autoweb.cz > Citroën > citroën ds > Citroën DS3 > Citroën DS3 1.6 HDi 110 Sport Chic
Citroën DS3 1.6 HDi 110 Sport Chic
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
RADOSTI design exteriéru i interiéru; prostor uvnitř ve srovnání s Mini
STAROSTI nezajetý diesel je hrubý; vzhledem k výkonu zbytečně tvrdý podvozek
S Citroënem DS3 můžete provádět psí kusy dlouho před tím, než dorazí do vaší garáže. Zjevným smyslem života červeného testovacího auta je předvést, jak moc odvázaný může případný budoucí majitel stylového hatchbacku být. Verze 1.6 HDi nás přirozeně zajímá i kvůli svému motoru, nejsilnějšímu dieselu v nabídce. Ten je se 112 koni o 25 tisíc dražší než silnější – a upřímně řečeno daleko zábavnější – DS3 1.6 THP. Neptejte se tentokrát zda máte brát diesel: Váháte-li, kupte benzínové auto. Zůstává jiná otázka: Prohloupíte s Citroënem, pokud z nějakého důvodu potřebujete diesel?TIP: Tento text je o modelu DS3 1.6 HDi 110, podrobnější informace o autě jako takovém hledejte v článku Citroën DS3 1.6 THP v sekci Velký test.
Citroën DS3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Vraťme se na okamžik k možnostem individualizace. Jsou velké a importér se je tentokrát nebál využít. Úspěšně. Na mě je naftové DS3 trochu moc… červené, ale u kolemjdoucích vyhrálo na plné čáře. Tolik vykroucených krků jsem z auta pod milion ještě neviděl. Také kabina byla místem pro extroverty, tentokrát jen pro ty s náklonností k měkkým sedadlům. Pokud nejsou vaše záda kompatibilní s pěnovým francouzským čalouněním, budou vás z červených sedadel na fotkách bolet záda. Dobrou zprávou je, že kvalita výroby tohoto vozu byla vyšší než u benzínového auta, které jsme tu měli dřív – zejména slícování barevných plastů na palubní desce se tentokrát obešlo bez větších zakopnutí.
Podobně jako já jste možná někde četli, že kromě nejsilnější verze se 156 koni mají citroëny DS3 špatný podvozek. Nezdá se že by to měla být pravda. Ano, DS3 1.6 HDi se 110 koni je tvrdé. Stylovému hatchbacku by pohodlnější podvozek neublížil. Ale vedle Mini, kterému má především konkurovat, je DS3 tou pohodlnou možností. Citroën přitom zůstal dostatečně schopný, aby vyhověl každému, kdo si pořídí „ostrý“ naftový hatchback. Tvrdé silentbloky drží zadní nápravu i na větších nerovnostech, takže záď neposkakuje sem a tam, a přilnavosti najdete na obou nápravách dostatek. DS3 je vždy jisté a v zatáčkách velmi rychlé. Pokud však hledáte zábavu, připravte se na těžší předek a podvozek s malým pochopením pro experimentování. V tomto ohledu je verze 1.6 THP daleko lepší.Může za to přirozeně i projev motoru. Naftová šestnáctistovka patří už léta ke špičce svého segmentu, ale nemá točivou náturu ani rychlé reakce benzínového protějšku. Poslouží dobře jako spolehlivý pracant a společník na každý den. A to je vše. Bohužel nemohu dobře referovat o kultivovanosti motoru. Testovací auto dorazilo do redakce se dvěma tisíci kilometrů na tachometru, tedy nezajeté. Motor byl tvrdý – tišší a kultivovanější než hrubé diesely koncernu Volkswagen nebo Mercedesu, ale přesto nekultivovaný. Šestnáctistovka o sobě dávala vědět víc než by se v supermini za půl milionu slušelo a určitě víc než jak bude slyšet po zajetí. Také nijak ochotně nevydávala svých sto dvanáct koní. Po prvních pěti tisících se věci jistě zlepší, ale bohužel pro Citroën nemohu říci o kolik.U pumpy nechystá francouzský hatchback žádné překvapení. Jestliže vrcholná verze 1.6 THP (už se prodává dvousetkoňový Racing, takže vlastně není nejsilnější) byla překvapivě zábavná, diesel nabídne zákazníkům jiné zážitky. Poměrně lehké auto nemůže být ve spojení s malým dieselem jiné než příkladně úsporné. Přesto je problémem HDi opět stájový kolega s písmeny THP. Diesel papírově žere 4,5 litru na sto kilometrů, ale v praxi se připravte na pět a půl litru. Benzínové auto pojede klidně pod sedm litrů na sto, já osobně jsem na jeho počítači dokázal (mimo město) vyčarovat i rovných pět litrů. Kdyby se průměr benzínové verze zastavil na oněch sedmi litrech, dostanete v ní o 25 tisíc levnější, o 44 koní silnější, zábavnější, a přeci stále úsporné auto. Takže rodinný souboj DS3 1.6 HDi prohrává. Proti konkurenci zvenku se ale drží dobře – je silné, úsporné i relativně tiché. A drahé, stejně jako všechna DS3.
Jaký motor si tedy máte pořídit do DS3 je jasné. Pokud však chcete stylový hatchback s naftovou šestnáctistovkou, Citroën nepřehlédněte. Není tak zábavný jako dieselové Mini, ale na rozdíl od něj dozadu naloží skutečné lidi a má i překvapivě velký kufr. A pokud jste se dosud báli kombinace červeného laku s červeným interiérem a černobílou potetovanou střechou, veřejné mínění zdá se stojí pevně na straně rudých.
Martin Plaštiak
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 88,3 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | MacPherson, trojúhelníková ramena, zkrutný stabilizátor |
Vzadu | Vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 205/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 82/112 v 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 270 v 1750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 102,7 |
0-100 km/h (s) | 9,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 / 3,9 / 4,5 |
Objem nádrže (l) | 48 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3948 |
Šířka (mm) | 1715 |
Výška (mm) | 1458 |
Rozvor náprav (mm) | 2464 |
Provozní hmotnost (kg) | 1090 |
Celková hmotnost (kg) | 1612 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 570 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1150 |
Zavazadlový prostor (l) | 285 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 369 900 Kč (1.4 VTi Chic) |
Základní cena test. verze | 504 900 Kč |