autoweb.cz > Citroën > citroën ds > Citroën DS3 > Citroen DS3 1.6 THP
Citroen DS3 1.6 THP
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Silný motor, snaha pobavit řidiče, povedený design, lepší zpracování
STAROSTI
Pozice za volantem, hluk od kol, zadní sedačky k ničemu
Citroen se rozhodl nahlédnout do segmentu luxusních malých superminy. V tom nyní dominuje Mini, ale právě do něj vstupuje i Audi A1 a například Fiat 500 Abarth se v něm také pěkně ohání.
Citroen oživil značku DS, která má ukázat, že francouzská automobilka umí auta dělat i pořádně. Citroen tak slibuje lepší kvalitu zpracování a větší pozornost k detailům.Technika
Citroen DS3 je založen na modelu Citroen C3, ale verze DS3 dostala navíc benzínový motor 1,6 l s přeplňováním turbodmychadlem, který v obyčejné C3 nenajdete. Má výkon 156 koní a je spojen s novou šestistupňovou manuální převodovkou.
Citroen DS3 ještě můžete mít s benzínovými motory 1,4 l o výkonu 95 koní a 1,6 l o výkonu 120 koní. Diesely zastupuje motor 1,6 l o výkonech 90 a 110 koní.
DS3 také překvapuje plně vypínatelnou stabilizací, rychlejším převodem řízení a „sportovněji“ nastaveným podvozkem. Na papíře tak dává tušit, že by s ním mohla být i zábava.
Se silným motorem 1.6 THP navíc Citroen vstupuje dokonce mezi taková auta jako Opel Corsa GSI, Mini Cooper S, Alfa Romeo MiTo, Volkswagen Polo GTI či Škoda Fabia RS.Jízda a měření
Citroen DS3 je na silnici velmi rychlý a obratný. Řízení je mnohem lépe nastaveno, podvozek poslouchá vaše povely a auto se dá řídit plynem. Potud by všechno bylo v pořádku, kdybyste si ale mohli za volantem pořádně sednout. Sedák je příliš krátký a volant se nedá přitáhnout pořádně k tělu. Při jízdě pak taková pozice otravuje a například ve Fabii RS nebo v Mini se sedí mnohem lépe.
Na zkušebním okruhu Citroen DS3 1.6 THP překvapil velmi dobrým časem akcelerace z 0 na 100 km/h. Svůj podíl na tom má i konečně pořádná převodovka, která se nezadrhne a snese hrubší zacházení. Dvojka je navíc docela dlouhá, takže při akceleraci na stovku nemusíte ztrácet čas řazením na trojku. Dosáhli jsme tak průměrného času 7,67 s a to je velmi slušné. Jak je auto rychlé, vystihuje i pružné zrychlení. Na trojku jsme z 50 na 80 km/h akcelerovali za 3,7 s.
Brzdy jsou dobré a rozhodně účinnější než na obyčejné C3 (ta má vzadu bubny, DS3 kotouče), se kterou jsme jezdili nedávno. Ze čtyř ostrých zastavení nám vyšla průměrná brzdná dráha 37,35 m a to je rozhodně dobrý výsledek. Pak už ale bylo cítit, že toho brzdy mají dost.Náš zkušební okruh dal Citroenu DS3 docela dost zabrat. Čas zajel velmi solidní, konkrétně 34,79 s. Jenže už ve čtvrtém kole začaly citelně vadnout brzdy a auto začalo ztrácet trakci. Zkušební okruh také odhalil to, čeho jsme si na silnici nemohli všimnout – velké tendence k nedotáčivosti při ostré jízdě.
Na silnici se s Citroenem DS3 1.6 THP svezete hezky a jízdu si užijete, pokud jste tedy nikdy neřídili třeba Mini Cooper. Řízení Citroenu je o poznání lepší než u obyčejných modelů C3 a to samé se dá říci o nastavení podvozku. Auto mnohem lépe reaguje, nechá se do jisté míry řídit plynem a díky dobré převodovce a živému motoru, který se nebojí otáček, dokáže i náročného řidiče uspokojit.
Celé se to ale zhorší, když na auto zatlačíte moc a od plynulé rychlé jízdy přejdete k jízdě agresivní. Například Mini tohle vyhovuje a ani Fabia RS, se kterou jsme jezdili před několika dny, se necítila špatně. Citroen DS3 to ale vyvede z rovnováhy, auto pak začne působit jako by unaveně a gumově.
Citroen DS3 1.6 THP tedy rozhodně není auto pro „závodníky“, svým chováním a projevem trochu připomíná Alfu Romeo MiTo 1.4 T, které někdo lépe nastavil podvozek a řízení.Prostor a výbava
Protože se Citroen snaží s modelem DS3 oslovit náročnější zákazníky, výbava vozu je velmi bohatá. Dostanete automatickou klimatizaci, kvalitní audio systém s přípojkou na externí zdroj hudby (ta je umístěna nešikovně vedle ruční brzdy, takže když se zapomenete, že máte v přípojce svůj USB disk, ulomíte ho), sportovní sedačky, Bluetooth, elektrická okna a zrcátka, tempomat, parkovací senzory vzadu a další užitečné drobnosti (například loketní opěrku a věšák na bundu, který obyčejná C3 postrádá).
Vpředu se sice pohodlně usadí dva dospěli, ale dozadu se vejdou jen děti. Ani přístup na zadní sedačky není nejjednodušší a navíc se tu kvůli efektnímu černému stropu a zatmaveným oknům budou všichni cítit poněkud klaustrofobicky.Citroen si nechá za model DS3 s motorem 1.6 THP zaplatit plných 475 000 korun (nějakou slevu ale rozhodně vyjednáte), což je docela dost. Srovnatelné vozy jsou podobně drahé (Fabia RS i Alfa MiTo stojí půl milionu), ale takové Clio Sport, které se dá považovat za skutečné sportovní auto a nadšence osloví víc, stojí také stejné peníze.
Když už jsme u těch peněz, spotřeba Citroenu DS3 se dá udržet na přibližně 7,5 l na 100 km, po našem dynamickém měření se průměr ustálil na 8,8 l/100 km. Martin se ale dnes ráno bil do prsou, jak z Chomutova přijel do Prahy za 5,0 l/100 km.
Verdikt
Citroen DS3 je nadějný produkt a pokud neplánujete jezdit velmi ostře, bude se vám líbit. Škoda jen toho, že mu zůstala taková ta podivná gumovost typická pro všechny Citroeny, i když pokrok v kvalitě zpracování a nastavení podvozku a řízení je citelné a vítané zlepšení. Zákazníci by ale také měli zvážit, zda chtějí za malý Citroen zaplatit skoro půl milionu korun.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 17°C |
0-100 km/h (s) | 7,67 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,70 |
100-0 km/h (s) | 2,71 |
100-0 km/h (m) | 37,35 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 8,8 |
Čas na kolo (s) | 34,79 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové chlazené, 283 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 249 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 115 / 156 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 od 1400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 133,9 |
0-100 km/h (s) | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,4 / 5,1 / 6,7 |
Objem nádrže (l) | 50 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3948 |
Šířka (mm) | 1715 |
Výška (mm) | 1458 |
Rozvor náprav (mm) | 2464 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Celková hmotnost (kg) | 1597 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 570 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1150 |
Zavazadlový prostor (l) | 285 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 365 000 Kč |
Základní cena test. verze | 475 000 Kč |