autoweb.cz > Chevrolet > Chevrolet Cruze > Chevrolet Cruze 2.0 VCDi
Chevrolet Cruze 2.0 VCDi
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Chevrolet Cruze vstupuje do nabitého segmentu a zejména na našem trhu na něj čeká ten nejtěžší soupeř – Škoda Octavia. Proto se pojďme podívat na to, zda má Chevrolet proti nejprodávanější Škodě trumfy, které nedokáže mladoboleslavská chlouba přebít.
Design
Vzhled je otázkou osobního vkusu, ale Chevroletu Cruze se jisté osobní kouzlo upřít nedá. Rozhodně se snažil poevropštit a i když sem tam nějaký asijský detail nezapře, rozhodně se na něj dá koukat víc než na korejské produkty doby nedávné.
Pozitivní pocity vám přijdou na mysl i při pohledu na palubní desku, která se inspiruje u vzdáleně příbuzného Opelu Insignia. Nesmíte už ale zkoumat detaily, protože odhalíte levné, tvrdé a občas i vrzající plasty. Zkrátka, Octavia má v porovnání s Chevroletem Cruze nejen kvalitnější a hodnotněji vyhlížející interiér, ale i lepší ergonomii a pozici za volantem. Na druhou stranu, v Chevroletu se budete cítit docela příjemně a kdyby jeho pozice za volantem byla nepsaným standardem například pro auta francouzská a italská, hned by bylo na světě veseleji.
Chevrolet Cruze fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Co mě ale ihned praštilo do očí… ehm, spíš do nosu, byl neuvěřitelně odporný zápach interiéru, který se na mě vynořil, když jsem prvně otevřel dveře. Na obhajobu nutno říci, že auto stálo celý den na prudkém slunci, ale přeci jen žijeme v době, kdy by interiér moderního auta neměl smrdět jako rozkládající se spodky tureckého řidiče náklaďáku…
Praktičnost
Chevrolet Cruze je fajn i po stránce každodenní použitelnosti, protože si máte kam dát kafe, ve dveřích je místo na velkou PET láhev, vpředu máte dost místa na nohy a ruce a to samé platí pro sedačky vzadu. Také velikost kufru je uspokojivá a ačkoli se jedná o sedan, dostanete se do něj dobře a sklopením sedaček můžete jeho prostor zvětšit. Na praktičnost zavazadlového prostoru Octavie samozřejmě nemá, ale strádat nebudete.
Už jsme mluvili o ergonomii a ačkoli není tak dokonale přirozená jako u škodovek, volkswagenů či bavoráků, rychle si zvyknete a po pár hodinách za volantem už budete vědět, kam sáhnout a co kde zmáčknout, aby to mělo kýžený efekt. A pokud jste zvyklí na nové Opely, bude aklimatizace ještě jednodušší.
Nadějný podvozek, beznadějný motor
Chevrolet Cruze stojí (nebo chcete-li jezdí) na platformě Delta II, která byla použita i pro nový Opel Astra. A nutno říci, že jízdní vlastnosti mne velmi příjemně překvapily. Čekal jsem rozžvýkaný podvozek, který se v první zatáčce bezmocně opře o vnější přední pneumatiku a za urputného kvílení gumy pošle auto po tečně ven ze zatáčky.
Ale nic takového se nestalo. Chevrolet Cruze se vede zatáčkami velmi přesně a jistě, nenaklání se víc, než by bylo milé, podvozek hravě zvládá nástrahy českých silnic a dokonce se sem tam objeví náznak hravosti, to když v zatáčce uberete plyn. Cítíte pak, jak se Chevrolet snaží utáhnout stopu. Možná, kdyby přední nápravu neobtěžkával dvoulitrový diesel, bylo by to ještě lepší. Jen je škoda, že řízení neposkytuje aspoň malou zpětnou vazbu, protože podvozek by vás do děje vtáhl velmi rád. Sice vás volant začne o nastupující nedotáčivosti informovat, ale až v momentě, kdy o ní víte díky pískajícím gumám a blikající kontrolce stabilizace. Největším problémem řízení je ale jeho přeposilovanost. Čím rychleji jedete, tím začne být řízení lehčí. A to není dobré.
Co ale maže všechny plusové body získané z podvozku, je motor – v tomto případě dvoulitrový diesel. Papírové předpoklady má velmi slibné, neboť nabízí výkon 150 koní a točivý moment 320 Nm. Jenže je také spojen s nepřesnou, drhnoucí a gumovou pětistupňovou převodovkou, která má velmi divně zvolené odstupňování. A to se projeví velmi výrazným turboefektem. Když se rozjedete (a motor vám zázrakem nechcípne), obvykle zařadíte u dieselu dvojku někde u 2500 až 3000 ot./min. Jenže v Chevroletu spadnou otáčky pod číslici 1500 a při opětovném přidání plynu se nestane nic. Vůbec nic.
Zatím se tedy můžete napít, naladit docela dobře hrající rádio (i když s příšerně vypadajícím displejem), seřídit si elektrická zrcátka a stáhnout okénko. Pak se teprv dostaví příval točivého momentu, který se bude líbit tak maximálně ortodoxním vyznavačům „zátahu vocpoda“.
Tento neduh se projevuje nepříjemně na spotřebě paliva. Nejen, že musíte motor udržovat v otáčkách, ale pocit, že v nízkých otáčkách nejede, vás bude nutit držet pedál u podlahy a to se pak projeví průměrem kolem 8,5 litru na 100 km. A to je na naftový dvoulitr hodně špatné. Ani při soustředěné práci s řadící pákou a plynovým pedálem a při plynulé jízdě po dálnici či po okresce nepojedete s lepší spotřebou než 7 l/100 km. A, jak víme, dnes už i velké dieselové auto umí jezdit za mnohem méně.
Bohužel si v nabídce motorů moc vybírat nemůžete. Atmosférická benzínová šestnáctistovka nebo osmnáctistovka také neoplývají zrovna rozdavačnými údaji výkonu či točivého momentu. Ale aspoň by mohly mít plynulejší nástup výkonu. No, pokud by si Chevrolet vypůjčil nové přeplňované benzínové motory například od Opelu (a zlepšil by jejich odezvu), jednalo by se o velmi zajímavé auto.
Atraktivní cena
Jak už asi tušíte, hlavní výhodou na straně Chevroletu bude jeho cena. V porovnání se Škodou Octavia je samozřejmě výrazně levnější, neboť za Chevrolet Cruze 2.0 VCDi dáte 479 900 korun. Za tuto základní cenu dostanete automatickou klimatizaci, okénka v elektrice, rádio s měničem na 6 CD, 17“ kola, mlhovky, tempomat, zadní parkovací senzor a spoustu dalších příjemností. Za podobně vybavenou Octavii s motorem 2.0 TDI dáte skoro 600 000 korun. A stojí za takový rozdíl? No, abychom byli upřímní, ne tak docela.
Verdikt
Ano, Škoda Octavia má výrazně lepší interiér, na limitu lepší jízdní vlastnosti, působí hodnotnějším a kvalitnějším dojmem a vyberete si z celé řady motorů. Ale Chevrolet Cruze 2.0 VCDi dokáže svými jízdními vlastnostmi a dojmem solidnosti natolik překvapit, že vás nutí se ptát, zda opravdu Octavia stojí za příplatek přes 100 000 korun. Nerad používám slovíčko „kdyby“, ale tentokrát se mu nevyhnu.
Kdyby Chevrolet nabídl pod kapotu modelu Cruze modernější motory, dal jim novou převodovku a nahradil zapáchající plasty v interiéru něčím lepším, bylo by to na velmi vysoké hodnocení. Takhle se musí spokojit jen s průměrným výsledkem.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Chevrolet Cruze 2.0 VCDi |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,7 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | SOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1991 |
Kompresní poměr | 17,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83 x 92 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 kW / 150 koní při 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm při 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 99,8 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,0 / 4,8 / 5,6 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4597 |
Šířka (mm) | 1788 |
Výška (mm) | 1477 |
Rozvor náprav (mm) | 2685 |
Provozní hmotnost (kg) | 1502 |
Celková hmotnost (kg) | 1930 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 450 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 479 900 Kč |