Citroën Berlingo (výroba 1996 – 2008)

Model Berlingo někdy slouží jako univerzální vůz pro volný čas i podnikání, jindy supluje funkci klasického MPV. Na nezájem motoristů si rozhodně nemůže naříkat.

RADOSTI
Dostatek ojetin na trhu, velmi příznivé ceny ojetých vozů, vysoký komfort odpružení, nabídka místa pro posádku i zavazadla, objemný nákladový prostor užitkové verze, dobrá manévrovatelnost, stále celkem pohledný design vozidel vyrobených po faceliftu v roce 2003.

STAROSTI
Nízká kvalita dílenského zpracování (zlepšila se po faceliftu v r. 2003), zastaralý design vozidel vyráběných do faceliftu, nižší spolehlivost, nepřesné řazení, sedadla bez bočního vedení těla (i u osobního provedeních), problematická zadní náprava.

Koncern PSA Peugeot Citroën představil v roce 1996 dva sourozenecké modely: Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Identické vozy odlišoval pouze znáček na kapotě, jinak mají naprosto shodné díly. Do prodeje vstoupily následující rok, a to ve třech verzích: osobní, poloužitkové kombi a užitkové.

Každý model tak dokázal oslovit širokou motoristickou veřejnost. Zatímco užitkový automobil s nákladovým prostorem o objemu 3 m2 je dvoumístný, další dvě varianty mají pětimístný interiér. Poloužitkový vůz dokáže dobře suplovat užitkový pick-up i rodinné auto, takže si nachází příznivce hlavně mezi živnostníky. Klasické osobní provedení je pak útulnější, má v interiéru lepší materiály a cílí na rodinu.

V roce 2003 proběhl facelift a modernizace, což vedlo ke značnému omlazení vzhledu. Vozidla dostala zcela novou palubní desku a na trhu se časem objevily i zajímavé verze, jako například ve Francii čistě osobní provedení Ranch s prosklenou střechou ve dvou pásech nad bočními sedadly a odkládacími boxy uprostřed.


Modernizované vozy jsou dnes středem pozornosti hned z několika důvodů. Kromě omlazeného vzhledu, díky němuž nevypadají špatně ani dnes, je to především lepší dílenské zpracování a vyšší spolehlivost. Přitom cena těchto vozidel je dnes už opravdu příznivá.

Automobily vyrobené před faceliftem pak patří mezi skutečně levné ojetiny. To je z velké části dáno zastaralým designem. Právě nemoderní vzhled je důvodem, proč většinou nacházejí uplatnění spíše jako pracovní vozy, zatímco vozidla vyrobená po faceliftu se stále úspěšně prosazují na pozice rodinných aut.

Právě v této úloze bývá Citroën Berlingo chválen za skutečně komfortní odpružení, když zdatně tlumí nerovnosti. Druhou stranu mince však představují citelné náklony karoserie v zatáčkách. Vyšší stavba karoserie tak limituje jízdní vlastnosti.

Hlavní výhodou vozu je opravdu vynikající prostornost. Více než dost místa má posádka, včetně cestujících na zadních sedadlech. Skutečně měkké sedačky – typicky francouzské, ale nemusejí vyhovovat každému.

Navíc je tu obří zavazadelník, který nabízí objem 664 litrů při zachování pětimístného uspořádání interiéru. Uvnitř vozu také nejvíce poznáte rozdíl mezi poloužitkovým provedením kombi a čistě osobním provedením (často označovaným jako Multispace). Poloužitková verze má totiž v interiéru řadu odkrytých plechů, zatímco osobní provedení je znatelně útulnější a takové dotaženější.

Palubní desku tvoří tvrdý plast, a tak může být zdrojem pazvuků za jízdy. To se děje především u starších vozidel vyrobených před faceliftem, kde je navíc palubní deska už hodně tvarově zastaralá. Nicméně ani novější palubní deska není z dnešního pohledu zrovna hit, je ale znatelně modernější, než ta původní a nabízí i praktičtější odkládací místa.

Nabídka motorizací začíná čtyřválcem o objemu 1,1 litru a výkonu 44 kW. Asi není třeba nijak dlouze vysvětlovat, že tomuto motoru je lepší se vyhnout. Po výkonové stránce je zcela nedostatečný a pod kapotu Berlinga se neměl nikdy dostat. Pár koní navíc by slušelo i čtrnáctistovce, jejíž výkon 55 kW není ve všech jízdních situacích ideální. To platí dvojnásob při větším zatížení vozu.

