autoweb.cz > Chevrolet > Chevrolet Aveo > Chevrolet Aveo 1.4 LT
Chevrolet Aveo 1.4 LT
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Chevrolet Aveo už jsme vám představovali coby konkurenta pro Renault Thalia. V té době šlo o automobil, který byl, slušně řečeno, velmi tragický. Nyní ale Chevrolet uvádí na trh inovovanou verzi druhého nejmenšího modelu v nabídce. Třídveřové a pětidveřové Aveo dostalo nový zevnějšek a také, jak slibuje Chevrolet, se změnila spousta detailů. Byly změny k lepšímu, nebo se pořád jedná o beznadějnou snahu?
Čeho si na novém Aveu všimnete nejdříve, je jeho vyloženě akční zevnějšek. Spousta lidí si myslí, že auto prošlo zásahem tunera. Jestli to chcete považovat za lichotku nebo hanobení, to nechám na vašem posouzení. Ale jedno se Aveu upřít nedá. Jeho vzhled je rozhodně zajímavý a narozdíl od většiny svých soupeřů nepůsobí nudně.
V interiéru však rychle pocítíte, že hlavním cílem Avea je ušetření nákladů a sražení ceny na minimum. Plasty okolo středového panelu a přístrojové desky jsou tvrdé a snadno se poškrábou. Ani jejich slícování není kdovíjak přesné. Dveřní výplně drnčí a při otvíraní oken se prohýbají. Naproti tomu ovládací panel rádia a klimatizace vypadá velmi solidně a ovladače s knoflíky mají přesný chod. Aby ne, když jsou převzaté od Saabu.
Chevrolet Aveo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Při prvním usazení za volant, který jde nastavit pouze výškově, vás zarazí, jak vysoko je sedačka umístěna. Instinktivně sáhnete po nastavování výšky, ale zjistíte, že tohle je ta nejnižší poloha. Dlouho trvá, než si najdete aspoň vyhovující polohu, ale nakonec to dopadne tak, že budete mít příliš pokrčené nohy, narovnaná záda a natažené ruce.
Testované Aveo mělo tu smůlu, že na tachometru svítilo čerstvých 210 km. Prvních pár set kilometrů jsem se pokoušel auto aspoň trochu zajet. Takže místo ždímaní motoru jsem se snažil poznat, jak se auto chová v situacích, kde bude většině zákazníků sloužit, tedy ve městě a v blízkém okolí.
Chevrolet Aveo se při normálním ježdění dobře řídí, působí předvídatelně a solidně brzdí. Jeho řízení je příjemně tuhé, ale prosté citu a zpětné vazby. To však nebude potenciálním zákazníkům vadit. Ti ocení zejména pohodlný charakter podvozku, který se nesnaží být za každých okolností „sportovní“.
Motor v testovaném voze byl „big block“ 1.4 o výkonu 100 koní a točivém momentu 131 Nm. Můžete si vybrat i „small block“ 1.2 ale nevidím důvod, proč byste to dělali. Čtrnáctistovce výkon nechybí, ale musíte ho z motoru dolovat. Pod 3500 ot/min se nic neděje, takže jestli nechcete být v provozu pro ostudu, budete se muset pohybovat nad touto hranicí. To znamená časté řazení, jenže převodovka je dost nepřesná, houbovitá a často se vám stane, že požadovanou rychlost prostě netrefíte.
Příjemným zjištěním je, že motor není úplně bezpohlavní a celkem rád se točí. Okolo 4000 ot/min, kde se budete pohybovat nejčastěji, když chcete jet svižně, vydává docela příjemný hlubší zvuk. V cestovních rychlostech okolo 2500 ot/min je motor tichý a klidný. Jedinou výtkou by tak mohla být příliš pomalá reakce na plyn. Při přidání v nízkých otáčkách cítíte, jak motoru trvá, než se začne něco dít. A při přeřazení, když uberete plyn a vymáčknete spojku, zůstanou otáčky nesmyslně dlouho trčet na své poslední hodnotě, než se začnou líně vracet dolů.
Na oblíbené okresce, kam by rozumný majitel se svým Aveem nikdy neměl zavítat, se malý Chevrolet chová dost rozpačitě. Nedá se mu upřít snaha, ale na limity podvozku, brzd a motoru se dostanete velmi brzy. Řízení vám neposkytne důležité informace o nastupující nedotáčivosti a nemáte jistotu, jakou nájezdovou rychlost smíte zvolit. Aspoň že se dá Chevy dobře řidit plynem a lehkým ťuknutím levou nohou do brzd můžete odstavit zadek. Pokud si ale Chevrolet Aveo kupujete kvůli dovádění na okreskách, můžete nadávat jenom sami sobě a ne Aveu. Když ale pojedete uvolněně, Aveo se odvděčí pohodlným podvozkem, tichým motorem a spotřebou okolo 6 litrů.
Po delším soužití si zvyknete i na to vyšší sezení za volantem. Ale začnou vám vadit věci, o kterých si myslíte, že si na ně přivyknete také. V zrcátku u řidiče neodhadnete vzdálenost aut (a motorek) za vámi, z auta je kvůli vysoké pozici divný výhled, do pravého kolena vás tlačí středová konzola a ta řadící páka vás bude vyloženě štvát.
Podívejte se ale do ceníku a všechny tyhle nedostatky začnou být maličkostmi. Chevrolet Aveo s motorem 1.4 v nejvyšší výbavě LT stojí 294 900 korun. Dostanete ABS, čtyři airbagy, všechna okénka a zrcátka v elektrice, automatickou klimatizaci, rádio s CD, MP3, přípojku na iPod a ovládáním na volantu, kožený volant a řadící páku, mlhovky a spoustu dalších věcí. Za stejně vybavenou Fabii 1.4 Sport dáte o skoro 100 000 korun víc.
Celkově není Chevrolet Aveo špatné auto. A pokud u Chevroletu zapracují na pozici za volantem, některých plastech v interiéru, řazení a reakci motoru na plyn, bude to auto hodné další hvězdičky navíc.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Chevrolet Aveo 1.4 LT 5dv. |
---|---|
0-100 km/h (s) | 11,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1399 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 74/100 |
Točivý moment (Nm) | 131 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 87,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 |
Objem nádrže (l) | 45 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3920 |
Šířka (mm) | 1680 |
Výška (mm) | 1505 |
Rozvor náprav (mm) | 2480 |
Provozní hmotnost (kg) | 1145 |
Celková hmotnost (kg) | 1543 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 400 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 220 - 980 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 247900 |
Cena testovaného vozu | 294900 |