autoweb.cz > Citroën > Citroën C5 > Citroën chce navázat na časy, kdy stavěl nejpohodlnější auta světa. Představuje technickou novinku
Citroën chce navázat na časy, kdy stavěl nejpohodlnější auta světa. Představuje technickou novinku
Díky senzorům, které během několika milisekund vyhodnotí vozovku a její nerovnosti, se informace přenášejí do počítače, který v každém okamžiku určí správné nastavení pro zajištění maximálního komfortu všem cestujícím.
Kromě snímačů systému dynamické kontroly stability ESP má řízené odpružení k dispozici čtyři snímače svislé polohy a tři snímače otáček kol, které analyzují pohyby karoserie a rytmus jízdy: podélné a příčné zrychlení, rychlost stáčení (úhlová rychlost otáčení vozidla kolem svislé osy), úhel a rychlost natočení volantu, polohu pedálu plynu, brzdný tlak nebo zatížení vozidla. Všechny tyto informace umožňují počítači průběžně upravovat odpružení.
Systém řízení odpružení tak posiluje účinnost progresivních hydraulických dorazů® tím, že během jízdy ještě více uvolňuje odpružení, aby vůz mohl na rovině doslova letět nad silnicí, a zároveň zaručuje účinnou stabilitu karoserie při velkém namáhání a posiluje tak pocit bezpečí na palubě.
Režimy odpružení Normal a Komfort jsou do rychlosti 50 km/h podobné, aby byla zajištěna co nejlepší úroveň pružnosti při nízkých frekvencích. Při rychlosti nad 50 km/h se režimy liší, v režimu Komfort je zajištěna co nejlepší pružnost a v režimu Normal co nejlepší kombinace komfortu a stability v závislosti na rychlosti.
Čtěte také:
Test Citroënu C4 1.5 BlueHDi 130 EAT8, avantgardního parťáka pro řidiče kliďase
Test Citroënu C5 Aircross Hybrid, extravagantní vlajkové lodi
Test Citroënu C3 Elle 1.2 PureTech 82: Jen růžová to může být
A konečně v režimu Sport pracuje nepřetržitě spalovací motor a pro maximální dynamiku mu pomáhá elektromotor. Dynamičtější je současně nastavení řízení, akcelerace a automatické převodovky. Systém aktivního odpružení se také přepne do tužšího režimu Sport, aby se zvýšil požitek z jízdy.
C5 X ve verzi se spalovacím motorem je sériově vybaven odpružením Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy, které nabízí pro značku charakteristickou hladkou jízdu a lehce si poradí s retardéry, výmoly nebo jinými nerovnostmi na silnici.
Odpružení pracuje podle potřeby zatížená ve dvou fázích. Při lehkém stlačení a následném odskoku kontroluje pružina a tlumič vertikální pohyby bez nutnosti použití hydraulických dorazů. Přítomnost těchto dorazů však konstruktérům umožnila poskytnout vozu větší zdvih kol, a vytvořit tak efekt jízdy na létajícím koberci.
Při velké kompresi a následném odskoku pracuje pružina a tlumič ve spojení s hydraulickým dorazem, který postupně zpomaluje pohyb, čímž zabraňuje náhlému zastavení na konci zdvihu. Na rozdíl od běžného mechanického dorazu, který energii pohlcuje, ale část jí uvolňuje, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptyluje. Nedochází tedy k žádnému odrazu.