Chystané novinky v dopravní legislativě II

Co se chystá na řidiče a chodce za změny? Co nového nám poslanci a senátoři hodlají změnit?

Čtěte také: Chystané novinky v dopravní legislativě

1) Překážka v provozu a pokyny policisty

Do §45 by se měla dostat nová možnost pro policisty následujícího znění:

„Je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci závada ve sjízdnosti, kdy technický stav komunikace nedovoluje další bezpečnou jízdu, je policista oprávněn do doby odstranění této závady zakázat vozidlům další jízdu a ostatním vozidlům na tuto komunikaci nebo její úsek zakázat vjezd.“

Asi si od toho navrhovatel slibuje, že když policista řekne: “Tam nepojedete, tam je rozbitá silnice!“, budeme muset poslechnout.

2) Zákaz závodění v provozu

Tolikrát medializované „závody“ na silnici a nářek policistů, že to nemohou zakázat, se promítly do následujícího návrhu ustanovení:

„Řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace podle jiného právního předpisu.“​Na to pak navazuje novela §118a, podle kterého bude možné přikázat řidiči motorového vozidla jízdu na nejbližší, z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, vhodné místo k odstavení vozidla a zabránit mu v jízdě použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla nebo odtažením vozidla, pokud bude podezření, že vozidlo bylo použito v rozporu se shora uvedeným ustanovením. Nejpozději ale auto bude muset uvolnit do 48 hodin.

Už se těším, jak to bude policie prokazovat. To bude úspěšných žalob na náhradu škody za nesprávný úřední postup. Policie bude totiž muset prokazovat, že řidič vozidla použil v rozporu se shora uvedeným ustanovením, což bude velmi obtížné, ne-li nemožné. To, že má někdo na autě číslo, nic neprokazuje. A i kdyby ano, bude se muset současně prokazovat ohrožení bezpečnosti silničního provozu. Jsem moc zvědav, jak si policie představuje, že svoje jednotlivé závěry odůvodní.

No, alespoň nebudou (formálně vzato) policisté „plakat“, že nemají, jak takovým „závodům“ zabránit (jako kdyby po něčem takovém vůbec byla společenská poptávka) a policisté se tak budou moci opět soustředit na něco, co není důležité, ale mediálně vděčným způsobem se to vykazuje. V duchu nejlepší tradice českých policistů lze proto očekávat standardní zneužívání daného ustanovení, tj. buzeraci.​3) Cyklisté (závodníci) na stezkách a na silnicích

Obecně dnes existuje povinnost cyklistů použít přednostně stezku pro cyklisty, pokud vede vedle silnice. Pokud by prošla následující změna:

„Povinnost užít jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty podle předchozí věty neplatí pro cyklisty, které by mohl v jejich jízdě, zejména vzhledem k její vyšší rychlosti nebo sportovnímu charakteru, omezit provoz ostatních cyklistů v jízdním pruhu pro cyklisty nebo na stezce pro cyklisty.“

Tak potom by všichni ti „silničkáři“ (tj. cyklisté) už nemuseli jezdit po stezce, pokud tato vede vedle silnice a mohli by „beztrestně řádit“ na silnici. Samozřejmě při dodržení všech ostatních standardních pravidel.​4) Výjimky z místní úpravy pokynem policisty

Novela navrhuje, že by policista byl na místě pokynem oprávněn povolit okamžitou výjimku z místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích, je-li to nutné pro zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích (jako kdyby to už dnes nešlo – §76, odst. 6).

5) Vybodovaní k psychologovi

Ti, kdo by žádali o vrácení ŘP po vybodování, by se museli podrobit dopravně-psychologickému vyšetření.

Příště o tom, co je navrhováno změnit u pokut a u bodů

JUDr. Tomáš Beran

7.10.2010 6:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist