Červenka: Zrušme dopravní policii. Ukázala, že je k ničemu.

Monstrózní policejní manévry o Velikonocích skončily podle všech měřítek naprostým fiaskem.

Řidiči budou tento týden obklíčeni policisty, psal server lidovky.cz 19. dubna o monstrózní akci, kterou chystala dopravní služba Policie ČR na velikonoční svátky. „Pro letošní rok jsme připravili více než sto sedmdesát dopravně-bezpečnostních akcí. V každém kraji jich bude probíhat několik, od pátku až do úterního rána, a zúčastní se jich dopravní i pořádková policie,“ uvedl ředitel dopravky Leoš Tržil pro tyden.cz.

Už víme, jak to dopadlo. Podle údajů známých v době psaní tohoto blogu zemřelo od pátku do pondělí na českých silnicích nejméně osm lidí. Pokud se do tragické velikonoční bilance započítá i čtvrtek, stoupne počet obětí na třináct. Podle všech myslitelných měřítek to znamená, že policejní monstrakce skončila fiaskem. Předmětem úvahy budiž, co je toho příčinou a zda vůbec mohla policie situaci nějak ovlivnit.V úterý brzy ráno mohu jenom hádat, jak bude situaci vysvětlovat sama dopravní policie. Tuším ale, že nebudu daleko od pravdy, když si tipnu reprízu obehrané písničky. Policie nemůže být všude, připomene nám nejspíš z veřejnoprávních médií pan Tržil (jehož schopnost vykládat realitu dle svých potřeb jsme si zde nedávno ukázali). Řidiči jsou nepoučitelní. Komu není rady, tomu není pomoci. A nad tím vším jako sjednocující linka nevyslovený, ale implicitní závěr, že příště bude potřeba více přísnosti. Ještě rozsáhlejší kontroly, ještě více policistů, ještě méně shovívavosti při projednávání zjištěných přestupků. To vše podpořeno anketou mezi ovčany, kteří se shodnou, že je to „hrozné“, a že by „se s tím mělo něco dělat“.Je to ale skutečně tak? Podívejme se na příklady tragických nehod, které se o Velikonocích udály. Jednašedesátiletý řidič nezvládl předjíždění a při návratu do svého pruhu vyjel ze silnice. Auto přejelo do protisměru a srazilo se s kamionem. Motorkář nezvládl řízení, sjel z vozovky a narazil do stromu. Je těžké najít společného jmenovatele, ale ještě těžší je představit si, jak by přítomnost hlídky dopravní policie mohla kterékoli z těchto tragédií zabránit. Nevidím flagrantní porušení nějakého konkrétního předpisu, jen chybu v odhadu, momentální ztrátu pozornosti či v nejhorším případě netrpělivost, navázanou na souběh nepříznivých okolností. Proto se také těmto událostem říká nehody. Nehody se dály, dějí a dít budou, i kdyby se Evropská komise stavěla na hlavu. Když na tomto místě JUDr. Beran, D-Fens nebo i moje maličkost naznačujeme, že dopravní policie sleduje, stíhá a trestá jiné chování než to, které vede ke vzniku dopravních nehod, bývá to přijímáno s krajní nedůvěrou. Přece není možné, aby celý ten nákladný aparát vyškolených odborníků neměl na bezpečnost silničního provozu žádný vliv? Inu, jak jsme viděli o víkendu, nemá. Určitě ne bezprostřední.
Můžeme diskutovat o tom, zda je to způsobeno špatnou prací policie – jestli například měření rychlosti na přehledných úsecích nebo lov za nedovolené předjíždění na dvojité plné čáře v klesání s dohledovou vzdáleností dva kilometry je účinnou zbraní proti tragickým dopravním nehodám. Na podstatě věci to ale nemění ani zbla. Ať už je neradostná bilance letošních Velikonoc důsledkem špatné policejní práce, prohnanosti řidičů, kteří schválně bourají jinde, než policie dohlíží na bezpečnost provozu, nebo postavení Marsu v opozici k souhvězdí Kozoroha, svátky nám poskytly jasný empirický důkaz, že dopravní služba Policie ČR neumí a nemůže tragickým dopravním nehodám zabránit. Není v jejích silách naplnit cíle, které si sama stanovila a které od ní veřejnost očekává. Chce-li být nový ministr vnitra řádným hospodářem se svěřenými veřejnými prostředky, měl by v reakci na prokázanou neefektivitu dopravní služby tento nákladný útvar co nejrychleji zrušit. Ušetřené prostředky bychom mohli investovat třeba do katastrofálně zanedbané dopravní infrastruktury. Vztah mezi stavem silnic a následky dopravních nehod lze alespoň statisticky obhájit.

Jirka Červenka

26.4.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist