Citroën DS Divine (2014): vyrazí Francouzi do souboje s Lexusem CT a BMW 1?
autoweb.cz > Citroën > citroën ds > Citroën DS3 > Citroën DS3 1.6 THP (2014)
Citroën DS3 1.6 THP (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 6
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Francouzské Mini zůstává i po modernizaci pořád tím zábavným štěnětem jako dříve…
Starosti
…akorát není z nejlevnějších a moc si nerozumí s okreskou průměrné kvality.
Pokud právě přemýšlíte, proč vám opět jednou servírujeme test automobilu uvedeného na trh téměř před pěti lety, možná byste se měli ještě jednou pozorně podívat do jeho „očí“. Nic? Tak si tím nelamte hlavu, snažím se vám pouze naznačit, že DS3 je po mezigenerační modernizaci, která nezměnila po vizuální stránce mnoho, a v případě zevnějšku přinesla hlavně nová přední světla kombinující diody s xenonovými výbojkami.
Primárním důvodem tohoto opatření má být úspora energie, nezanedbatelná asi bude i prodloužená životnost a pochopitelně jde také o designové vodítko, že máte před sebou přepracované auto. Osobně mě ale zajímalo hlavně to, jak nová optika funguje v praxi a popravdě, zcela přesvědčen tedy nejsem.
Docela se mi líbí postupné plynulé rozsvěcování směrovek, za soumraku jsem však měl pořád vtíravý dojem, že auto moc nesvítí. V pořádné tmě jsem nemohl říci na mix barvy, jasu a celkové svítivosti ani popel, těsně po západu slunce (kdy má ale podobné problémy i spousta dalších aut) jsem však čekal poněkud větší světelnou parádu.
Interiér
Usednout do přepracované DS3 bez pečlivé prohlídky zevnějšku, dost možná byste ani nepoznali, že máte kolem sebe auto modelového roku 2014. Pokud mám být upřímný, dosud si nejsem jist, jestli to byl placebo efekt nového vozu kombinovaný se zapomětlivostí anebo se v malém luxusním hatchbacku skutečně něco změnilo, ale pár detailů mi přišlo příjemnějších, než na co si vzpomínám.
Abych byl konkrétní, přísahal bych, že dotykový displej má lepší rozlišení a jemnější barvy, řazení dostalo tužší dorazy, volant mi přišel, že má v místě úchopu perfektní štíhlý věnec a tak nějak souhrnně mi to tady připadalo lépe slícované i zpracované. Ani nevím proč, ale při debatě o interiéru ze mě vypadlo, jakoby PSA půjčilo DS3 na pár dní Němcům a připomínky byly povětšinou akceptovány.
Povětšinou, protože se mi nelíbí titěrná tlačítka rádia vyvolávající rovněž některé položky menu na obrazovce a přední sedadla by mohla být poněkud štíhlejší s delšími sedáky. Místo vzadu stále nestojí za řeč a právě tomu by tenčí opěradla rovněž jen prospěla.
Pohon
Mezi předními koly nejmenšího modelu DS jsou zásadní inovací nové benzínové tříválce PureTech s turbodmychadlem i bez něj a rovněž dieselový čtyřválec BlueHDi s výkonem 99 a 120 koní a průměrnou papírovou spotřebou 3,4, respektive 3,6 litru na 100 kilometrů, v Citroënu se však rozhodli zařadit do testovací flotily vůz se zavedenou přeplňovanou šestnáctistovkou THP.
Neberte to špatně, tím nechci naznačit, že bych měl cokoli proti, právě naopak. Pokud jde o charakter, projev motoru či jeho výkony, subjektivně pasuje ke stylovému francouzskému mini náramně. Logicky bych ale čekal, že pro zdejší zastoupení bude důležité hlavně to nové a bude se tím chtít pochlubit.
Nestalo se, a přestože neumím odpovědět na otázku, jestli jsem tím přišel o něco zásadního, rozhodně jsem si nestěžoval. V plynovém pedálu je zlehka cítit, že se (pravděpodobně z důvodu zavedení emisní normy Euro 6) o kousek zhoršily reakce a otupila agresivita akcelerace, auto si však pořád zachovalo schopnost masivně zatáhnout ve středních otáčkách a na turbomotor má pořád relativně zajímavou špičku kolem šesti a půl tisíce.
Spotřeba
Netuším, jak moc nebo jestli vůbec majitelé aut jako je Citroën DS3 – tedy luxusněji vybavené mini s docela vysokou cenovkou – řeší provozní náklady na palivo, předpokládám ale, že účty z benzínky zase zcela neignorují a v rámci náplně naší práce to neděláme také. Jinak řečeno – pokud vás zajímá, kolik toho proteče hrdlem nádrže tohoto konkrétního modelu, tady je pár postřehů.
Ve městě při svižném stylu požaduje kolem devíti litrů na sto a na silnicích s menším provozem tak o půl litrů méně, zatímco v těch samých podmínkách s lehčí pravou nohou odčerpá z nádrže 8,2, respektive 6,3 litru na každých sto kilometrů. Po týdnu se průměr ustálil na osmi a něco, a i když v tom byla i krátká ostrá jízda za jedenadvacet litrů, výsledky nenaznačují, že by DS3 napodobovala stravovací návyky modelky živící se vatou namočenou v džusu.
Ovladatelnost
Poměrně vítaným bonusem malého Citroënu je také skutečnost, že umí být nejen doplňkem drahé kabelky či mobilu (pokud vám tedy na něčem takovém vůbec záleží), ale navíc i opravdu dobře jezdí. Podvozek sice má jisté neopomenutelné potíže s utlumením ostrých nerovností, ty se však do karoserie přenáší především ve formě rázů a hluku a chování auta ovlivňují jen minimálně.
Jinak řečeno, s DS3 je stále radost jezdit. Trochu lehké řízení by si zasloužilo o špetku více citu, ale žít se bez něj dá a kromě toho přesnost a rychlý převod z něj v kombinaci se stabilní přídí a hravou zadní nápravou dělají vůz, který při svižném tempu pořád potřebuje pevnou ruku, precizní povely a soustředění.
V digitalizované době zhusta koncentrované především na formu to někomu může připadat poněkud komplikované, příliš náročné a odporně nedůstojné, ale v případě, že jen trochu rádi řídíte, je velká šance, že vás bude DS3 bavit.
Verdikt
Nazývat výměnu předních světel a zavedení automatického brzdového systému Active City Brake faceliftem je docela odvážné, automobilky se však s hrdostí sobě vlastní chlubí i mnohem většími malichernostmi a navíc DS3 docela výrazně obměnila paletu svých pohonných jednotek v souladu s nástupem EU6.
Nové motorizace známé z jiných modelů PSA jsme v malém „DéeSku“ prozatím nevyzkoušeli, což je trochu škoda a snad to brzy napravíme. Docela věřím, že by tomuto vozu mohl sednout kromě jiného i přeplňovaný benzínový tříválec 1.2, který v 308 funguje výtečně, o tom ale až někdy příště.
I kdyby ale nová řada agregátů DS3 vůbec nesedla, pořád se lze spolehnout na přítomnost čtyřválce 1.6 THP, který ji nadále pasuje náramně a to se brzy objeví v nabídce mírně posílená verze s výkonem 165 koní. Akorát by se v Citroënu měli možná zamyslet nad tím, jestli nejsou ceny od půl milionu výš přeci jen trochu moc ambiciózní i na značku DS. Třeba VW stačí za modernizované Polo GTI s osmnáctistovkou o výkonu 192 koní jen 460 tisíc.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | natural 95 |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,8 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 115 / 156 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 240 při 1750 až 4000 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 136 |
0-100 km/h (s) | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 / 4,5 / 5,8 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3948 |
Šířka (mm) | 1715 |
Výška (mm) | 1458 |
Rozvor náprav (mm) | 2464 |
Provozní hmotnost (kg) | 1148 |
Celková hmotnost (kg) | 1590 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 570 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1150 |
Zavazadlový prostor (l) | 285 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 421 900 Kč (DS3 1.2 PureTech 82 k Be Chic) |
Základní cena test. verze | 523 100 Kč (DS3 1.6 THP 156 k So Chic) |