autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Číňané chtějí Pininfarinu
Číňané chtějí Pininfarinu
Čínská korporace Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) má zájem o italské designové studio Pininfarina. To zapadla po smrti svého dlouholetého šéfa Andrey Pininfariny v roce 2008 ještě hlouběji do problémů a nové investice by uvítala. BAIC naopak potřebuje evropské know-how, v posledních letech je čím dál jasnější, že vlastními silami Číňané do Evropy neprorazí.
Můžete o takovém plánu pochybovat. Ač Evropané nakupují do značné míry očima, technická stránka věci je pořád ještě velmi důležitá. Jenže techniku má BAIC na nejbližší roky pojištěnou, koupil totiž kompletní práva na výrobu i další vývoj Saabu 9-3. Švédové rozprodávají své intelektuální vlastnictví, aby udrželi účty v černých číslech než dostanou na trh novou generaci modelů.Pininfarina může jistě pomoci, italští karosáři za sebou mají stovky slavných projektů. Z posledních jmenujme Rolls-Royce Hyperion (na obrázku), novou Lancii Stratos (video), nebo Ferrari P4/5 (video a další videa aut). Karosárnu založil už roku 1930 Giovanni Battista Farina, řečený Pinin. V roce 1952 navázal úspěšnou spolupráci s automobilkou Ferrari, která trvá dodnes.
Pininfarinu poslala na sestupnou dráhu nejprve klesající poptávka po zakázkových autech, a také snahy automobilek stavět své stroje ve vlastních továrnách – karosárny žijí hlavně z výroby pro větší firmy. Skutečně velké problémy však znamenala nehoda a smrt dlouholetého šéfa Andrey Pinifariny, a jen o málo později velká krize západního hospodářství.