autoweb.cz > Citroën > citroën ds > Citroën DS3 > Citroën DS3 (od 2009)
Citroën DS3 (od 2009)
RADOSTI
Neotřelý vzhled, určitá exkluzivita vozu, kvalitní materiály v interiéru, přesné řazení, existence sportovně laděné verze Racing, kromě třídveřového hatchbacku existuje i atraktivní kabriolet.
STAROSTI
Opravdu omezená nabídka ojetin, značné rázy od podvozku při přejezdu nerovností, méně místa na zadních sedadlech, u některých vozů pazvuky v interiéru při přejezdu nerovností.
V roce 2009 se na podzimním frankfurtském autosalonu představil Citroën DS3, určený pro náročnější motoristy, jimž však stačí vůz rozměrově blízký tuctovějšímu modelu C3. Sportovněji a luxusněji vyhlížející „dé-es-trojka“ ihned zaujala, kvůli vyšší ceně si ale udržela jistou exkluzivitu, když se nezačala opravdu masově prodávat. Důsledkem je omezená nabídka ojetých vozů.
Automobil vyrazil na trh v roce 2010, a to s karoserií typu třídveřový hatchback. V roce 2013 jej doplnil ještě atraktivnější kabriolet. Jiných karosářských variant se model nedočkal.
Prošel však změnou jména, když Citroën na konci roku 2015 značku DS oddělil, a dále ji prezentuje jako svou luxusní značku. Z Citroënu DS3 se tak stal automobil DS3, nicméně nabídku vozidel DS stále najdete na webových stránkách automobilky Citroën. Jde tedy o marketingový tah, o jehož cílech se lze jen dohadovat – stejně to bude technicky Citroën, ať už se vůz bude jmenovat jakkoli.
Model DS3 dostal několik motorizací, včetně přeplňovaného benzinového agregátu a úsporného turbodieselu. Nejsilnější verzí je provedení Racing, těžící z přeplňované pohonné jednotky 1.6 THP, pracující s výkonem 152 či 153 kW. Daleko častěji se ale setkáte se slabšími motorizacemi.
Model DS3 je hodně o designu, je to taková stylovka, cílící na skupinu řidičů, kteří by jinak pošilhávali třeba po Mini. Atraktivním vzhledem karoserie to ale nekončí. Ztvárnění palubní desky je pastvou pro oči. V interiéru navozuje dojem luxusu a výjimečnosti díky tzv. klavírovému laku s vysokým leskem, který zdobí středovou část palubní desky táhnoucí se přes přístrojový štít, od dveří řidiče až ke dveřím předního spolujezdce.
A pak tu jsou výborná sedadla s výrazným bočním vedením těla v zatáčkách, poskytující dobrou oporu i při dlouhých cestách. Za zmínku stojí i solidní nabídka místa pro posádku, i když na zadních sedadlech si cestující vyšších postav budou hledat svůj prosto s obtížemi. Zavazadelník nabízí objem 285 litrů.
Od Citroënu C3 „dé-es-trojku“ odlišuje kromě designu i tužší naladění podvozku, což ocení sportovněji založení jedinci. Z hlediska jízdních vlastností si automobil vede dobře, vyznavači komfortu ale ocení spíše měkce nastavené odpružení u „cé-trojky“.
Pokud jde o výběr motorizace, zde je nabídka dostatečně široká na to, aby si našel svého favorita každý. Ať již zvolíte jakýkoli motor, důležité je dodržovat interval výměny motorového oleje maximálně 15 000 kilometrů. Nehleďte na to, co doporučuje výrobce, protože je známo, že v některých případech může být i 5000 km navíc značně rizikových (motory THP trpící zakarbonováním). „U těchto motorů jsou také známé problémy s řetězovými rozvody,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.
Problematické jsou především původní motory THP o výkonech 110, 114, 115 kW a 152 kW v provedení Racing (ulité svíčky, rozvody). Agregát 1.6 THP o výkonu 121 kW nabízený od roku 2014 je již novější konstrukce. Stejně tak od roku 2015 montovaný 1.6 THP/153 kW ve verzi Racing. Přesto je dodržování výše uvedené maximální délky servisního intervalu výměny oleje důležité. I u novějších agregátů 1.6 THP pozor na obtížné starty, na kterých nese vinu vadné teplotní čidlo.
O něco méně sil, ale stále dost pro dobré svezení s „dé-es-trojkou“ nabízejí pohonné jednotky 1.6 VTi/88 kW a 1.4 VTi/70 či 72 kW. Pozor ale na nepravidelný běh agregátů za studena, šestnáctistovce VTi se stejně jako v případě silnějších provedení THP nevyhnuly potíže s rozvody.
Z hlediska podávaných výkonů nejsou špatné malé benzinové tříválce o objemu 1,2 litru – tedy pokud se budeme bavit o silnějších provedeních PureTech, pracujících s výkonem 81 či 96 kW. Základní 1.2 VTi/60 kW se přirozeně snahou vyloženě nepřetrhne. Stejně jako u jiných maloobjemových pohonných jednotek i zde si dejte pozor na celkové opotřebení motorů u vozidel s vyššími kilometrovými proběhy.
Turbodiesely 1.6 HDi jsou zde již výrazně spolehlivější, než tomu bylo u dříve uváděných modelů značek Citroën, Peugeot, ale i koncernu Ford. Od dob zavedení 1.6 HDi se změnilo hodně a naftové šestnáctistovky v DS3 jsou ve srovnání se staršími 1.6 HDi úplně jiné motory. Přesto pozor na stav turba a vstřikovačů, stejně jako filtru pevných částic. Stejná riziková místa platí i pro naftovou čtrnáctistovku HDi, u níž se navíc budete muset smířit s omezenou nabídkou výkonu.
Problémem u ojetých vozů je také přítomnost systému Start-Stop (u vozidel, kde byl montován). I když to výrobci popírají, vypínání zejména přeplňovaných motorů bez dochlazení vůbec neprospívá jejich životnosti a časem může být důvodem zvýšené poruchovosti.
„Nepříjemné je častější praskání žárovek v potkávacích světlometech, nejeden ojetý Citroën DS3 má také vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru,“ pokračuje ve výčtu častěji se objevujících potíží zástupce AAA AUTO. Pozornost věnujte i posilovači řízení, který zde představuje rizikovější místo. Vyzkoušejte si rychlé otáčení volantem od dorazu k dorazu (do plného rejdu), posilovač nesmí vynechávat nebo snad vydávat nepřirozené zvuky.
Při výběru automobilu si také prohlédněte světlomety, zda do nich neproniká vlhkost. „Hlavně u vozidel z počátku výroby se šlo občas setkat s průnikem vlhkosti do koncových světel,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Ale i potkávací světla mohou z důvodu poškození vlhkost propouštět, což má pak za následek jejich mlžení.