autoweb.cz > Citroën > Citroën Jumper Kombi L1H1 3.0 HDi (2014)
Citroën Jumper Kombi L1H1 3.0 HDi (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 5
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Silný a kultivovaný motor; vnitřní prostor; pohodlný podvozek
Starosti
Nepohodlná pozice za volantem; kvalita zpracování; nejistá ovladatelnost
Nepamatuji se, kdy jsem naposledy jezdil autem, které by bylo vyšší než širší. Velké dodávky občas testujeme, ovšem dlouhou dobu jsem se do žádné neposadil. Nyní se mi však konečně poštěstilo, a jestli si teď říkáte, že jsem spadl z višně, vlastně pro ně mám určitou slabost.
A to hned z několika důvodů. Zaprvé neexistuje snad nic, co byste do nich nenaložili, a zadruhé doba už postoupila hodně daleko, takže dnešní dodávky jezdí jako docela normální auta. Citroën Jumper navíc nedávno prošel faceliftem, který i po designové stránce vtisknul francouzskému furgonu atraktivní tvář a nový interiér.
Interiér
Začněme tradičně právě uvnitř. Na pohled vypadá palubní deska civilizovaně a 5″ dotykový displej je v této třídě vyloženě luxus, nelze si ale nevšimnout laciného zpracování, které vám pokaždé připomene, že pořád sedíte v dodávce. Totéž vám ovšem připomene i pohled do stran a vzad. V základním devítimístném uspořádání je na všech postech spousta místa a do kufru naskládáte dalších 1000 litrů nákladu.
Také je tu spousta odkládacích schránek, jsou tu hned dvě uzavíratelné schránky, jedna klasicky před spolujezdcem a jedna uprostřed, a nechybí ani množství kapes ve dveřích. Zkrátka asi nikdy nebudete přemýšleli, kam co dát, spíš budete vzpomínat, kam jste to dali. Nezřídka tu budete ztrácet svůj cenný majetek.
Pohon
Nejen v případě rozměrů karoserie, ale také motoru musím sáhnout hluboko do paměti, kdy jsem s něčím podobným přišel do styku. Downsizing už do jisté míry postihl i výrobce dodávek, pod kapotou Jumperu je ovšem stále možné narazit i na řádně „upsizovaný“ třílitrový čtyřválec od Iveca.
Přísloví „objem ničím nenahradíš“ je v jeho případě dvojnásob pravdivé. Jeho příjemnou vlastností je skutečnost, že s ním nemusíte příliš pracovat a řešit, v jakém pásmu otáček se motor zrovna převaluje, prostě šlápnete na plyn, přečkáte turbodíru a následuje mohutný zátah.
Spotřeba
Příznivější je fakt, že spotřeba kupodivu nekoresponduje v přímé úměře s velikostí a silou motoru. Není to jen falešný pocit, že se turbodiesel se zbytkem auta tolik nenadře, tvrdá data mluví sama za sebe. Průměrných deset až jedenáct litrů při běžném provozu lze považovat za úspěch, vzhledem k velikosti a hmotnosti Jumperu.
A když se trochu zaposloucháte, zjistíte, že je na poměry ostatních motorů i kultivovaný. Dovnitř stále proniká dost hluboký hukot, zejména kvůli zanedbanému odhlučnění, jinak ale motor běží hladce a klidně, a to i díky dobře odstupňované šestistupňové převodovce.
Ovladatelnost
Jistě potěší snadná manévrovatelnost daná lehkým řízením a bohatý výhled společně s krabicovitými tvary karoserie, které jasně vymezují půdorys vozu, na druhou stranu je pozice za volantem dosti krkolomná. Na pedály šlapete shora a máte pocit, jako kdyby byly schované pod sedačkou, a volant lze nastavovat jen v úzkém rozmezí, takže jej držíte v předklonu a naplocho.
Videotest: Ford Transit Connect Van 1.6 TDCi 95 k L2 (2014)
Videotest | vydáno 24. 4. 2014
Houpavý podvozek je velmi konejšivý jak na dlouhých cestách, tak při kodrcání po rozbité cestě, při dálničních rychlostech se však projeví nedůvěryhodná stabilita. Řízení je méně přesné a s dlouhým převodem, takže když se do rozměrné karoserie trochu opře vítr nebo jen skočíte přes hrbolek, u následných korekcí se dost zapotíte.
Verdikt
Pokud vám tradiční velkoprostorový rodinný vůz už prostě nestačí, Citroën Jumper může představovat jistou alternativu, je-li vám prostor stísněný, nebo jen potřebujete skloubit pracovní život s rodinným. Hledáte-li třeba hotelový taxík nebo minibus pro transport osob, po faceliftu a zvláště v některém z tmavších odstínů vypadá celkem reprezentativně.
Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI
První jízda | vydáno 5. 11. 2013
Na tomto Jumperu mne nejvíce potěšila neúnavnost turbodieselového třílitru, jehož dostupná síla dělala každou jízdu mnohem pohodlnější, na druhou stranu mne však velmi vyčerpávala pokulhávající ergonomie kabiny a především potom pozice za volantem. Ford Transit či Mercedes-Benz Sprinter jsou zkrátka pořád o krok civilizovanější dodávky.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2999 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 215/70 R15 |
Pneumatiky vzadu | 215/70 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 130 / 177 v 3600 |
Točivý moment (Nm) | 400 v 1400 |
0-100 km/h (s) | - |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,1 / 6,7 / 8,0 |
Objem nádrže (l) | 90 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4963 |
Šířka (mm) | 2050 |
Výška (mm) | 2254 |
Rozvor náprav (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2419 |
Celková hmotnost (kg) | 3150 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 1000 |
Ceny | |
Základní cena test. verze | 730 132,- Kč |
Cena testovaného vozu | 859 132,- Kč |