autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Chybí vám tuning? Vybíráme 5 nejlepších aut k úpravám
Chybí vám tuning? Vybíráme 5 nejlepších aut k úpravám
Základní kritéria našeho výběru byla jasná, auto musí mít „na ulici“ určitý status a nesmí být moc drahé. Aby bylo jasno, nebavíme se tady o žádné fušeřině. Pokud si budete chtít na svůj vůz nalepit co nejvíc polepů Sparco nebo Apex’i, pořiďte si dodávku, pro fandy křídel doporučujeme repliku trojplošníku z první světové. Úpravy musí být především funkční.
PEUGEOT 205 GTI
Proč?
Jeden z nejpopulárnějších hot-hatchů všech dob: nízká hmotnost a kompaktní rozměry z něj dělají ideálního kandidáta. Jeho reputace v šampionátu rallye je stále mezi veřejností známá. Verze 205 T16 závodila ve skupině B a výkon dosahoval několika stovek 200 koní. Silniční verze T16 měla koní 200. A GTi je pro skutečně zkušené jezdce. Pokud jste chlapci s čerstvě zaschlým řidičským průkazem, doporučuji velkou opatrnost. Tohle auto kouše, a například kousnutí v podobě stromu na vnitřní straně zatáčky rozhodně nepatří k příjemným zážitkům.
Jak na to?
Hlavní devizou Peugetou 205 je nízká hmotnost – 870 kg. Díky té dosahuje zrychlení z 0 na 100 za 7,8 sekundy. Zapomeňte proto na těžké bodykity a masivní audioaparatury. Od motoru 1,9 o výkonu 130 koní je to skutečně heroický výkon, tak proč mu práci ztěžovat. Navíc je obecně známým faktem, že tvary Peugeotu 205 jsou nesmrtelné a kazit je nějakou pseudomoderní šíleností je… šílensvím. A z hlasitého rádia a reproduktorů můžete být velmi brzy impotentní, to je také prokázaný fakt. Nový filtr, kola a zrestaurovaný lak tomuhle francouzskému švihákovi určitě postačí.
TOYOTA SUPRA MK. III
Proč?
Proč koupit starou Supru? Protože nemáte na novou. Obě auta jsou nekompromisní sporťáky a cena starší Supry je vcelku příznivá. V základu je vůz vybaven motorem o objemu 3 litry s přeplňováním i bez. Rozhodně se však doporučuje verze Turbo, která má bez jakýchkoliv modifikací 235 koní a na stovce je za 6,3 sekundy. Navíc v Česku existuje poměrně rozsáhlá komunita, která se zabývá jak tuningem, tak pomocí majitelům. Pomohou vám například i s tak nákladnou úpravou, jakou je výměna automatické převodovky za manuál.
Jak na to?
Pro tento vůz existuje nepřeberné množství motorových a karosářských dílů. Motor je už v základu dost silný, přeplňovaná jednotka však nabízí celou řadu možností. Od základní (a téměř povinné) výměny filtru za sportovní přes zvýšení plnícího tlaku turba, výměnu intercooleru, kliky, ojnic, hlav, blow-off ventily až po slavný čip. Samozřejmostí musí být i upravený podvozek a brzdy, síly se v Supře skrývá opravdu dost a zkrotit ji chce cvik. I u nás najdeme pár zajímavě upravených kousků, například Supru MK. III s motorem 2JZ GTE.
HONDA CRX
Proč?
Honda CRX je bezesporu legendou tuningového světa. Existují pro ni hromady „aftermarket“ dílů a většina je v současné době v rukou zodpovědnějších majitelů. Člověku, který před vámi řídil CRX, jednoduše nemohlo být jedno, že se jedná právě o CRX. Výhodou je samozřejmě také hmotnost 950 kg a extrémně nízko položené těžiště. Bavíme hlavně o modelu s motorem 1.6i-VT (disponujícím 16 ventily a výkonem 150 koní), ne o pozdějším CRX Del-Sol, založeném na Civicu.
Alfa Romeo
Jak na to?
Fantazii se meze nekladou, jedná se o poměrně silné auto, kterému rozumně zvolenými komponenty můžete trochu pomoci. U atmosférického motoru není třeba šachovat s mnoha díly, radno je zaměřit se na důkladnou prohlídku a opravu všeho, co je v nepořádku. Samozřejmě se dají pořídit nové válce, zvýšit kompresní poměr a pořídit jiné motorové díly, ale na to musíte mít především auto ve stoprocentním stavu. Což vzhledem k vyššímu věku (výroba druhé generace skončila v roce 1991) může být problém.
BMW E30
Proč?
Starší trojková řada BMW patří k tuning scéně stejně jako Golf TDI, i když možná trochu jiným způsobem. Zvláště řada E30 je díky své dostupnosti velmi hojně zastoupena. A navíc je to zadokolka, které zub času nijak neubral na zábavnosti a šarmu.
Jak na to?
Modely jako například nejnovější 320si ukazují, že k zábavě za volantem není třeba několik stovek koňských sil. Stačí vůz pořádně odlehčit a nainstalovat správný podvozek, například od firmy KW, která dodává tlumiče a pružiny okruhovým speciálům BMW v seriálu WTCC. Původní motorizace jsou zajímavé až od 318i, síla začíná u 325i se 170 koňmi. Pokud chcete nějaký výkon navíc, jsou velmi běžnou praxí výměny motorů, komunita okolo těchto vozů je velmi široká a zkušenější vám jistě velmi rádi poradí. Dají se najít i levnější M3, do těch však nedoporučujeme zasahovat. Zničíte tak kus automobilové historie a lajdácké úpravy mohou snížit cenu vozu.
ŠKODA 120
Proč?
Převážně kvůli dostupnosti. Cena je také nezanedbatelným faktorem, můžete potom bez uzardění tvrdit, že jste do úprav auta vrazili několikanásobek jeho ceny. Jedná se o zadokolku, takže se budete moci pouštět do divokých driftů a průjezdů zatáček bokem. Navíc jde o technologicky velmi jednoduchý vůz, který si jistě budete moci upravit či opravit sami.
Jak na to?
Ač jsme si ohledně nálepek řekli NE, většina vytuněných „šáde hundertzwanzig“ je nutně potřebuje. Jednak na zakrytí děr od rzi, druhak k vytvoření té správné závodní image. Důležitý je také hlučný výfuk a pneumatiky s bíle vymalovaným názvem výrobce. A jelikož jde o poctivou zadokolku, která potřebuje přítlak na zadní nápravě, nevyhnete se dříve či později nákupu křídla. Nevyplatí se podcenit neonové podsvícení – zde přicházíme s malým tipem. V prodejnách Baumax se dá podobná nádhera pořídit několikanásobně levněji než ve specializovaných tuningových obchodech. Já osobně jednu takovou zářivku mám, ale bohužel jen k osvětlení stolu. A že si děláme legraci? Podívejte se na některé fotografie, které laskavě poskytli LordMord a qwas z webu tuzing.com.