autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet se nemíní sklonit před hrubou velkoobjemovou silou Viperu a ve svém sportovním programu, který se v Americe už padesát let soustřeďuje převážně na Corvettu, zasvěcuje rok 2005 ve znaku nové generace Z06, nejsilnější a také nejrychlejší sériové Corvetty všech dob.
Objem tradičního vidlicového osmiválce OHV se v porovnání se sériovou Corvettou zvýšil ze 6,0 na 7,0 litru (návrat magického objemu 427 kubických palců ze 60. let) a vyšší je i kompresní poměr 11,1:1. Výkon narostl o sto koní na rovných 500 k při 6200 ot/min, točivý moment je 657 Nm při 4800 ot/min. Motor LS7 má omezovač nastavený na sedm tisíc otáček, má průchodnější sání a výfuky, mazání se suchou vanou, ostrou vačku, titanové pružiny ventilů a kované titanové ojnice, titanové sací ventily, výfukové ventily plněné sodíkem, kovanou klikovou hřídel a kované hliníkové písty. Tvrzení Chevroletu, že jde v mnoha ohledech o závodní motor v silničním autě, se vzhledem k jeho specifikaci jeví velmi důvěryhodně, a toto zdání podporuje i skutečnost, že jeho ruční výrobu dostala na starost nová sportovní divize.
Značka měla se svým závodním týmem v roce 2004 nebývalý úspěch a se soutěžní Corvettou se jí podařilo vyhrát všechny americké závody v sezóně. Budoucí majitelé Z06 se proto už dnes mohou těšit na auto, které přebírá řadu technických řešení od závodní verze a jehož vývoj také probíhal společně s ní.
Ke specifikám Z06 patří například to, že se vyrábí pouze s pevnou střechou a dodává se jen se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Čelní maska je mnohem ostřejší, má větší průduchy a přibylo i spodní lízátko. Přední podběhy a blatníky jsou z karbonového kompozitu a přední a zadní blatníky jsou rozšířené skoro o osm centimetrů. Vzadu na ně navazuje spoiler a středově umístěné nerezové koncovky výfuku.
Seznam opravdu přesvědčivé výbavy pokračuje masivními brzdami, vpředu i vzadu s vrtanými kotouči o průměru 355 a 340 mm, vpředu s šestipístkovými a vzadu se čtyřpístkovými třmeny. Výfukové potrubí má průměr 76 mm a chladičem oleje je vybavený nejen motor, ale i převodovka a diferenciál. Chlazená je i kapalina posilovače řízení.
Přední osmnáctipalcová kola nesou pneumatiky o rozměru 275/35, zadní devatenáctky mají rozměr 325/30.
Díky technologii laminátové karosérie s řadou kompozitových dílů (kompozitová je ale třeba i zadní příčná listová pružina) a použití hliníkových a horčíkových prvků na podvozku a zavěšení motoru je vedle výkonů na Corvettě Z06 nejlepší její nízká hmotnost 1420 kg. Uhlíková je i dvouvrstvá podlaha, která má uprostřed pevnou, ale velmi lehkou vrstvu balzového dřeva.
S pěti sty koňmi vychází u Z06 poměr 352 koní na tunu, což je doopravdy závodní hodnota. Díky ní se zrychlení z nuly na sto pohybuje těsně nad hranicí čtyř sekund, zrychlení na 400 metrů má trvat 12 sekund a nejvyšší rychlost se odhaduje až na 310 km/h. Konečné údaje budou k dispozici později.
Pro lepší rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu je baterie umístěna pod zavazadlový prostor. K zadní nápravě je umístěna i převodovka, která přenáší výkon na zadní kola přes samosvorný diferenciál.
V interiéru jsou nové hlavně sedačky s anatomičtějším tvarem a také přístroje a volant, který je na rozdíl od minulého modelového roku tříramenný. Corvetta je zatím vedle BMW 5. řady také jediným autem na silnici s head-up displejem s promítáním údajů na čelní sklo.
Z06 se začne vyrábět v druhé polovině 2005 a pokud nebude její cena výrazně vyšší než u předchozí Z06, mohla by se díky současnému nízkému kurzu dolaru pohybovat v přepočtu kolem 1,5 milionu korun.
Jestli se v praxi ukáže, že je tak schopná, jak se jeví na papíru, bude Ford GT vedle ní vypadat velmi předraženě.
redakce autoweb.cz