Citroën C1 (od 2005)

Nejmenší vyráběný citroën pochází z Kolína. Přestože se vyrábí v České republice, není na zdejším trhu početně zastoupen. V autobazarech jej ale potkat můžete.

RADOSTI
Povedený tříválec 1.0/50 kW, vysoká spolehlivost, zdařilý design, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI

Malý a špatně přístupný zavazadelník, absence uzavíratelné schránky před spolujezdcem, u třídveřové verze odklápění předních sedadel bez paměti.

Kolínská trojčata Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo jsou technicky shodné vozy. Vyrábějí se od roku 2005 v továrně TPCA Toyota Peugeot Citroën a odlišují se designem.

„Cé-jednička“ přišla na trh v provedení tří a pětidveřový hatchback. Nabídka pohonných jednotek přitom čítala pouze jediný motor: atmosférický zážehový tříválec o objemu jeden litr a výkonu padesát kilowatt.

V lednu 2006 se však dostal do ceníku i přeplňovaný vznětový agregát 1.4 HDI pracující s výkonem 40 kW. Pro benzinovou verzi se začala nabízet robotizovaná převodovka SensoDrive – volitelně pro vyšší výbavu SX. Facelift vůz absolvoval v roce 2009.

Model C1 prošel bariérovou zkouškou Euro NCAP hned při svém uvedení na trh v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných a stejné hodnocení si odnesl za ochranu dětí cestujících v autosedačkách. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla hodnocena dvojicí hvězd z maximálních čtyř.

Citroën C1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C1 fotogalerie

Pozice na trhu
Citroën C1 sice patří mezi mini vozy a je nejmenším automobilem francouzské značky, přesto se neřadí k nejlevnějším. Právě proto to nemá na trhu vůbec lehké. Existují větší a levnější auta, přitom se nemusíme bavit zrovna o Dacii Logan (která k nim ale také patří). Vzpomeňme třeba o třídu větší Renault Clio Storia nebo Hyundai i20.

Zatímco mezi novými automobily „cé-jednička“ cenou neláká, na trhu ojetin je situace na první pohled jiná.
Vozy z prvního roku výroby se nabízejí i za méně než 100 000 korun. To zní lákavě, avšak i zde je třeba mít na paměti, že jde o mini auto. Druhý pohled tedy už tak slavně nevypadá. Stejně starou Dacii Logan totiž pořídíte zhruba o 30 000 Kč levněji. Pár korun můžete ušetřit i při volbě předchozí generace Renaultu Clio (dnes se prodává s přídomkem Storia) a totéž platí i o líbivém Peugeotu 206. Takže těch 100 000 Kč zase není tak málo. Kdo si i přesto pořídí Citroën C1, většinou tak učiní proto, aby se odlišil od běžné automobilové konfekce. Tuto úlohu malý francouz plní dokonale.

Zpracování
S karoserií neotřelých tvarů ladí originálně zpracovaný interiér. Zaujme především otáčkoměr (není standardní výbavou) ve formě tykadla trčícího z hlavního budíku s rychloměrem. Nelze si nevšimnout ani absence uzavíratelné schránky před spolujezdcem. Je zde jen přihrádka. Nechybí držáky nápojů a za zmínku stojí také originálně řešené ovladače ventilace. Bohužel užitý plast působí při manipulaci dost lacině. Tentýž dojem vyvolávají například i dveře, které mají jen částečné obložení. Nepomůže ani že je nekrytý kov lakován ve stejné barvě jako karoserie.

Samostatnou kapitolu představuje prostornost. Na mini vůz si C1 nevede špatně. Slušný prostor najdou především cestující na předních sedadlech. Avšak existují určité limity. Řidiči vyšších postav totiž mohou mít méně místa u pravého kolene, kde je spínací skříňka. Kdyby šel více zvednout volant, bylo by rázem po problému. Sice je nastavitelný (pohybuje se i s hlavním budíkem), ale ne v tak velkém rozsahu.