Na trhu je však čtrnáctistovka poměrně častá. Ideál mezi benzinovými agregáty představuje motor 1.6 16V, pracující se zcela vyhovujícím výkonem 81 kW. Můžete narazit také na osmnáctistovku o výkonu 66, kterou právě silnější a současně úspornější šestnáctiventilová šestnáctistovka v roce 2001 nahradila.

Zájemci o naftový motor mohou volit hned z několika pohonných jednotek. Nejslabší v nabídce je atmosférický diesel 1.9 D disponující výkonem pouhých 51 kW. Berlingo je s tímto motorem hlučné a líné, ale pokud se ho nebudete snažit donutit k výkonům hodným přeplňovaného motoru, bude dobře sloužit.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Od roku 2000 se vůz vyráběl i s turbodieselem, jímž je moderní motor se systémem common rail. Agregát 2.0 HDi/66 kW je dostatečně svižný a určitě lepší volbou, než v roce 2006 uvedený 1.6 HDi o výkonech 55 nebo 66 kW.

Na vývoji tohoto menšího turbodieselu pracoval koncern PSA Peugeot Citroën s automobilkou Ford (Ford spíše spolufinancoval vývoj a ve svých vozech motor uvedl pod označením 1.6 TDCi či 1.6 D ve Volvu, které patří pod Ford). Má sice dostatek sil a je velice úsporný, ale také poruchový.

Turbodiesel 1.6 HDi nezřídka trápí prodřené hadice od turba, což má za následek pokles výkonu nebo třeba úniky oleje. „Známé jsou i potíže se vstřikovači nebo EGR ventilem a turbem,“ doplňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Samotná výměna turba navíc nestačí, je třeba vyčistit i sítko v přívodu mazacího oleje k turbu, jinak turbodmychadlo velice brzy opět odejde. Potíže jsou i s podtlakovým okruhem, který ovládá práci škrticí klapky, EGR ventilu a turba.

Atmosférický diesel se potýká s úniky motorového oleje, pokud jej majitel až příliš trápí ve vysokých otáčkách, může jej  vyřadit z provozu prasklé těsnění pod hlavou válců či poškození samotné hlavy. U turbodieselu 2.0 HDi pozor zejména na stav vstřikovačů.

„Obehranou písničku představují opotřebené přepínače pod volantem – tyto páčky pak žijí vlastním životem a třeba v poloze směrových světel doleva se spustí směrovky vpravo a podobně,“ varuje zástupce AAA AUTO. Tento problém postihuje i další modely skupiny PSA Peugeot Citroën a odstranit jde jen výměnou páček, což není vůbec levná záležitost.

Pozor na stav zadní nápravy, pokud se od ní ozývají rány při přejezdu nerovností, nebo má kola do „A“, je zralá na repasování. To přijde přibližně na pět až šest tisíc korun a dělá je jen pár servisů v republice. Občas zazlobí elektronika, někdy zámky dveří nebo posuv bočních dveří. Zde se projevuje opotřebení, které vede k jejich zasekávání, nefunkční aretaci nebo obtížnému dorážení.

„Vůle se objevují na přední nápravě, kde se nezřídka můžete setkat i se zvlněnými brzdovými kotouči,“ pokračuje ve výčtu častějších závad Jindřich Topol z AAA AUTO. Slyšíte-li od kol hučení, jejich ložiska se již hlásí o výměnu. Výjimkou nejsou ani prosezená či viklající se sedadla.

Pozor na stav posilovače řízení. Pokud při otáčení volantem vynechává, jeho dny jsou již sečteny a za čas to vzdá úplně. Následná výměna opět nepatří k levným opravám. Koroze napadá výfuk, vyloučit ji ale nelze ani na karoserii, která je sice dobře ošetřena, avšak koroze se objevuje na místech, kde je lak poškozen odletujícími kamínky.

Ve zpětném zrcátku
1996 – představení automobilů Citroën Berlingo a Peugeot Partner v čistě osobním provedení, poloužitkové variantě kombi a užitkové verzi.
1997 – uvedení na trh se zážehovými motory 1.1i/44 kW, 1.4i/55 kW, 1.8i/66 kW a s atmosférickým dieselem 1.9 D/51 kW.
2000 – nový turbodiesel 2.0 HDi/66 kW se vstřikováním common rail.
2001 – agregát 1.8i nahrazen novým motorem 1.6 16V/81 kW.
2003 – facelift a modernizace.
2006 – nově turbodiesely 1.6 HDi/55 a 66 kW na jejichž vývoji pracoval koncern PSA Peugeot Citroën s automobilkou Ford.
2008 – představena druhá generace Citroënu Berlingo.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Citroën Berlingo první generace v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných a za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 3 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem mu byly uděleny 2 hvězdy ze 4 maximálně přidělovaných.

9.10.2017 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist