autoweb.cz > Citroën > Citroën C4 > Citroen C4 1.6 THP BMP6
Citroen C4 1.6 THP BMP6
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Stále skvělý motor; pěkná prostorná kabina; velký pokrok v kultivovanosti a kvalitě
STAROSTI
Robotizovaná převodovka a nemožnost volbyNestává se často, abych si po týdnu ježdění s Citroenem vzpomněl jen na jeden zásadní nedostatek, za který ale nemůže ani tak samo auto jako plánování někoho z automobilky. Proč se prostě u Citroenu rozhodli spojit po všech stránkách výborný přeplňovaný benzínový motor 1,6 l s tou podivnou robotizovanou převodovkou? Jeden by si řekl, že si tedy objedná manuál, ale to by takovou možnost musel mít. Nejhroší na tom ale je, že právě kvůli téhle převodovce si jeden z nejlepších Citroenů poslední doby s tímto motorem nikdo nekoupí. Tedy aspoň ten, kdo má rozum a s autem se minimálně jednou před podepsáním kupní smlouvy sveze.
Přitom zpočátku všechno vypadá nadějně. Nový Citroen C4 je větší a prostornější, pořád vypadá dobře (i když teď trochu jinak) a ještě k tomu přidává prvotřídní interiér, jehož design a kvalitu by mu mohli leckteří soupeři závidět. Nevzpomínám si, že by v interiéru něco vrzalo nebo se klepalo. Také si nemohu vybavit, že by mi v oblasti ergonomického řešení ovládání něco vyloženě vadilo a znepříjemňovalo život. Všechna negativa se tak týkají vlastně jen té otravné převodovky.V autě se nyní mnohem lépe a pohodlněji sedí, neboť si sedadlo a volant můžete nastavit ve větším rozsahu. Jsem rád, že se Citroen vrátil k přístrojové desce před řidičem a k normálnímu volantu (minulá ganerace měla nečitelné digitální přístroje uprostřed a podivný neergonomický volant s pevným středem). Podle autombilky to sice bylo řešení z nouze kvůli snížení nákladů, ale osobně to chápu jako krok tím správným směrem. Volant má nezvykle velký průměr, ale dá se na to zvyknout. Za ním se ukrývají pádla ovládající robotizovanou převodovku, která jsou uchycena pevně na sloupku řízení. Pádla jsou řešena logicky vpravo nahoru vlevo dolů, takže ovládání převodovky je hračka a bude vám činit větší potěšení si rychlosti volit ručně než se spoléhat na automatiku.
Citroen C4 nabízí i několik zvláštností jako možnost nastavit si různé barvy podsvícení přístrojů nebo různou akustickou signalizaci například ukazatelů změny směru. Mnohem příjemnější jsou ale vyhřívané sedačky s masážní funkcí a hlavně solidním bočním vedením.
Citroën C4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na silnici
První, čeho si při jízdě s Citroenem C4 všimnete, je opravdu vysoká míra kultivovanosti. Auto nehučí a i v dálničních rychlostech je na palubě ticho. S velkými výmoly si sice auto tak dobře neporadí a občas se ozve drahá a plechová rána, ale jinak normální nerovnosti zvládá s klidem, aspoň tedy při jízdě rovně. V zatáčkách se na nerovnostech Citroen trochu rozvlní a cítíte, že auto není moc tuhé.
Nový Citroen C4 nicméně nepůsobí na silnici beznadějně a nudně. Podvozek doznal od minulé generace zásadních změn a auto se nyní ochotněji pouští do zatáček, mnohem déle odolává nedotáčivosti a hlavně neztrácí ihned trakci, na což minulý model dost výrazně trpěl. Citroen C4 je i při rychlejší jízdě schopný, i když ne přímo zábavný. Řízení totiž klade jen uměle vytvořený odpor a je bez odezvy. Potěšující ovšem je, že auto je skutečně o výrazný kus lepší než minulá generace.Na dobrém dojmu se velkou měrou podílí motor. Přeplňovanou šestnáctistovku vzniklou ve spolupráci s BMW už známe z jiných modelů koncernu PSA, ale stále nás uchvacuje svou kultivovaností, plynulým nástupem výkonu, dobrou reakcí na plyn a přiměřenou spotřebou paliva. Škoda právě té robotizované převodovky. S manuálem nebo klasickým automatem by si auto rozumnělo lépe. Nejhorší na tom je, že v minulé generaci nebo příbuzném Peugeotu tenhle motor v kombinaci s manuálem dostanete, takže se jedná pouze o neochotu automobilky nabídnout alternativu.
A co mi na převodovce tolik vadí? Řadí velmi, ale opravdu velmi pomalu. S klasickou pákou bych rychlosti změnil snad dvakrát třikrát rychleji. Rozjezdy z křižovatek jsou velmi necitlivé a převodovka pokaždé zařadí v tom nejméně vhodném okamžiku – třeba při předjíždění dokáže vedle kamionu zařadit, aniž by motor odevzdal plný výkon. Zvyknout si na to jde těžko. A parkování je pak sázkou do loterie, zejména pokud potřebujete s autem hnout ve stoupání. Musíte více šlápnout na plyn, což si počítač vyloží zřejmě tak, že chcete prudce akcelerovat a trhne Citroenem vstříc nárazníkům okolních aut.
Měření
Na mosteckém polygonu konečně nebyl led a sníh, i když v poslední zatáčce se ještě zbytky sněhu povalovaly, takže jsem musel upravit jízdní stopu, což se projevilo negativně na výsledném času na kolo. I tak je ale čas 37,73 sekundy vzhledem k podmínkám (mokro a 3°C) slušný. Citroen C4 má docela dost trakce i ve výjezdech z utažených zatáček a i když nejde stabilizační systém úplně vypnout a po překročení rychlosti 60 km/h se sám aktivuje, neruší elektronika tolik vaše snažení o rychlou jízdu.
Automobilka slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 sekundy, ale my naměřili 10,21 sekundy. Částečně za to může mokro a zima, ale hlavní vinu dávám převodovce, které travá věčnost, než přeřadí z jedničky na dvojku a z dvojky na trojku. Kdyby byl v základní výbavě kávovar a pekárna na pečivo, můžete zatím připravit celé posádce občerstvení, než se řídící jednotka uráčí vyměnit rychlosti… O dynamickém potenciálu napovídá dost pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku. Citroen C4 to zvládl za 4,03 sekundy a to je dobrý čas vzhledem k tomu, že trojka má docela dlouhý převod.Brzdy jsou dobré a Citroen C4 potřebuje k zastavení ze stovky 43,85 metru a 3,3 sekundy (mokro, 3°C a zimní pneumatiky). Účinek nevadne tak rychle a i když má pedál podivnou odezvu, lze se na brzdy spolehnout.
Ceny a výbavy
Základní akční cena za Citroen C4 je stanovena na překvapivých 274 900 korun, za což dostanete atmosférický motor 1,4 l s výkonem 95 koní, dobře přístupný kufr o objemu 380 litrů s nízkou nakládací hranou, dost prostoru na zadních sedadlech i pro dva velké dospělé, klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti a elektricky ovládaná okna a zrcátka. Citroen zavádí akční ceny i na další modely a právě šestnáctistovka s výkonem 120 koní a manuálem by mohla být velmi dobře prodávanou motorizací, protože ve středním stupni výbavy Tendance stojí velmi zajímavých 349 900 korun.Testovaný motor 1.6 THP je k dispozici jen v nejvyšším stupni výbavy Exclusive a v základním provedení stojí 454 900 korun. Připlácet pak můžete prakticky jen za zbytečnosti a například navigace stojí rozumných 19 900 korun. Za necelých půl milionu korun tak můžete mít plně vybavené, prostorné a docela rychlé auto segmentu C.
Citroen C4 na konci testování ukázal spotřebu 8,9 l/100 km, ale do toho spadá i dynamické měření na mosteckém polygonu. Při normální jízdě se spotřeba pohybuje kolem 8 l/100 km.
Verdikt
Citroen C4 1.6 THP by bylo vlastně velmi dobré auto, jenže to byste museli mít aspoň možnost objednat si do něj jinou převodovku. Ostatní motorizace už podle papírových údajů nenabídnou takové výkony, i když se dá předpokládat, že u nás většina zákazníků zvolí buď atmosférickou šestnáctistovku nebo některý z dieselů. Nejdůležitější ze všeho ale je, že jako auto funguje nový Citroen C4 velmi uspokojivě a vhledem k pořizovací ceně toho nabízí opravdu hodně. Jeho koupi tak lze nyní s čistým svědomím doporučit.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | mokro, 3°C |
0-100 km/h (s) | 10,21 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 4,03 |
100-0 km/h (s) | 3,3 |
100-0 km/h (m) | 43,85 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 8,9 |
Čas na kolo (s) | 37,73 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 11,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,8 |
Převodovka | šestistupňová robotizovaná |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 302 x 26 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové 268 x 12 mm |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 115 / 156 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1400 - 4700 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 115,6 |
0-100 km/h (s) | 8,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,4 / 5,0 / 6,3 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4329 |
Šířka (mm) | 1789 |
Výška (mm) | 1489 |
Rozvor náprav (mm) | 2608 |
Provozní hmotnost (kg) | 1350 |
Celková hmotnost (kg) | 1805 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 675 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1650 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 274 900 Kč |
Základní cena test. verze | 454 900 Kč |