Chevrolet Volt: budoucnost za 800 tisíc

Hybrid nové generace zamíří k zákazníkům už v prosinci. Ekologicky smýšlející zákazníky vyjde na osm set tisíc korun.

Po letech čekání přichází na trh v Severní Americe auto, které mělo stáhnout ztrátu General Motors na zelenou Toyotu a dostat Američany zpět na čelo technického vývoje. Mediální kolotoč dávno utichl a z Chevroletu Volt se stal jen další hybid v řadě, výkonově překonaný posledními projekty jiných výrobců. Přesto se od ústrojí E-flex čeká mnoho.Cenovka auta je zklamáním. Volt vyjde zákazníky na 41 tisíc dolarů, tedy asi 789 000 korun. To je o dvě stě tisíc víc než u General Motors prapůvodně slibovali. Že se nepodaří udržet Volt v okolí třiceti tisíc dolarů bylo ovšem jasné už v roce 2008, takže překvapení není velké. Vyslanci GM navíc částečně uspěli v kongresu. Nepodařilo se jim napasovat Volt do kategorie elektromobilů, vyjednali však vládní podporu až 7500 dolarů pro plug-in hybridy. Přinejmenším někteří zákazníci proto dostanou svá auta za mnohem přijatelnějších 33 500 dolarů (650 tis. Kč).

Za nemalé peníze dostanou kupující skvělou výbavu. Volt bude mít už v základu navigaci s velkým barevným displejem nebo audiosystém Bose. Chevrolet tak chce udržet poptávku na rozumné úrovni, do konce roku 2011 plánuje vyrobit jen okolo deseti tisíc voltů. V takové situaci pomohou vyšší ceny vylákat z oslněných zákazníků pár dolarů navíc. Levnější, hůře vybavená auta budou k dispozici později.A proč tolik rozruchu? Technicky vzato je Volt jen dalším hybridem, navíc nijak strhujících tvarů ani kvalit. Výkony pravděpodobně výrazně nepřekoná Toyotu Prius. Přesto je rodinný Chevrolet svým způsobem přelomový, má totiž mnohem větší potenciál k dalšímu vývoji než dnešní hybridy. Zatímco Prius je stále jen benzínové auto se složitým systémem pomocných elektromotoů, Volt zašel o krok dál.

Američané překročili hranici, na níž si v Japonsku netroufli. Postavili elektromobil, který spalovacím motorem jen kompenzuje nedostatečnou kapacitu baterií. Výhody jsou jasné: až se objeví dost dobré baterie nebo jiná vhodná technologie, u Chevroletu prostě vyhodí spalovací motor do popelnice. Inženýři Toyoty zasednou k prknům a budou kreslit nové auto.Abychom však Japoncům nekřivdili, na vývoj stroje další generace mají spoustu času. Odborníci z celého světa se shodují, že zajímavých kapacit nedosáhnou baterie dřív než za deset let. A jestli se podaří zkrátit nabíjecí časy na rozumnou úroveň, je stále otevřená otázka. Další z alternativ, vodíkové palivové články, jsou v současnosti jen utopistickou vizí. Nikdo prozatím neumí vyrábět za rozumné peníze velká množství vodíku, takže ropné produkty zůstanou nejlepším zdrojem energie pro naše auta ještě nejméně pět let.

Jak si Volt povede ve skutečném světě, uslyšíme z Ameriky v prosinci, kdy první auta vyrazí do ulic. Evropské podání koncepce E-Flex, Opel Ampera, vyzkoušíme nejdříve za pár let, předběžné odhady mluví o premiéře kolem roku 2012. Ceny by se protentokrát měly udržet na úrovni amerického protějšku, ale počítejte s horší výbavou.

autoweb.cz

28.7.2010 1:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist