autoweb.cz > legislativa > pokuty > Chystané novinky v dopravní legislativě
Chystané novinky v dopravní legislativě
Prázdniny skončily a s jejich koncem se rozproudila i legislativní činnost jednotlivých ministerstev. V Poslanecké sněmovně tak nyní leží návrh novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, tj. zákona, který stanoví pravidla provozu na pozemních komunikacích. Pro zájemce o zdroj odkazuji na stránky www.psp.cz, je to tisk číslo 26/0. Vzhledem k tomu, že je předložená novela dost obsáhlá, podíváme se na její obsah postupně. Výhodou bude, že i při projednávání dojde ke změnám v textu (ostatně v médiích jsme se zase dočetli o tom, jak má expertní komise jasno v tom, že osobu blízku už opravdu půjde zrušit), takže případné doplňující návrhy bude možné probrat.
1) Nové a upravené definice
Má přibýt nová definice pojmu „kolona“ a částečně má být modifikován i pojem „neomezit“.
– kolonou vozidel se rozumí souvislý proud vozidel (dvou a více vozidel), u kterého nelze předjíždět každé vozidlo jednotlivě, rozestup mezi jednotlivými vozidly při předjíždění nebo objíždění neumožňuje bezpečné zařazení.
– neomezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženoU definice neomezit se tedy rod činný „nepřekážel“ mění na rod trpný „nebylo překáženo“, ať už si od toho zákonodárce slibuje cokoliv.
2) Chodci a jejich přednost
Má dojít k dost výraznému průlomu do vztahu řidič-chodec na přechodu pro chodce. Zcela je v návrhu odstraněno následující ustanovení:
„Řidič je povinen … s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.“
To je standardní ustanovení, ze kterého se dovozuje přednost chodců před autem na přechodu pro chodce. Nedostatky tohoto ustanovení ve vztahu k řidičům bylo rozebírány v jednom z předchozích článků.
Nahradit, přesněji řečeno zůstat a být částečně doplněno má být ust. §5 odst. 2, písm. f) takto:
„Řidič nesmí ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje.“Tato změna, zejména odstranění výše uvedeného ustanovení, posune (pokud projde) posuzování viny na dopravní nehodě částečně jinam, než jak je tomu dnes. Jak jsem psal v jednom ze svých dřívějších článků, je dosud povinnost řidiče koncipována tak, že se musí blížit k přechodu vždy jen takovou rychlostí, aby dokázal vždy zastavit.
Tím je prakticky nemožné, aby chodec vstoupil náhle do vozovky, když se k ní má řidič přibližovat jen tak, aby dokázal vždy zastavit. Změnou ve směru k povinnosti „neomezit a neohrozit“ už bude více možné, aby viníkem dopravní nehody na přechodu byl chodec, a to zejména v případech náhlého „skákání do vozovky“. Pochopitelně se stále bavíme o situaci na přechodu pro chodce. Pokud ta změna projde, bude zajímavé pozorovat, jak se vyvine posuzování viny na dopravní nehodě při střetu s chodcem na přechodu. Tato navrhovaná změna by nicméně neznamenala, že by řidiči i nadále neměli povinnosti chodce na přechodu pouštět.
3) Kontrola hmotnosti a zajížďky
Do zákona o provozu na pozemních komunikacích bude vtažena nová povinnost (dnes už existuje v zákoně o pozemních komunikacích), takže se bude jednat o duplicitu ve vztahu ke kontrolnímu vážení takto:
§6a
„(1) Při kontrole technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy podle § 6 odst. 13 a 14 je řidič povinen zajet k zařízení pro provedení kontroly technického stavu, pokud zajížďka, včetně cesty zpět na pozemní komunikaci, není delší než 8 kilometrů a řídit se pokyny osoby obsluhující zařízení pro kontrolu technického stavu.
(2) O výsledku kontroly technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vydá policie řidiči doklad.(3) Zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vážná nebo nebezpečná závada, je řidič vozidla nebo jízdní soupravy povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu.
(4) Způsob provádění kontroly technického stavu, způsob stanovení nákladů na provedení kontroly technického stavu, náležitosti dokladu o výsledku technické kontroly stanoví prováděcí právní předpis.“
Jak bylo uvedeno, velmi podobná úprava existuje v zákoně o pozemních komunikacích a aniž by tam byla zrušena, zde je přidána.
4) Zákaz předjíždění kamionů
V návrhu zákona je také zajímavá podoba zákazu předjíždění kamionů, která by měla vypadat takto:
§36
„(5) Řidiči nákladního vozidla o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, je v pracovní dny zakázána jízda v levém krajním jízdním pruhu v době od 6.00 do 9.00 a v době od 15.00 do 18.00 hodin.(6) Pokud na dálnici a rychlostní silnici o dvou a více jízdních pruzích v jednom směru jízdy dojde k zastavení provozu, nebo pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou a více jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony vozidel, je řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zakázáno vjíždět do levého krajního jízdního pruhu.
(7) Do levého krajního jízdního pruhu smí řidič vozidla, kterému byla jízda do levého jízdního pruhu zakázána podle odstavce 5, vjíždět pouze na základě pokynu osoby, která řídí nebo usměrňuje provoz.
(8) Objíždět překážku smí řidič vozidla, kterému byla jízda do levého krajního pruhu zakázána podle odstavce 5, pouze tehdy, pokud se může bezprostředně po objetí překážky zařadit zpět do původního jízdního pruhu.”.
Ve všední dny mezi 6. a 9. a 15. a 18. hodinou by řidiči nákladních aut nad 3,5t a řidiči jízdní soupravy nad 7 m nesměli předjíždět (kromě shora popsaných případů). Kéž by to prošlo a někdo to hlavně kontroloval. Lepší by to bylo po celý den, ale lepší toto než nic, oblíbený sport na českých dálnicích, tj. předjíždění dvou kamionů v kopci, kdy jim to jede nejméně, by snad částečně vymizel. Faktem ale je, že z některých obecnějších ustanovení to lze dovodit už dnes a policie to stejně nestíhá.
Pokračování příště.
JUDr. Tomáš Beran