U třídveřových vozů nepotěší fakt, že si přední sedadla po odklopení nepamatují původní polohu a je tedy nutné provést nové nastavení. Zavazadelník nabídne objem pouhých 139 litrů a navíc do něj není zrovna snadný přístup, protože má vysokou nákladovou hranu. Vyklápí se totiž jen zadní okno. I když je poměrně rozměrné, často je třeba rukou navíc zcela zvednout krycí plato. Pokud ho odstraníte úplně, naroste využitelný objem na 199 litrů. Sklopením zadních sedadel lze zavazadelník rozšířit až na 751 litrů v případě pětidveřové verze, nebo 712 litrů u třídveřového modelu.

Jízda
Podvozek potěší solidním tlumením nerovností a až nečekaně zdatným držením stopy při vyhýbacím manévru či rychlém průletu zatáčkou. „Cé-jednička“ se chová za každé situace předvídatelně, neuskakuje do stran při přejezdu nerovností a ani při prudkém brzdění z vysoké rychlosti neztrácí směrovou stabilitu.
Jde sice o malé, ale příjemně ovladatelné a hravé auto, které dokáže mile překvapit snahou plnit příkazy řidiče. Jako druhý vůz do rodiny rozhodně nezklame.

Motorizace
Automobil se dostal do prodeje pouze s dvojicí pohonných jednotek. Turbodiesel přitom potkáte spíše výjimečně. V mini voze představuje zbytečný luxus, protože i zážehový motor zde dokáže pracovat velice úsporně (výrobce udává spotřebu v kombinovaném provozu 4,6 l/100 km). Do pěti litrů na sto kilometrů se dá jezdit i svižným tempem. Ani jeden z motorů netrpí na časté závady. Agregát 1.4 HDI je obecně považován za nejspolehlivější „há-dé-íčko.“
Problémy ale mohou nastat, pokud zvolíte verzi s robotizovanou převodovkou SensoDrive. Ta je známá pomalejším řazením a také náchylností k závadám. Špatné není manuální řazení, ale dle našeho soudu mohlo být trochu přesnější.

Zážehové motory: 1.0 VVT-i/50 kW (tříválec)
Vznětové motory: 1.4 HDI/40 kW

NEJ motory
Dobrá volba: 1.0 VVT-i/50 kW
Tříválec má u mnohých motoristů špatný kredit zapříčiněný zkušenostmi s neúspornými a vibrujícími motory ve fabiích. Litrový dvanáctiventilový motor z dílen Toyoty disponuje proměnným časováním ventilů a má na tříválec poměrně příjemný zvuk. I když ani zde počet válců neskryje. Agregát je opravdu velice čilý a přitom úsporný. Vibrace jsou minimální a tak i zarytý odpůrce těchto malých motorů musí uznat, že se podařil.

Nevhodný: 1.4 HDI
Vzhledem ke kvalitám benzinového tříválce nemá smysl o „há-dé-íčku“ uvažovat. Rozhodně ale nejde o špatný motor. Pro malý Citroën C1 má i dostatek výkonu.

Časté závady
Jak zde již zaznělo, potíže mohou nastat s robotizovanou převodovkou SensoDrive. Objevuje se ale i koroze výfuku nebo nadměrné opotřebení čalounění sedadel. Známé jsou také problémy se zámky: „Nezřídka se můžete setkat s velkým opotřebením zámků. To platí i pro spínací skříňku. Někdy je nutná výměna už po 50 000 kilometrech,“ popisuje slabinu vozu Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont. Navíc může selhat zámek víčka palivové nádrže. Podle Žiliny ale hrozí i další nepříjemnost: „Pozor si dejte také na korozi karoserie. Přestože se to zdá u takto konstrukčně mladého vozu nepravděpodobné, i ta se zde může objevit.“ Ale i tak se Citroën C1 spolu se svými sourozenci Peugeotem 107 a Toyotou Aygo řadí mezi nadprůměrně spolehlivé vozy.

3.9.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist