autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Chevrolet Cruze (od 2008)
Chevrolet Cruze (od 2008)
RADOSTI
Prostorný interiér, atraktivní design, dobré jízdní vlastnosti, často bohatá výbava.
STAROSTI
Málo ojetin na trhu, panty víka zavazadeníku omezují jeho využití, příliš krátká loketní opěrka mezi předními sedadly, pomalé řazení automatu, turboefekt u dieselů, omezená nabídka dílů z druhovýroby.
Sedan Chevrolet Cruze se poprvé představil na podzim 2008, do prodeje přišel počátkem následujícího roku. Mnoho motoristů na něj nahlíží jako na alternativu k domácí Octavii a ani na trhu s ojetými vozy tomu není jinak.
Chevrolet Cruze fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Pravda, škodovka je na domácím trhu znatelně žádanější, ale kdo chce zahraniční vůz, nezřídka se zastaví právě u modelu Cruze. Ten nabídne dostatek místa pro posádku a to i na zadních sedadlech.
Avšak objem zavazadelníku 450 litrů není žádným ternem (v roce 2010 představený hatchback nabídne jen 413 litrů nákladového prostoru). U sedanu jsou navíc panty, které při zavření víka zasahují do prostoru pro zavazadla – toto levné řešení známe především ze starších vozů. Pochválit nemůžeme ani velice krátkou loketní opěrku mezi předními sedadly.
Naopak plusem je designově zdařilá palubní deska. Některé plasty vypadají vyloženě dobře, u jiných jsou ale citelné rezervy. Ve srovnání se staršími či menšími vozy této značky ale interiér působí až neuvěřitelně zdařile. Pochválit musíme pohodlná sedadla i příjemné naladění podvozku.Jízdní vlastnosti můžeme označit za vydařené. Motokáru nečekejte, ale i tak oceníte předvídatelné chování automobilu. Ten si vede dobře v zatáčkách i na rozbité vozovce, kde zdatně tlumí nerovnosti.
Celkový dojem z jízdy značně ovlivňuje pohonná jednotka. Základní motor o objemu 1,6 litru totiž asfalt trhat nebude. Spokojeni s ním budou jen nenároční řidiči. Pohonná jednotka totiž ztrácí dech ve vyšších rychlostech, kdy vozidlo stoupá nebo předjíždí.
Šestnáctistovka přitom jezdí se srovnatelnou spotřebou jako má silnější osmnáctistovka. Ta jde mnohem lépe za plynem a tak je s ní i předjíždění bezpečnější. Turbodiesel má ale nižší spotřebu, což může mnohé motoristy lákat.Dvoulitrový přeplňovaný vznětový agregát VCDi se však vyznačuje i citelným turboefektem, jež je pozorovatelný asi do 2000 ot/min. Tento motor a silnější zážehový agregát mohou mít jak manuální řazení, tak automatickou převodovku. Ta se ale moc nepovedla, když mění převodové stupně pomaleji, než by bylo vhodné.
Rodinný automobil Chevrolet Cruze sice není na trhu dlouho, ale i tak jsou již známé některé problémy, s nimiž se potýká. „Patří mezi ně třeba paskání žárovek v potkávacích světlometech,“ říká Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.
Nepříjemné je často se vyskytující pískání brzd, s nímž si mnohdy neví rady ani servis. Někteří majitelé přitom hlásí úspěšné odstranění problému použitím kvalitního odmašťovače brzdových segmentů. Při jeho aplikaci ale pozor, může poškodit leštěné povrchy a laky. Proto doporučujeme velkou opatrnost a před nastříkáním přípravku sundat litá kola.
Zástupce AAA AUTO radí dobře zkontrolovat také stav pneumatik: „Někdy jsou zadní pneumatiky nerovnoměrně ojeté.“ Pozorně prověřte i zadní části prahů. Lak zde může být od odletujících kamínků poškozen a to i přes použití ochranné fólie.
Stejně tak se lze setkat s odíráním laku na náraznících v místě, kde se stýkají s blatníky. Některé vozy trápí nadměrné opotřebení věnce volantu, poruchy rádia či chrastící reproduktory. Rozsvícenou kontrolku airbagu nezřídka vyřeší pouhé přehrání softwaru.Servisy se již u zážehových jednotek setkaly s únikem paliva skrz vadné hadice. Turbodiesely zase mohou trápit potíže s regenerací filtru pevných částic. Známé jsou též případy chybně udávaných hodnot palubním počítačem.
Ve zpětném zrcátku
2008 – na podzimním pařížském autosalonu představen sedan Cruze.
2009 – zahájen prodej sedanu se zážehovými agregáty 1.6 16V/83 kW, 1.8/104 kW a turbodieselem 2.0 VCDi/110 kW.
2010 – nově uveden slabší turbodiesel 2.0 VCDi/92 kW, na podzimním pařížském autosalonu veřejnosti představen pětidveřový hatchback Cruze.
2011 – nově zážehový motor 1.6 16V s výkonem 91 kW, nově turbodiesel 2.0 VCDi o výkonu 120 kW.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Chevrolet Cruze v roce 2009. Podle nového hodnocení získal celkově 5 hvězdiček z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 96%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 84%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 34%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 71%.
Milan Jirouš