autoweb.cz > Citroën > Citroën C5 > Citroën C5 2.0 HDi
Citroën C5 2.0 HDi
Největší výhodou nové i předchozí C5 zůstává hydraulický podvozek s proměnnou výškou, který do velké míry určuje nejen její chování a vlastnosti, ale i typ zákazníků, kteří jí jsou díky tomu ochotní upřednostnit před všemi ostatními auty v téhle třídě. Postavíte-li však vedle sebe starou a novou generaci C5, musíte také uznat, že ve prospěch té nové hovoří i o sto procent lepší exteriér, který to rozhodování hodně ulehčuje.
Moderní pohledná čelní maska, protažené světlomety, přijatelnější boční profil a přepracovaná záď s ohnutými bumerangy zadních světel ve stylu původního Maserati Coupé dávájí nastupující C5 vzhled vyšší úrovně, se kterým se od ostatních aut odlišuje způsobem sobě vlastním. S ohledem na nástup C4 a chystané C6 lze doufat, že budoucí tvary budou ještě odvázanější, což si zrovna tahle značka může vzhledem k minulosti jako jedna z mála dovolit, nebo ještě přesněji, má je přímo v popisu práce.
Citroën C5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Interiér je také nový, ale řada věcí a vlastnosti zůstává na svém místě. Sedačky jsou měkké, široké a pohodlné, což oceníte při dálkovém cestování, které C5 umí velmi dobře a na které se i s tímto motorem výborně hodí. Nová přístrojová deska je zajímavá svou šířkou a také teploměrem oleje, v turbodieselech takřka nevídaným.
Středový panel s ovladači klimatizace a audia je společný s Peugeotem 407 a řidičovi toho moc neusnadňuje. Tlačítka jsou malá a nepřehledná a například otočný ovladač větráku umístěný uprostřed je tak nízký a miniaturní, až vás to zarazí. Nejnepříjemnější je ale vnitřní klika dveří, u které máte při pomalém záběru pocit, že vám praskne v ruce, nebo že si vyvrátíte prsty, než že povolí dveře. Je sice přesně vidět, jak její tvar zapadá do výplně dveří, ale po uživatelské stránce byste si jí rádi odpustili. Můžete namítnout, že je to naivní závadá, a jistě budete mít pravdu, ale když jí máte v ruce mnohokrát denně, napadá vás, že kdyby zrovna tahle maličkost byla jiná, celé auto by bylo rázem o něco příjemnější.
Mezi sedadly jsou dvě tlačítka na snížení a zvýšení podvozku, který si svou výšku jinak hlídá automaticky. Je škoda, že k nim není přiřazená kontrolka, na které by byl stav podvozku jasně vidět, protože na zmatečné vzkazy na středovém displeji se nemůžete vždy spolehnout a když si se zvyšováním a snižováním podvozku hrajete rychle za sebou, zmizí nadobro a musíte chvilku počkat, než se opět začnou objevovat.
Samotné klesání nebo stoupání výšky se také neděje zdaleka tak rychle, jak byste si přáli, ale pak se vám třeba naopak stane, že navolíte zvýšení a když se po chvilce nečinnosti rozjedete, přední nebo zadní část karosérie se rázem vyhoupne na maximum.
Celkově ale podvozek splňuje přesně to, proč ho Citroën používá, tedy pro vynikající utlumení všech děr, výmolů a kostek na silnici a třeba i mimo ní. Druhou stranou téhle mince je pocit odtažitosti od všeho, co se děje pod šestnáctipalcovými pneumatikami, a ani citlivost řízení není o nic lepší, i když i to jde opět ruku v ruce s tím, že hlavní prioritou je tichost a jemnost jízdy, bez ohledu na povrch.
Dvoulitrový turbodiesel se k pohodovému pojetí C5 hodí tak akorát a mnohokrát se s ním přesvědčíte, že nejefektivnější způsob zacházení s ním je na půl až tři čtvrtě plynu. Šestistupňová převodovka se stále může učit od německých ekvivalentů a v hladkosti a přesnosti ještě má co dohánět, ale zároveň je třeba uznat, že se v tomto tradičně bolavém bodě začíná Peugeot i Citroën v nejnovějších modelech citelně zlepšovat.
K hlavní přednosti v podobě komfortního cestování přihazuje C5 ještě pár dalších technických novinek, z nichž natáčecí xenonové světlomety se ve vyšších výbavách srovnatelných aut pomalu stávají normou, ale systém AFIL je mezi nimi stále nevídanou funkcí. Jde o výstražný systém při opuštění jízdního pruhu v rychlostech nad 80 km/h a pomocí kamer sleduje dělicí čáry na silnici. Pokud je vědomě či nevědomě přejedete, aniž byste zapli blinkr, začne vám vibrovat levou či pravou stranou sedáku, podle toho, na jaké straně auta k tomu došlo. Systém je vypínatelný a během několika let se objeví u řady dalších značek.
Citroën je díky svým nezaměnitelným vlastnostem jednoduchou volbou pro každého, kdo v téhle početné třídě hledá především pohodlné a nekonfliktní auto. Přesně víte, co od něj nikdy nedostanete, ale také se můžete plně spolehnout na to, co vám může vzhledem ke svému technickému řešení dát.
Marek Nastoupil
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Citroën C5 2.0 HDi |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,8 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, 1997 cm3, turbodiesel |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 136 koní při 4000 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm při 2000 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 205 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | město 7,8/mimo město 5,0/kombinovaná 6,0 l/100 k |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1486 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 704 000 Kč |