Česko je k tuningu překvapivě benevolentní. I tak za některé úpravy můžete přijít o papíry.

Podívejte se, jaké úpravy aut jsou v souladu se zákonem a jaké jsou naopak nelegální. Za nedodržení předpisů mohou řidiči dostat pokutu nebo dokonce přijít o řidičský průkaz.

Někteří lidé berou tuning aut jako kulturu a životní styl, jiní jsou výhradně proti němu a modifikaci vozů považují za hřích. Jak je to ale s úpravou vozidel v České republice z pohledu zákona? Zjistili jsme, jaký tuning je legální a za který řidiči mohou dostat pokutu či na několik měsíců přijít o řidičský průkaz.

U nás je tuning v šedé zóně

Česko je na rozdíl od jiných evropských zemí k modifikovaným vozům překvapivě tolerantní, a to především kvůli nedostatku pravidel, která by určovala, jak si můžeme či nesmíme vůz upravovat. Například oproti Německu nebo Rakousku nemají čeští policisté postupy, jak tuning na silnicích kontrolovat. Takže se dá tvrdit, že většina úpravců aut se pohybuje v pomyslné šedé zóně. Které modifikace jsou tedy ještě podle zákona přijatelné a jaké už jsou naopak za hranou.


Videoreportáž o hot rodu


Křídlo až do nebes mít nesmíte, ale decentní spoiler nevadí

Mezi nejčastější úpravy patří přítlačná křídla a další aerodynamické prvky. Pokud si koupíte homologovaný spoiler či splitter přímo od renomovaného výrobce, nemusíte se žádné pokuty obávat. Z pohledu zákona se jedná o běžný náhradní díl. Problém přichází s doplňky, které mění vnější rozměry auta. Například rozšířené blatníky nebo vysoké, široké spoilery. S těmi pak legálně jezdit nelze. Vozidlo také nesmí být vybaveno prvky karoserie s ostrými hranami, které by mohly ohrožovat chodce – například aerodynamická křidélka na blatnících či víceprvkové zadní difuzory.

Z neonů a ozdobných světel se vymluvit nedá

Mnohem striktnější pravidla platí pro přídavné osvětlení. To začalo být oblíbené na přelomu tisíciletí, když do kin dorazil snímek Rychle a zběsile, ve kterém se objevovala japonská auta s neony. V Česku je ale zákon k tomuto druhu modifikace velmi striktní – na autě nesmí být zkrátka žádné přídavné osvětlení. Existuje pouze jedna výjimka, která se vztahuje na vozidla do terénu. Ty smí mít například pracovní světla, LED rampy a podobně, ale osvětlení musí být homologováno a řidič ho může používat pouze mimo veřejné komunikace.

Kola, pneumatiky a rozšiřovací podložky bývají častým trnem v oku policistů

Jasně daná pravidla se vztahují také pro disky kol, pneumatiky a čím dál tím oblíbenější rozšiřovací podložky. Pokud to zjednodušíme, tak na své auto si můžeme dát pouze rozměry kol a plášťů, které máme uvedené ve velkém technickém průkazu. V praxi to znamená, že na Hyundai i30 N si můžeme nasadit maximálně 20palcové disky a gumy s rozměry 245/30. Všechny komponenty navíc musí být homologovány.  Za větší nebo neatestovaná kola hrozí pokuta. Stejná pravidla platí pro dnes už legální rozšiřovací podložky.

Zvyšování výkonu pomocí čipu je v šedé zóně

Řidiči si v Česku také velmi rádi zvyšují výkon svého vozu, a to pomocí takzvaného „čipu“. Přeprogramováním řídící jednotky se totiž dá navýšit počet koní pod kapotou, ale také snížit spotřeba nebo emise. S legálností chip tuningu je to dost ošemetné, jelikož záleží, od jaké společnosti si zájemce tento proces nechá udělat. V našem domácím rybníčku je jen pár firem, které mají na tento zákrok do elektronického mozku motoru atestaci. Pokud úprava pochází z jiného státu, například Německa či Polska a nesplňuje české standardy, nesmí takto vylepšený vůz na území ČR jezdit. Zde se ale dostáváme do zmiňované šedé zóny, jelikož policisté, ani stanice STK v podstatě nemá šanci zjistit, jestli „načipovaný“ motor splňuje či nesplňuje dané podmínky.

Za nelegální tuning hrozí zákaz řízení

V případě, že policie na silnici zjistí, že auto je vybaveno nelegálními úpravami, může řidiči udělit pokutu ve výši 2000 korun. Pokud se ale bude jednat o rozsáhlý tuning, který by mohl vážným způsobem ohrožovat ostatní účastníky provozu, hrozí mu trest ve výši 5 až 10 tisíc korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců.

Nejdůležitější je bezpečnost, ne paráda

Při modifikaci vozidel je tedy nezbytné používat pouze homologované komponenty, a to zejména kvůli bezpečnosti. Většina neoriginálních tunningových dílů dnes pochází z Číny a jejich kvalita je přinejmenším spekulativní.

 

19.5.2023 7:51| autor: Robin Běhal | zdroj: Escape6

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist