V Česku legální, v zahraničí ne. Za jaké přestupky v cizině může přijít nečekaná pokuta?

Specifická silniční pravidla v zahraničí dokáží při cestě na dovolenou nemile překvapit leckterého tuzemského řidiče.
shutterstock_1144500854-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

V Itálii se například mohou dostat do problému motoristé jedoucí na zimním obutí. Při jízdě v Rakousku či Portugalsku je pak lepší sundat palubní kameru. Pozor si je potřeba dát rovněž na bezemisní zóny, ale i mnohé další kuriozity.

Zimní pneumatiky

To, co na silnicích projde v tuzemsku se leckdy v zahraničí může setkat s nepochopením. Oblíbeným nešvarem českých řidičů bývá například takzvané dojíždění zimních pneumatik v letních měsících. Ačkoli u nás za tuto činnost sankce nehrozí, třeba v Itálii může motorista obdržet pokutu až ve výši 50 tisíc.

„I když by při běžné prázdninové cestě na Jadran řidič jedoucí na zimním obutí v žádné zemi problém se zákonem mít neměl, rozhodně doporučuji vyrazit na letních pneumatikách. Ty nabízí v daných podmínkách nejen lepší jízdní vlastnosti, ale lze s nimi dosáhnout i výrazně nižší spotřeby,“ radí Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.

Palubní kamery

Dalším problematickým prvkem, který reguluje řada státu odlišně, je pořizování záznamu pomocí palubních videokamer. V Česku je v tomto směru povinností řidiče umístit zařízení takovým způsobem, aby nijak nebránilo ve výhledu z vozidla. Podobně je tomu i na Slovensku, v Itálii, Chorvatsku či Španělsku.

Do problémů se však může motorista dostat například v sousedním Rakousku. Zde podléhá každá napevno umístěná kamera snímající veřejné prostranství oznamovací povinnosti a musí být zaregistrována na příslušném úřadě, jinak hrozí tučná pokuta. Zcela zapovězené je pak použití autokamer v Portugalsku či Lucembursku.

Nízkoemisní zóny

Dodatečný pozdrav z dovolené s nepříjemným obsahem může řidičům rovněž přijít po průjezdu takzvaných nízkoemisních zón. Ty mnohá zahraniční sídla zavádějí s cílem omezit hustotu dopravy a množství znečištění v centrech měst.

„Nejčastěji se s nimi lze setkat ve Francii a Itálii. Právě na Apeninském poloostrově je kromě turistických magnetů v podobě Říma, Florencie či Pisy zavedla i řada menších měst. Pro vjezd do těchto zón potřebujete speciální emisní povolenku. Pokud ji daný vůz nemá, kamery to rozpoznají a motorista se může těšit na pokutu,“ popisuje Marek Zukal.

Nahoře bez, zákaz pití nebo hasicí přístroj

Kromě výše zmíněných nástrah se lze v zahraničí setkat i s opravdovými kuriozitami. V Černé Hoře je kupříkladu zakázáno řídit takzvaně nahoře bez, a i muži musí mít za volantem oblečen alespoň nátělník. Na Kypru pak hrozí motoristům pokuta za pití během jízdy.

Lidé nosící dioptrické brýle jsou zase ve Španělsku při silniční kontrole povinni prokázat, že u sebe pro všechny případy mají alespoň jedny náhradní. Do povinné výbavy tureckých řidičů zase patří hned dva výstražné trojúhelníky, ti polští a rumunští pak musí mít v autě hasicí přístroj. Předpisy v pobaltských zemích dokonce nařizují řidičům při parkování v kopci zajistit vozidlo pomocí speciálního kolíku.

26.7.2022 7:34| autor: Tomáš Malík | zdroj: Quick Stop Car

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist