autoweb.cz > Mercedes-Benz > Čína uvalí dovozní cla na auta z USA
Čína uvalí dovozní cla na auta z USA
Diplomatické třenice mezi Spojenými státy a Čínou dopadnou na automobilky. Poté, co v USA prošlo zavedení dovozních cel na čínské pneumatiky, odpověděl asijský gigant stejnou mincí. Protože trh v Číně je zvlášť atraktivní a důležitý pro americké automobilky, staly se terčem opatření právě ony. Kromě General Motors a Chrysleru však budou mít problémy i BMW a Daimler (Mercedes-Benz), které do Číny exportují modely vyrobené v USA – zejména SUV.
Čína přišla s novými dovozními cly tři měsíce poté, co Světová obchodní organizace zamítla její žádost o zrušení amerických omezení na import pneumatik. Analytici se však shodují na tom, že nová cla nejsou překvapením. Američané si podobné pozdravy s Číňany vyměňují už několik let.Nejlidnatější země světa omezuje import i z jiného důvodu. Čínský trh má daleko k rekordním 32 procentům růstu, kterému se těšil v roce 2010. V listopadu letošního roku se prodeje zvýšily o mizivé tři desetiny procenta. Evropské a americké automobilky jistý růst stále vykazují, a to na úkor domácích výrobců. Úřady je proto chtějí podpořit.
Nová cla dopadnou na všechna auta vyrobená v USA a vybavená motorem o objemu přes 2,5 litru. Dotknout by se měly i nespecifikovaných modelů Hondy, ale nejcitelněji utrpí General Motors, pro které je čínský trh klíčový. Například značka Buick prodává v Číně víc aut než v USA. Ceny vozů GM se zvýší v průměru přibližně o 12,9 procenta. Bývalá největší automobilka světa oznámila, že posílí investice do továren v Číně a bude tu vyrábět víc aut.Operace Chrysleru v Číně jsou mnohem menší, také ony však pocítí čínské opatření silně. Nová cla přidají k ceně každého auta průměrně 8,8 procenta. BMW vyváží z USA do Číny modely X3, X5 i X6, zbytek vyrábí jinde po světě. Jeho vozy zdraží v průměru o dvě procenta. Daimler posílá přes pacifik mercedesy ML, GL a R, brzy navíc chce přidat třídu C. Cenovky vozů s třícípou hvězdou v Číně vyskočí o 2,8 procenta.
Akcie všech zmíněných automobilek v reakci na nové opatření okamžitě ztratily několik procent. Nejvíc utrpěla hodnota Fiatu, který odepsal 5,5 procenta. Výrobci jsou však optimističtí ohledně budoucích prodejů. Opatření je prý výrazně neovlivní a import bude mít stále výrazně navrch nad nekvalitní domácí produkcí.