny Feuille dorée a Sable métallisé?
- V letech 1970 až 1975 bylo vyrobeno 12 920 automobilů, prakticky všechny v továrně Quai de Javel v Paříži. V letech 1974 a 1975 bylo rovněž smontováno 103 kusů v továrně Ligier v Abrestu (department Auvergne-Rhône-Alpes)?
- Karosářská firma Henri Chapron vyrobila sedm kusů ve verzi Mylord (kabriolet), dva ve verzi Elysées (kabriolet pro oficiální ceremonie) a sedm vozů ve verzi Opéra (čtyřdveřová). Dva vozy SM Espace vyrobila firma Heuliez?