autoweb.cz > Citroën > Citroën C4 > Citroen C1 1.0i SX
Citroen C1 1.0i SX
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Citroen C1 určitě všichni moc dobře znáte, protože je to jeden z těch malých vozů, které vyrábí kolínský závod TPCA. Spolu s „céjedničkou“ sjíždí z montážní linky prakticky totožný Peugeot 107 a Toyota Aygo.
Kolínské trio prodělalo koncem uplynulého roku facelift, který mu přinesl hlavně nový, výraznější přední nárazník. Malý Citroen díky tomu vypadá svěže, vesele a vůbec se na něj až kupodivu dobře dívá. Jistě, nepůsobí dospělým dojmem jako některá větší auta, spíše vás zaujme svým vzezřením karikatury, jako by vypadl z nějakého kresleného filmu. Možná je to záměr, možná ne, ale design je opravdu zajímavý.
Skromné rozměry i výrobní rozpočet
Ačkoli je Citroen C1 opravdový prcek (na délku měří jen 3435 mm), měli by se do něj vejít čtyři dospělí cestující. Vpředu se usadí dva pohodlně (svým způsobem) a za ně se ještě další dva opravdu naskládají, ale po několika málo kilometrech začnou protestovat. Nejlépe uděláte, když budete zadní sedadla používat buď pro děti, nebo jako praktický odkládací prostor.
Citroën C1 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Nemůžete čekat, že si za volant lehnete jako do sporťáku. Sedí se vysoko a vzpřímeně, volant má hodně strmý úhel a sedadla nabízejí nulovou boční oporu. Autu to ale odpustíte a po chvíli si na to zvyknete.
Interiér také není vyroben z nejkvalitnějších materiálů – vlastně je vyroben z těch nejlevnějších, co existují. Omluvou ale budiž skutečnost, že všechny plasty jsou solidně slícovány, nechrastí a nedrnčí. Jen ovládání ventilace by mohlo být přeci jen o něco přesnější a robustnější. A vůbec – kdybychom celý středový panel dostali z trochu hodnotnějších materiálů, nebrali bychom to jako zbytečnost.
Ačkoli to tak zvenku nevypadá, uvnitř skutečně poznáte, že cílem firmy Citroen bylo vyrobit auto s co nejnižšími výrobními náklady. Cenovka tomu bohužel neodpovídá, ale o tom později.
Malý motor s velkým srdcem
Citroen C1 má i nadále pod kapotou malý tříválec o objemu jednoho litru. Výkon 68 koní a 93 Nm mohou napovídat velký problém, ale opak je pravdou. V městském provozu udrží Citroen C1 bez problémů krok a díky nizoučké hmotnosti 800 kg odpálí z každého semaforu jako první.
Tříválec je velmi energický, ochotně se vytáčí a velmi ostře a rychle reaguje na plyn. Možná se teď ušklíbnete, ale tenhle motor je opravdu povedený.
Díky kompaktním rozměrům a krátkým převisům se s Citroenem C1 budete městským provozem proplétat stejně snadno jako na skútru. Z auta máte dobrý výhled, přesně dokážete odhadnout konce karoserie a právě díky nadšením sršícímu motoru stačí jen dupnout na plyn.
Převodovka není podle francouzské tradice z nejpřesnějších, ale žít se s ní dá, jen řadící páka by mohla být vyrobena z jiného materiálu. Takhle to vypadá, že byla nalezena někde na vrakovišti starých citroenů… Aspoň že jednotlivé rychlosti jsou velmi dobře odstupňované, díky čemuž můžete naplno využít potenciál pohonné jednotky. Jedničku rychle roztočíte k 50 km/h, dvojka vám vystačí do stovky a trojka na dálničních 130 km/h. Divili byste se, jak rychle se dokáže Citroen C1 na cestovní rychlosti dostat. Dokonce i mimo město udrží krok s ostatním provozem. Předjíždějící manévry sice musíte trochu plánovat, ale nedostatek výkonu se projeví až za hranicí povolených rychlostí.
I na dálnici se s Citroenem C1 dá ujet větší vzdálenost. Jasně, na dovolenou s ním asi pojedete těžko, ale každodenní dojíždění nějakých 30 km po dálnici se vydržet dá. Rychlost 130 km/h udrží auto bez problémů i v kopích a ani při vyšších rychlostech se necítí nepatřičně. Stabilita při dálničním tempu je slušná, auto nepůsobí rozměkle a nervózně.
Co firma ušetřila na materiálech v interiéru, to investovala do vývoje podvozku. Na poměry této kategorie jsou tlumící a pružící prvky nejen dobře nastavené, ale vynikají i vysokou trvanlivostí. Nástrahy českých okresek tak podvozek zvládne a ve městě působí vskutku komfortně. Pamatujete, jak jsme vychvalovali před týdnem Ford Fiesta díky kultivovanému podvozku? Tak si představte, že by musel Ford postavit Fiestu za 200 000 korun… Při přejezdu nerovností se neozývá žádné hrozivé zadrnčení nebo zachrastění, což se o mnohem dražších a větších citroenech říci rozhodně nedá. Svým způsobem tomu pomáhají i kola s vysokými pneumatikami, ale nebojím se, že i na větších kolech s nižším profilem by auto nepůsobilo stejně klidně.
Kvůli uzoučkým pneumatikám má Citroen C1 samozřejmě poněkud větší tendenci k nedotáčivosti. Odstavte ale rychle plyn a auto ochotně utáhne stopu. Řízení vám sice moc zpětné vazby neposkytne, ale stejně je to zvláštní – řídit tenhle malý Citroen je docela zábava.
Jak už jsme si řekli, do auta se naskládají i čtyři dospělí a kratší trasu přežijí bez ztráty důstojnosti. Kufr není z největších, ale aspoň v něm běžný nákup nepoletuje zleva doprava nahoru dolů. Zkrátka, na každodenní dojíždění do blízkého velkoměsta je Citroen C1 jako dělaný.
Veridkt
Citroen C1 mě velmi překvapil. Má energický motor, na své poměry schopný a kultivovaný podvozek a vůbec není tak pomalý, jak by se mohlo zdát. Celkem se mi tohle malé „české“ auto líbí, ale přeci jen bych měl k Citroenu jednu výtku. Je jí cena.
Citroen chce za svůj nejmenší model v pětidvéřovém provedení ve výbavě X 219 900 korun. Pokud ale chcete mít svou céjedničku lépe vybavenou, musíte si připlatit za výbavu SX, která stojí 244 900 korun. Dostanete centrální zamykání, elektrická okna, rádio s CD a možnost připlácet za různé maličkosti. My bychom se neobešli ani bez paketu Klimatizace, který za 32 000 korun přináší i otáčkoměr a litá 14“ kola.
V současné době probíhá akce, kdy je tento model o 15 000 korun výhodnější, nicméně výsledná částka přes 250 000 korun je až příliš vysoká. Vždyť mnoho aut o třídu výš stojí jen o pár tisíc víc a například Renault Mégane koupíte už za 299 900 korun.
Dalibor Žák, foto: autor
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Citroen C1 1.0i SX |
---|---|
0-100 km/h (s) | 13,7 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 998 |
Vrtání x zdvih (mm) | 71 x 84 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 50 kW / 68 k při 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 93 Nm při 3600 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 85 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 157 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 / 3,9 / 4,5 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3435 |
Šířka (mm) | 1630 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2340 |
Provozní hmotnost (kg) | 800 |
Celková hmotnost (kg) | 1170 |
Zavazadlový prostor (l) | 199/751 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 229 900 Kč (akční cena) |