Hranatá modla z Tuzexu slaví 40. narozeniny, pořád vypadá nadčasově

Citroën slaví 40. výročí od představení modelu BX, které proběhlo 23. září 1982 pod Eiffelovou věží. Rodinný vůz z 80. let s obdivuhodným designem od italské karosárny Bertone, kterého bylo vyrobeno více než 2,3 milionu kusů, byl obchodně velmi úspěšný a v letech 1982–1994 přispěl k růstu značky Citroën v segmentu vyšší střední třídy.
thumbnail_bx-16-rs_small-kopie-1100x618.jpgCelá galerie 7 Zdroj: Citroën

Vůz BX zanechal v životě značky Citroën a světě automobilů bohatou a nečekanou historickou stopu odrážející obchodní úspěch, jehož dosáhl během 12 let své existence.

Dodnes si zachovává místo v srdcích motoristů a sběratelů, kteří se s nadšením chystají oslavit jeho 40. výročí. Při této příležitosti zvou odborníci ze sdružení L’Aventure Citroën všechny nadšence, aby v sobotu 24. září v muzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois vzdali hold modelu BX.

PŘEDSTAVENÍ POD EIFFELOVOU VĚŽÍ

Je 23. září 1982 a s příchodem tmy se na Champ-de-Mars tísní obrovský dav lidí, jejichž zraky se upírají k prvnímu patru Eiffelovy věže, kde je zavěšena obrovská dřevěná krabice s nápisem „Voilà la nouvelle Citroën / Zde je nový Citroën“.

Dřevěná bedna se během ohlušující světelné a zvukové show pomalu snáší k zemi. Krabice se konečně otevírá, objevuje se vůz BX a za nadšeného potlesku startuje svou báječnou kariéru – Na Eiffelovce se současně objevuje obrovské logo značky ve tvaru dvojitých šípů a halí se do ohňostroje.

Čtěte také: Policejní stíhačky nejsou český vynález, francouzské četnictvo mělo tuto raketu už v 80. letech

O několik dní později, 30. září 1982, byl na výstavišti Porte de Versailles zahájen 69. pařížský autosalon, který znamenal zahájení prodeje vozu BX, jenž se stal jednou z nesporných hvězd celého autosalonu.

PROJEKT „XB“

Specifikace projektu Citroën BX, který byl představen v roce 1978 pod kódovým označením „XB“, byly dokončeny v listopadu 1979. Hlavními cíli budoucího BX bylo zajistit, aby šlo o moderní, nekonvenční vůz s důrazem na inovace.

BX měl být vůz s pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a nízkou hmotností, aby bylo zajištěno dobré zrychlení a nízká spotřeba paliva, což bylo v kontextu doby zárukou úspory nákladů.

Stejně jako všechny špičkové vozy Citroën té doby byl i BX vybaven hydropneumatickým odpružením, které zaručovalo pohodlí a dokonalou jízdní stabilitu. BX měl pětidveřovou karoserii typu hatchback, tedy s výklopnou zádí.

Vývojem probíhal v technickém středisku ve Vélizy, které investovalo velké prostředky do CAD (computer-aided design – počítačem podporované projektování), aby se urychlila konvergence designu a optimalizace výkonu.

26.9.2022 8:27| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist