autoweb.cz > dodávky > dodávky a užitkové vozy > Citroën Berlingo (1996 – 2008)
Citroën Berlingo (1996 – 2008)
RADOSTI
Velice příznivé ceny ojetin, mnoho ojetých vozů na trhu, nabídka místa pro posádku a zavazadla, objem nákladového prostoru užitkové verze, komfort odpružení, dobrá manévrovatelnost, vydařený design vozů po faceliftu.
STAROSTI
Sedadla postrádající boční vedení těla, nepřesné řazení, nízká kvalita dílenského zpracování (zejména do faceliftu a modernizace), nižší spolehlivost.
V roce 1996 představil koncern PSA Peugeot Citroën dva automobily – sourozence Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Naprosto identické vozy odlišoval jen znak na kapotě. Do prodeje se dostaly až v následujícím roce, ale hned ve třech verzích: osobní, poloužitkové kombi a užitkové.
Na své si tak přijdou jak zájemci o vůz pro práci, tak ti, co hledají rodinné auto. Velice pozitivně byla vozidla přijata v kruzích drobných živnostníků, kteří v nich viděli a stále vidí možnost jednoho univerzálního automobilu, použitelného jak pro práci, tak pro volné chvíle s rodinnou.
Dnes se automobily vyrobené před faceliftem v roce 2003 řadí ke skutečně levným ojetinám. Důvodem je značně zastaralý design, ale mnohdy i špatný stav vozidel. Avšak vozy vyráběné po faceliftu se motoristům stále zamlouvají a jejich cena tedy na trhu tak nízká nebude. Navíc se občas vyskytne i nějaká zajímavá verze, jako je třeba čistě osobní provedení Ranch prodávané na francouzském trhu, které dělá z vozu skutečně pohodlné auto ve stylu MPV. Tedy například s odkládacími boxy ve střeše či prosklenou střechou pro lepší prosvětlení interiéru.
Citroën Berlingo zaujme vyznavače pohodlné jízdy. Podvozek totiž velice dobře tlumí nerovnosti, zejména u modernizovaného provedení. Jízdní vlastnosti ale limituje vyšší stavba karoserie a její značný náklon v zatáčkách.
Interiér nabízí dostatek místa pro cestující vpředu i vzadu (užitkové provedení má pouze dvě sedadla a nákladový prostor o objemu 3 m2). Měkké sedačky ale nemusejí vyhovovat zcela každému. Zavazadelník osobního provedení a poloužitkové verze kombi nabízí objem 664 litrů, což není vůbec málo. Prostor pro posádku v osobním provedení navíc nepůsobí tak jednoduše. Poloužitková verze má v interiéru řadu odkrytých plechů a celkově nevyvolává tak dobrý dojem.
Původní palubní deska je na dnešní dobu zastaralá stejně jako design karoserie vozidel z prvních let výroby. Navíc její tvrdý plast je zdrojem četných pazvuků při přejezdu nerovností. Od roku 2003 nabízené modernizované provedení dostalo mnohem pohlednější a praktičtější (odkládací prostory) palubní desku, zůstal však tvrdý plast.
Základní motorizací se stala benzinová jedenáctistovka o výkonu 44 kW. Tato pohonná jednotka ale nepředstavuje dobrou volbu, protože s každým kilem zátěže více ztrácí dech. Nejvíce sil nemá ani čtrnáctistovka disponující výkonem 55 kW. Pokud vůz více zatížíte, bude s ním mít opravdu dost práce.
Z benzinových motorů byl proto vhodný před modernizací nabízený agregát 1.8i/66 kW, který později nahradil výborný motor 1.6 16V/81 kW (ve faceliftovaném provedení). Ten představuje ideální zážehovou pohonnou jednotku. Má dost sil a vystačí si s nižší spotřebou, než vykazuje dříve montovaná osmnáctistovka.
Prvním dieselem v nabídce se stala atmosférická devatenáctistovka s mizivým výkonem 51 kW. Rozjezdy jsou s tímto motorem jen pro trpělivé, na druhou stranu, pokud jej řidič netrápí plynem u podlahy a respektuje jeho možnosti, dokáže dlouho sloužit.
Facelift a modernizace přinesly nové turbodiesely se systémem common rail. Nejprve to byl agregát 2.0 HDi/66 kW, později 1.6 HDi ze společného vývoje koncernů PSA Peugeot Citroën a Ford. Tento motor o výkonech 55 a 66 kW ale není dobrou volbou, protože jej trápí celá řada poruch.
Potíže bývají třeba s podtlakovým okruhem, který ovlivňuje práci turba, EGR ventilu a škrticí klapky. „Známé jsou i potíže se vstřikovači nebo prodírajícími se hadicemi turba,“ doplňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Známé jsou též úniky motorového oleje, což je problém dobře známý také atmosférickému dieselu.
Ten navíc při nesprávném zacházení může potkat problém v podobě prasklého těsnění pod hlavou. Potíže se vstřikovači ale zná i dvoulitr HDi. Ve špatném stavu jsou někdy brzdy, a to jak brzdová vedení, tak samotné třecí segmenty. Zvlněné brzdové kotouče nepředstavují žádnou výjimku.
Někdy zlobí posilovač řízení. Většinou nejprve vynechává, než odejde úplně. „Vyskytují se poruchy palubní elektroniky, pozor si dejte zejména na opotřebené páčky pod volantem. Ty pak mohou doslova žít vlastním životem a výměna není nejlevnější,“ varuje Topol. Nadměrnému opotřebení podléhají také zámky dveří či posuv bočních dveří, což může mít za následek jejich zaseknutí, obtížné dovírání nebo nefunkční aretaci otevřených dveří.
Řazení je u některých vozů zatuhlé, vyskytuje se viklání sedadel a u starších vozidel jsou sedačky mnohdy dost prosezené. „Známý problém představuje nadměrné opotřebení ložisek kol. Jejich hučení je pak jasnou známkou nutnosti výměny,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Vůle se vyskytují na táhlech předního příčného stabilizátoru.
Ve zpětném zrcátku
1996 – představení automobilů Citroën Berlingo a Peugeot Partner v čistě osobním provedení, poloužitkové variantě kombi a užitkové verzi.
1997 – uvedení na trh se zážehovými motory 1.1i/44 kW, 1.4i/55 kW, 1.8i/66 kW a s atmosférickým dieselem 1.9 D/51 kW.
2000 – nový turbodiesel 2.0 HDi/66 kW se vstřikováním common rail.
2001 – agregát 1.8i nahrazen novým motorem 1.6 16V/81 kW.
2003 – facelift a modernizace.
2006 – nově turbodiesely 1.6 HDi/55 a 66 kW na jejichž vývoji pracoval koncern PSA Peugeot Citroën s automobilkou Ford.
2008 – představena druhá generace Citroënu Berlingo.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Citroën Berlingo první generace v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných a za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 3 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem mu byly uděleny 2 hvězdy ze 4 maximálně přidělovaných.