Citroën C3 1.4 HDi

Dieselová C3 je prvním ojetým autem, které pro vás testujeme naplno. Za několik dní jsme s ní najeli přes pětset kilometrů po dálnicích i kopcovitých okreskách a samozřejmě i v Praze.

Když C3 poprvé spatřila světlo světa, Citroën si mohl mnout ruce. Kulaté autíčko si okamžitě našlo spoustu zájemců mezi zástupkyněmi něžného pohlaví, což byl nakonec i jasný marketingový záměr. Proti ostatním tehdejším hatchbackům se v něm sedí o kousek výš, takže člověk má lepší výhled na okolní provoz.

Není tedy divu, že se Citroëny C3 dodnes prodávají velmi dobře. I na trhu ojetých vozidel je o ně obrovský zájem. „Jeho likvidita se dá porovnat s ‚bestsellerem‘, Peugeotem 206,“ říká manažer prodeje AAA Auto, Tomáš Lachout. „Dá se říct, že na trhu ojetin je Citroënů C3 trvalý nedostatek. Průměrná doba, po kterou se tento vůz zdrží na prodejní ploše, je 7 dní.“

Model, který jsme testovali, byl z roku 2003 a pod kapotou měl naftový motor 1.4 HDi, což jeho atraktivitu ještě zvyšuje. Jak Tomáš Lachout dodává, koupě C3 však bývá často záležitostí spíše emocionálního, než rozumového rozhodnutí, zejména u žen.

Výhodu roztomilé karoserie využívá C3 velmi dobře. Protože, buďme upřímní, malá francouzská auta se spolehlivostí, solidností a kvalitou s těmi německými nebo japonskými přece jen měřit nemohou. Zmíněný Peugeot 206 je toho typickým příkladem. Stal se nejprodávanějším modelem, přestože měl skutečně hrozné řazení a u některých modelů předčasně odcházela elektrika.

Jak jezdí po třech letech?

Jak se lépe přesvědčit o výdrži, než testem ojetého vozu? Po usednutí jsem musel konstatovat, že C3 vypadá skoro jako nová. Šedivé plasty sice už trochu zestárly, ale nikde nebylo vidět nadměrné opotřebení. Na počítadle ujeté vzdálenosti bylo přes 71 tisíc km. Dieselová čtrnáctistovka má sice na dnešní poměry zpočátku docela hlučný a nekultivovaný chod, ale jela spolehlivě a po zahřátí neobtěžovala ani při běžných dálničních rychlostech. Ve městě poskytovala díky nízko dostupnému točivému momentu dostatečnou dynamiku, není divu, že jde o velmi oblíbenou volbu.

Na celém autě ale přece jen byly ujeté kilometry znát. Tlumiče už měly svá nejlepší léta za sebou, při jízdě po dlážděné vozovce se občas nespokojeně ozvaly a v blízké době bude třeba je vyměnit. Také spojka jevila tendenci občas proklouznout, ale zatím pouze občas a jen při akceleraci do prudších kopců. Další zvláštností, na kterou jsem si musel chvíli zvykat, byl plynový pedál, který zabíral zhrua až v polovině své dráhy.

Řádně oběhaná byla také páčka směrovek, která občas při vypnutí z horní polohy přeskočila až do spodní. Co si o tom mysleli řidiči za mnou, si raději ani nepředstavuju. Nejnepříjemnější problém se ale objevil na zvlněném asfaltu. Jakmile se karoserie začala křížit, od vrcholu pravého B sloupku se ozval tichý praskavý zvuk. Možná to měly na svědomí nepřesně slícované panely čalounění, ale také je možné, že se praskavý zvuk ozýval přímo z konstrukce sloupku.

S tímto problémem už jsem se jednou setkal – kontaktovala mě majitelka, jejíž C3 tohle dělala úplně od začátku. S vozem byla několikrát v servisu, ale technici žádnou závadu nenašli. Ani mně se bohužel nepodařilo z automobilky dostat žádné oficiální prohlášení. Když budete mít puštěné rádio, možná si toho ani nevšimnete, ale jinak je to poměrně nepříjemný problém.

Celkově se ale dá říct, že v porovnání s předchozí generací francouzských aut je současná generace velkým pokrokem. Ojeté exempláře budou možná v některých případech „oběhanější“, než jejich němečtí konkurenti, ale ten rozdíl už zdaleka není tak velký, jak býval. Když připočteme zmíněnou emocionální přitažlivost, lze čekat, že si C3 bude i v budoucnu velmi dobře držet svou cenu.

Testovaný model: Citroën C3 1.4 HDi, r. v. 2003, najeto 71 547 km, 231 000 Kč

Výbava: ABS, manuální klimatizace, 4 airbagy, centrální zamykání, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken.

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2003:

Peugeot 206 1.4 HDi – 230 000 Kč

Toyota Yaris 1.4 TD – 240 000 Kč

VW Polo 1.4 TDi – 240 000 Kč

Ford Fiesta 1.5 TdCi – 225 000 Kč

Renault Clio 1.5 dCi – 210 000 Kč

Škoda Fabia 1.4 TDi – 235 000 Kč

Hyundai Getz 1.5 CRDi (2004) – 240 000 Kč

Honza Koubek

25.2.2006 11:57

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist