Chrysler PT Cruiser (2000 – 2011)

Model PT Cruiser zaujme retro vzhledem, ne však jízdními vlastnostmi. Mezi ojetinami upoutá pozornost i příznivou cenou, ta má ale svůj důvod.

RADOSTI
Zajímavý retro design, ceny ojetin, dobrá prostornost.

STAROSTI
Podprůměrné jízdní vlastnost (v případě verze GT hodně slabé), vyšší spotřeba, menší nabídka ojetin.

Při svém představení v roce 2000 dokázal Chrysler PT Cruiser okouzlit řadu motoristů. Následující rok byl uveden na trh a nadšení pomalu opadlo. Retro vzhled karoserie i interiéru působil stále kouzelně, jenže jako retro se ukázaly i jízdní vlastnosti. Po „pí-tý-čku“ tak zatoužili méně nároční řidiči zasaženi jeho vzhledem, hledající vůz pro přepravu z místa A do místa B. Motoristé vyžadující od automobilu více většinou hledali jinde. Ne jinak je tomu dnes, kdy model PT Cruiser najdeme už jen na trhu ojetin.

Nezřídka se stává cílem zájmu žen, které jej vnímají spíše jako módní doplněk a jízdní vlastnosti neřeší tolik, jako muži. Vozidla z počátku výroby přitom lze pořídit už za ceny okolo 50 000 korun. Jen pozor na dovozy ze zámoří.

„Nejčastěji jde o vozidla s motorem o objemu 2,4 litru. Zvenku se poznají podle odlišného zadního nárazníku a chybějících bočních směrových světel na předních blatnících. Málokdo se obtěžoval uvést auto do souladu s evropskou homologací, takže hrozí problémy na STK,“ varuje před těmito automobily Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.Hlavní devizou PT Cruiseru je jistě design karoserie. Interiér taktéž nabídne pár retro prvků, vše se ale muselo podřídit požadavkům dnešních motoristů a také bezpečnosti (přítomnost airbagů). Přesto není výsledek bariérové zkoušky Euro NCAP provedené v roce 2002 nijak lichotivý. Zisk tří hvězdiček z pěti možných za ochranu posádky při nárazu není žádný úspěch.


Ale zpět k interiéru. Zde najdeme pohodlná sedadla, nechybí držáky nápojů, avšak schránka před spolujezdcem je opravdu malá. To naštěstí neplatí pro nabídku prostoru pro posádku. Těsno není ani na zadních sedadlech. Cestovat ve více lidech tedy můžete se vším pohodlím.

K zahození rozhodně není ani zavazadelník o objemu 538 litrů. To je opravdu dobrá hodnota, jíž lze ještě zvýšit překlopením či vyjmutím zadních sedadel. Pak nákladový prostor naroste až na 1821 litrů. PT Cruiser se vyráběl také jako čtyřmístný kabriolet a v tomto případě nabídne zavazadelník o objemu 375 litrů. Kvůli víku vyklápějícímu se nahoru je poměrně obtížně přístupný.Jak zde již padlo, jízdní vlastnosti nejsou zrovna kladem tohoto vozu. Měkčí nastavení odpružení a vyšší stavba karoserie dělají své. Do zatáček je tak třeba najíždět opravdu s rozvahou. Nepotěší ani přeposilované řízení.

Aerodynamiku vozu někteří s nadsázkou přirovnávají k letící cihle. Že není zrovna vzorová, se ví a nezřídka se na ní svaluje vyšší spotřeba pohonných jednotek. Na tu má ale vliv i hmotnost vozidla. Ta začíná u 1400 kg v případě nejlehčího auta s motorem 1.6 16V, nejtěžší verze mají přibližně o 200 kilogramů více.

PT Cruiser je jedním z automobilů, u něhož konstruktéři ignorovali základní poučku, a to že podvozek má být rychlejší než motor. V případě vrcholné verze GT s přeplňovaným čtyřválcem 2.4 16V/163 kW to platí minimálně dvojnásob. Auto se žene za plynem jak zběsilé, ale běda, když se na obzoru objeví zatáčka! Brzdný účinek navíc slábne vlivem přehřátí.Mezi pohonnými jednotkami najdeme výhradně čtyřválce. Vůbec nejslabší je agregát 1.6 16V/85 kW z dílen BMW. S autem má ale dost práce (z 0 na 100 km/h za 13,5 sekundy) a navíc se na trhu vyskytuje jen výjimečně.


O něco častěji se setkáte s dvoulitrem o výkonu 100 či 104 kW. Ten si s vozem poradí o poznání lépe. Ještě větší zastoupení mají motory 2.4 16V o výkonech 105 a 110 kW. Jsou snaživější, mají ale větší apetit. Přeplňovaná jednotka v provedení GT si potom nezadá s pohádkovým Otesánkem.

Nezřídka narazíte na turbodiesel 2.2 CRD/89 nebo 110 kW od Mercedesu. Stejně jako šestnáctistovka má na rozdíl od ostatních motorů rozvody poháněné odolným řetězem, navíc vykazuje nejnižší spotřebu z nabízených pohonných jednotek – přesto není zcela ideální.

Turbodiesely se někdy potýkají s vadnými vstřikovači common railu, pokud má vůz nepravidelný volnoběh, obejděte ho velkým obloukem. U hodně ojetých automobilů se můžete setkat i s vadným turbem. Jak vstřiky, tak turbo se ale dají repasovat,“ začíná výčet častějších závad Jindřich Topol. Chrysler PT Cruiser patří k méně spolehlivým vozidlům a tak by měl zájemce o ojetinu disponovat určitou finanční rezervou. Ostatně ani u jiných automobilů se nedoporučuje při koupi otočit kapsy naruby. Vždy je třeba počítat jak s prvním servisem (olej, filtry, případně rozvody), tak s tím, že se nějaká závada ještě vyklube.

U „pí-tý-čka“ si mohou říci o okamžité řešení například brzdy, které jsou poddimenzované a mají kratší životnost. „Pozor na auta s automatickou převodovkou – preventivní výměna oleje a filtru bude nutností,“ varuje zástupce AAA AUTO. Dodejme, že čtyřstupňový automat není žádným výkřikem techniky a manuální řazení je tak výrazně lepší volbou.

Mnohdy se setkáte s vůlemi na přední nápravě, někdy nefungují páčky pod volantem, občas jsou problémy i s další elektronikou. „Známá je také horší kvalita laku,“ zakončuje výčet nejčastějších potíží Topol.


Ve zpětném zrcátku
1999 – představení modelu PT Cruiser.
2000 – zahájení prodeje pětimístného hatchbacku s motory 2.0 16V/104 kW a 2.4 16V/110 kW, pětistupňová přímořazená nebo čtyřstupňová samočinná převodovka.
2001 – nově pohonná jednotka BMW 1.6 16V/85 kW.
2002 – nabídku rozšiřuje turbodiesel Mercedes 2.2 CRD/89 kW.
2003 – uvedena nejostřejší verze GT s přeplňovaným motorem 2.4 T/164 kW.
2004 – příchod čtyřmístného kabrioletu s motory 2.4 16V/105 kW a přeplňovaným pro GT Cabrio 2.4 T/164 kW, pro hatchback zážehový agregát 2.0 16V o výkonu 100 kW.
2005 – nově 2.4 16V o výkonu 105 kW, přichází silnější turbodiesel Mercedes 2.2 CRD/110 kW.
2006 – modernizace.
2008 – ukončení výroby kabrioletu, hatchback nyní pouze v provedení PT Classic s motorem 2.4 16V/105 kW se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, prodej v Evropě ukončen.
2011 – definitivní zastavení výroby vozu.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Chrysler PT Cruiser v roce 2002.
Za ochranu posádky při nárazu získal 3 hvězdičky z 5 možných (21 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (3 body)

Milan Jirouš

12.2.2012 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist