autoweb.cz > motorsport > Charouz má v muzeu nový poklad
Charouz má v muzeu nový poklad
Muzeum sportovních vozů v Lánech, za kterým stojí známý podnikatel Antonín Charouz, rozšířilo svou kolekci exponátů o BMW 635 CSi Hartge, s nímž v roce 1983 na evropských tratích zářili legendární závodníci Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Vůz v bílo-modré kombinaci s výjimečně rychlými Čechoslováky byl před pětadvaceti lety postrachem továrních týmů s jezdci formule 1 a dalšími jezdeckými esy.
Jen nedostatek zkušeností a tučného rozpočtu zapříčinily, že se dvojice libereckých jezdců neprosadila v roce 1983 ještě více než dvěma výsledky na stupních vítězů v ME cestovních automobilů. Výkony za volantem bavorského automobilu tehdejší skupiny A přesto nastartovaly kariéry obou pilotů v dalších letech.
BMW řada 6 velká fotogalerie
O Zdeňka Vojtěcha se na pomezí let 1983/84 přetahovali Tom Walkinshaw se svým týmem Jaguar TWR a šéfové tovární stáje BMW. Břetislav Enge zůstal mezi nejrychlejšími piloty soukromých vozů BMW, přičemž v roce 1986 se stal oficiálním pilotem bavorské značky v týmu Linder. Za střídače tehdy míval také tenkrát aktuálního jezdce F1 Christiana Dannera.
Rychlí exoti
„Hned bych se projel. Jde to nastartovat?“ zněla první slova Tomáše Engeho, jen co se do lánského muzea přijel na bavorskou automobilovou perlu podívat. Jakmile dorazili jeho otec Břetislav a Štěpán Vojtěch, syn Zdeňkův, rozjelo se dlouhé a pestré povídání. Plné vzpomínek táty Engeho a postřehů obou pokračovatelů liberecké závodnické líhně. Jejich rozhovor glosoval autor funkční repliky Luboš Matoušek, dlouholetý technik společnosti Charouz Racing System a pak i tehdejší týmový manažer Václav Bervid.
„Byli jsme za exoty, ovšem pekelně rychlé exoty z Československa,“ vzpomíná Václav Bervid. „Do roku 1981 sice Zdenda se Slávkem a dalšími piloty jezdili Evropu s legendární Škodou 130 RS, ale mít BMW nejsilnější divize, to bylo do té doby něco nepředstavitelného. Jenže všechny ty hvězdy včetně jezdců F1 nás přehlíželi jen do chvíle, než uviděli časy našich kluků.“ Československé BMW tenkrát úspěšně bojovalo s jezdci jako byli Hans-Joachim Stuck, Tom Walkinshaw, Manfred Winkelhock, Johnny Cecotto, Dieter Quester, Helmut Kelleners, Hans Heyer či Jonathan Palmer.
Zatímco renomované stáje, většinou s tovární účastí značek, třeba Schnitzer, Jaguar a Austin Rover TWR, Juma, Eggenberger, byly profesionálními sestavami s perfektním zázemím i rozpočtem, Čechoslováci vše poznávali doslova za pohodu. Jejich přebudovaný autobus Karosa ŠL sloužil pro transport závoďáku stejně jako kuchyně a ložnice. „Neměli jsme peníze na preventivní výměny důležitých dílů. Na to jsme dopláceli nejvíc,“ vypráví Bervid. „Navíc jsme nikdy přesně nevěděli, jestli nás Svazarm pustí na příští závody, to také hrálo svou roli.“
Dřina za volantem
„Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,“ pravil v lánském muzeu Břetislav Enge. Z domova přivezl kromě kroniky plné fotografií i svou tehdejší kombinézu a nejcennější trofej – pohár za druhé místo z italského Mugella. Tyto dvě relikvie českého motorsportu obratem věnoval muzeu. „Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru,“ líčí Enge starší. „Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…“
Štěpánovi Vojtěchovi i Tomáši Engemu bylo v roce 1983 šest let. Tátové od jara do podzimu závodili napříč Evropou, pouze jedinkrát za sezonu, v červnovém Brně jim mohli být nablízku. Tenkrát se ale stáj Václava Bervida výjimečně představila i na trati Havířov-Šenov. „Na Brno 1983 žádnou vzpomínku nemám, ale dodnes si vybavuji, že jsem se v Havířově nemohl v tlačenici dostat k tátovi,“ vypráví Štěpán Vojtěch.
„A taky mám v paměti nějakou zkušební jízdu na letišti. Byli jsme vzadu v autě s bráchou Tomášem a dalším Tomem, malým Engem. Drželi jsme se ochranného rámu a koukali, jak táta kmitá s volantem,“ poznamenává Štěpán Vojtěch. Při vzpomínce se směje stejně jako jeho kamarád Tomáš Enge, který prohodí: „Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil.“
Motor vznikal v kočárkárně
Vůz v lánském muzeu je k nerozeznání od originálu. Luboš Matoušek jej dával dohromady bezmála dva roky. „Nasbíral jsem obrovské množství materiálů. Fotek stejně jako technických údajů, originální homologaci FIA a tak dále,“ říká pražský technik. Práci dokončil v roce, kdy je to pětadvacet let od zmíněné sezony a navíc letos vzpomeneme desáté výročí Zdeňkovy tragické smrti. „Snad by se auto líbilo i Zdenkovi,“ dodá Matoušek.
Nebýt osudové srážky s tramvají doma v Liberci v listopadu 1998, zajisté by dnes Zdeněk Vojtěch s jiskrou sobě vlastní vyprávěl, jaké že to závodění s BMW 635 CSi Hartge bylo. Oba byli s Břetislavem Engem velmi rychlí, ale zatímco „Slávek“ byl spíše spolehlivým mužem v ústraní, „Zdenda“ byl opakem – šoumenem, jenž byl všude vidět.
„Bylo to v podstatě jako sen,“ vyprávěl rád držitel tří Zlatých volantů o roce 1983. „Všichni ti Stuckové, Questerové, Winkelhockové nechápali, co se to děje, že nějací Čechoslováci, kteří na závody přijeli s předělaným autobusem, jsou rychlejší než oni. Rok předtím jsem s Rakušanem Jo Gartnerem vyhrál závod ME v Zeltwegu, to Slávek nemohl kvůli popáleninám z Brna. Je to nejlepší výsledek historie, ale sezona 1983 byla pro nás ještě významnější.“
Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj tehdy začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek. Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Však jeho „kit“ dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. „A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan,“ dodává Václav Bervid.
Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilo udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých bitev. V rozhovoru pro německý odborný magazín Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. „To pro nás bylo velké vyznamenání,“ dodal Václav Bervid.
Kdy do muzea v Lánech
Pozoruhodný vůz stejně jako desítky dalších exponátů včetně originálu Dallara Chevrolet Tomáše Engeho z Indy Racing League 2005, replik monopostů F1 Prost a Jordan či soutěžáckých speciálů Lancia Stratos nebo Audi Quattro jsou v Muzeu sportovních vozů Lány k vidění od října do března vždy ve středu a v sobotu od 10 do 16 hodin a od dubna do září denně od 10 do 17 hodin.
Úspěchy BMW 635 CSi Hartge posádky Zdeněk Vojtěch-Břetislav Enge
ME cestovních automobilů 1983
2. místo v Mugellu (It.)
3. místo v Silverstone (Brit.)
4. místo v Doningtonu (Brit.)
2. místo v Havířově-Šenově, volný mezinárodní závod (Z. Vojtěch)
Nejlepší postavení na startu v ME cestovních automobilů 1983
2. v Perguse (It.) a na Salzburgringu (Rak.)
BMW 635 CSi Hartge v základních datech
Motor
řadový šestiválec Schrick BMW
objem 3475 ccm
rozvod 1xOHC
2 ventily na válec
výkon 308 koní
Převodovka
pětistupňová Getrag s řazení H
Hmotnost
1185 kg
Pneumatiky
Pirelli
autoweb.cz