Chevrolet Camaro SS 6.2 V8

Obří motor a výbušná povaha jsou jen jednou stranou mince. Pro plno zákazníků bude stěžejní především vzhled a skutečnost, že každý den Camaro nepotkáte.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2



RADOSTI

Vlastní osobnost; vyžaduje respekt; skutečně originální vzhled; férová cena

STAROSTI
My víme, že má Octavia TDI větší kufr a menší spotřebu…

Ručička špatně čitelného rychloměru leží někde za šedesátkou, podvozek na rozbité okresce trochu poskakuje, zpředu se ozývá jemné a vzdálené bručení a já si říkám, že mi tahle rychlost stačí. Teprve až později zjišťuji, že čísla na tachometru odpovídají kilometrům za hodinu a ne mílím, takže proto za mnou byl ten řidič v Touaregu tak nervózní…

Jenže skutečnost, že vám na průměrné okresce stačí jezdit šedesátkou, tak trochu vypovídá o charakteru testovaného Chevroletu Camaro. Ne snad, že by podvozek nestačil, ale tohle auto skutečně vyžaduje, abyste ho řídili. Získá si váš respekt a vy moc dobře víte, že neopatrná manipulace s řízením či plynem může dopadnout špatně.Abyste byli v obraze, obvykle si půjčujeme auta proto, že musíme. Vy si o nich chcete číst a chcete znát všechny důležité údaje včetně toho, jak si stojí proti konkurenci. Jenže tentokrát jsem udělal výjimku. Chevrolet Camaro jsem si půjčil proto, že jsem chtěl.

Americké kupé není z těch aut, kterých byste na českých silnicích (a evropských obecně) potkali každý den stovky. Je to taková vzácná květinka v poli toho plevele, který je všude kolem. Vzhled sám o sobě bude velmi silný prodejní argument a znám plno lidí, kteří by si Camaro koupili jen kvůli němu – klidně i s čtyřválcem.


Camaro vypadá jednoduše úchvatně.

Teď tu ale naštěstí mám motor, který se ke Camaru hodí nejvíc – „základní“ osmiválec L99 o objemu 6,2 litru (pozn.: šestiválec se do Evropy oficiálně nevozí). Je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou, pohání zadní kola a s rovodem ventilů OHV vlastně už Camaro ani víc americké být nemůže. Tak dobře, ještě by mohlo mít díru v kapotě a na motoru nasazený obří kompresor, ale nic se nesmí přehánět.

O Chevroletu Camaro se všude dočtete takové věci, jako že je velký, že má málo místa na zadních sedačkách a že má malý kufr. Mě ale nejvíc hýbou žlučí dotazy lidí na spotřebu. Proč se na to někdo musí ptát u věci, která má sloužit primárně pro radost? Ale taková už je deformace národa, který za modlu považuje dieselový čtyřválec v rodinném kombíku…


Interiér je akceptovatelný a pozice za volantem také.

Na Camaro se prostě musíte dívat stejně jako třeba na Porsche 911, ačkoli jejich společného technického jmenovatele byste hledali jen těžko. Každopádně potřebujete nejprve pochopit, že Camaro není něco na způsob Passatu CC nebo Audi A5 Sportback, ačkoli s osmiválcem stojí prakticky stejně jako vyjmenovaná auta s motorem 2.0 TDI. Je to velké kupé s velkým motorem, takže je to spíše ztvárnění Mercedesu CL v americkém podání – jednoduché a syrové, ale zároveň plně funkční.Nastupte konečně dovnitř a odhalíte poměrně kvalitní a pohodlný interiér s ucházející pozicí za volantem. Nedosahuje sice preciznosti BMW řady 6, ale to vám sotva bude vadit. Je tu místo i pro dlouhány a dozadu se dá také sednout, i když byste asi v Camaru delší cestu vzadu trávit nechtěli. Nicméně sem dětskou sedačku nacpete, takže lze o Camaru uvažovat i do rodiny. Kočárek se také po důkladném složení a rozebrání do kufru naloží, i když úzký nakládací prostor je skutečně limitujícím faktorem. Škoda, jinak by praktičnosti nebylo co vytknout. Ale, jak říkám, tohle potenciální zákazník asi moc řešit nebude.

Otočte legračně laciným klíčkem, celé Camaro se zhoupne v bocích a zezadu se ozve zadunění. Pak ale nastane ticho a motor se okamžitě ustálí na velmi kultivovaném volnoběhu, o kterém si leckteré evropské motory mohou nechat jen zdát. Ťukněte do plynu, otáčky okamžitě poskočí a při návratu zpět k volnoběhu se od výfuků ozve zlověstné zapraskání. To abyste věděli, že se pod kapotou schovává skutečně velký motor.


Tradicionalistům bude možná chybět výraznější zvuk, výkon však nikoli.

Zařaďte automat do D, pusťte brzdu a… A jeďte. Vždyť je to přece auto jako každé jiné, i když ho vyrobil někdo, kdo se pravděpodobně jmenuje Mike nebo Rob. Převodovka je při popojíždění velmi jemná a motor opatrný, takže i méně zkušenný řidič si na Camaro rychle zvykne. Nekoná se tu ta nepřirozená horlivost na dotek plynu jako u jiných amerických aut. Ve městě je tak Chevrolet Camaro velmi příjemný a jediné, co vám bude vadit, je trochu horší výhled ven přes úzká okna a také si musíte zvyknout na malinká zrcátka. Stačí ale pár kilometrů a hned umíte rozměry Camara odhadnout.

Převodovka řadí akceptovatelně, i když trochu váhavě. Postrádá sice přesnost a rychlost jiných automatů, ale obecně je v pořádku. Můžete jí pomoci i tlačítky na volantu a pak vás bude Camaro poslouchat na slovo. Paráda!


S Camarem nemusíte jezdit neslušně rychle, aby vás bavilo.

Vyjeďte z města, vykašlete se na dálnici a odhalte, co se v Camaru skrývá. Stačí zadupnout pedál do podlahy a dočkáte se velmi americké a velmi zábavné odpovědi. Zlomek sekundy se nic neděje, pak se za řevu zpředu převodovka prokouše rychlostmi dolů a auto se dramaticky a rozhodně pustí za horizont, jako když vypustíte nasupeného rotvajlera na drzé a nevychované dítě.Řev motoru prostupuje kabinu, auto se jemně otřásá a rychlost narůstá zatraceně ochotně. Více než 400 koní se tak konečně probudilo a vy najednou máte plné ruce práce. Cítíte každý výmol, každou spáru na silnici a stačí malá loužička nebo nerovnost a zadní náprava začne hrozit.

Není sporu o tom, že Camaro je skutečné řidičské auto, které vyžaduje větší respekt než plno moderních přetechnizovaných aut. Opět musím vzpomenout na nedávnou projížďku v Porsche 911. Nechci auta srovnávat v jízdních vlastnostech nebo technice, ale spíše v přístupu k řidiči. Z Porsche se stal robot, kdežto Chevrolet Camaro je pořád tak trochu nevycválané a respekt budící auto, které vám nic neodpustí a zle potrestá každou vaši chybu, pokud nejste připraveni – nebo tak hrozivě aspoň působí.

Ano, je tu kontrola trakce a stabilizace, ale špatný nájezd do zatáčky nebo pozdě zvolený bod k brzdění vás bude setsakramentsky mrzet, protože americké kupé potřebuje velmi odhodlaného řidiče a znovu si připomenete starou dobrou poučku „pomalu dovnitř – rychle ven“. Brzdy jsou naštěstí ucházející a dají se docela dobře dávkovat, i když o jejich výdrži třeba na okruhu nemám valného mínění.

Chevrolet Camaro možná není technicky nejdokonalejší, ale právě ta syrovost a „nedotaženost“ jsou záležitosti, které budují jeho charakter a díky čemuž se z jízdy v Camaru stane zážitek nezapomenutelný. Je to auto ze staré školy a tak se k němu zkrátka musíte chovat.Je možná trochu škoda, že se mi do ruky dostala čistě americká verze Camara. Model určený speciálně pro evropský trh má plno novinek – nejen větší zrcátka a jiná světla i nárazník, ale také (a to je asi nejdůležitější) jiné řízení a jinak nastavený podvozek. Je ale evropské Camaro „lepší“, aspoň co se rychlosti týče? Abychom to zjistili, musíme si počkat na první svezení.

Chevrolet si nyní osmiválcové Camaro s manuálem cení na akčních 990 000 korun, což je zatraceně lákavá nabídka za tak charakterní auto. V základní výbavě pak máte všechno, co můžete potřebovat včetně klimatizace a slušného rádia. Samozřejmě můžete připlácet, ale ani tak se cenovka nedostane do závratných výšin.

VIDEO: PitStop 004 aneb První jízda v Camaru

Otázka provozních nákladů asi nebude na pořadu dne, ale Camaro by do vaší peněženky moc velký průvan udělat nemělo, protože se dá očekávat slušná zůstatková hodnota a poměrně dobrá spolehlivost. A spotřeba? Na konci mé projížďky sice dosahovala na nějakých 16 litrů na 100 km, ale věřím, že dlouhodobý průměr by se dal pohodlně udržet pod 14 litry na 100 km.

Verdikt
Lze tedy vůbec něco Chevroletu Camaro vytýkat? Já mám dojem, že ani ne, protože všechny ty drobné nedokonalosti jsou zvláštním způsobem roztomilé a utvářejí celkový charakter auta. Není to pravověrný sporťák, ale takový ani být nemá. Je to pohledné a jen tak mimochodem velmi rychlé kupé.

Proti stopkám nebo jiným certifikovaným měřidlům nikdy nebude stejně dobré jako evropská konkurence, ale nejsilnější stránkou Camara je to, co s tabulkami v ruce nezměříte – vlastní osobnost a styl.

Dalibor Žák

Za půjčení vozu k testu děkujeme společnosti DREAM-CARS
více info na www.dream-cars.cz

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, 90°, L99
Palivobenzín
RozvodOHV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)6162
Kompresní poměr10,4 : 1
Vrtání x zdvih (mm)103,25 x 92
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředunezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor
Vzadučtyřprvkové nezávislé zavěšení, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 355 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 365 mm
Pneumatiky vpředu245/45 ZR 20
Pneumatiky vzadu275/40 ZR 20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)298 / 405 v 5900 ot./min.
Točivý moment (Nm)556 v 4300 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)231,3
0-100 km/h (s)5,4 (evropská verze)
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (evropská verze)
Spotřeba paliva (l/100 km)18,9 / 9,7 / 13,1 (evropská verze)
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4836
Šířka (mm)1918
Výška (mm)1377
Rozvor náprav (mm)2852
Provozní hmotnost (kg)1751
Zavazadlový prostor (l)384
Ceny
Základní cena modelu990 000 Kč (Camaro V8 6.2 MT)
Základní cena test. verze1 040 000 Kč (Camaro V8 6.2 AT)
23.4.2012 7:05| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist