Červa: Designové kreace Mercedesu

Nejstarší automobilka světa Mercedes-Benz při příležitosti 125. výročí svého založení představila volnou automobilovou studii či spíše umělecké dílo Aesthetic No.2.

Nejstarší automobilka světa Mercedes-Benz při příležitosti 125. výročí svého založení představila volnou automobilovou studii či spíše umělecké dílo Aesthetic No.2. Mercedes nás již několikrát příjemně překvapil sochou na téma automobilu. Za všechny na detroitském autosalonu v roce 2010 představený Mercedes-Benz CLS Rising Car Sculpture (2010). Podstatou této sochy bylo postupné vynořování kontur ze základní hladiny, formování jakoby z tekutého stříbra. Je příjemným osvěžením, že i tradiční automobilka jako Mercedes-Benz má tak netradiční koncepty a nepotřebuje nás přesvědčovat o její technické vyspělosti a dokonalosti jejích modelů jen pomocí studených konzervativních modelů jako některé jiné hlavně německé značky.

Studie Aesthetic 125 volně navazuje na koncept interiéru představený letos při příležitosti autosalónu v Detroitu. Byla vytvořena, alespoň dle tiskové zprávy, v oddělení interiérů v Německu. Doprovodné video nám ukazuje, jaké motivy ovlivnily design této dynamické skulptury. Inspirace je čerpána z estetiky přírody, celek má za pomoci měkkých linií příjemně organický tvar. Co se mi ale velmi líbí je, jak je i bez umístění loga – legendární trojcípé hvězdy stále jasně rozpoznat, že se jedná o Mercedes a ne právě třeba o Kiu. Tomu napomáhá pro Mercedes typická maska, která je zde mistrně ztvárněná. Laik by možná namítl, že podobnou nyní používá např. Mazda (např. koncept Shinari), ale dokonalost se skrývá v proporcích a hlavně v detailu a právě detaily odlišují a rozhodují…​Tím jsme se dostali k tomu nejdůležitějšímu, a to celkovým proporcím. Tak, jak je u automobilky Mercedes-Benz často dobrým zvykem jsou celkové proporce velmi příjemně vyvážené. Zvláště z bočního pohledu (kdy se ostatně také proporce nejlépe čtou) vyniknou také podařené poměry dominantních otvorů. Na přídi dominuje, jak již bylo výše zmíněno, velká maska. Na tu plynule navazují hluboké vstupy. Z přední partie konceptu otvory plynule přechází a končí daleko za optickou polovinou skulptury. Vysoký a široký průběžný zadní otvor celek skvěle doplňuje. Klasické tzv. áčkové sloupky zde zcela chybí a jsou nahrazeny jedním ukotveným uprostřed. Sloupek plynule přechází do rámu střechy. Podobné řešení není nic nového, v minulosti bylo často používáno, ale přinaší této skulptuře svěží a dynamický vzhled.

Podobné řešení bylo k vidění na studii Stratos, ale na novém konceptu už bohužel není. Dalším zajímavým detailem je absence jakýchkoliv kol, které jsou odjakživa vnímány jako základní stavební prvek automobilu. I přes tuto absenci je ale na první pohled jasné, že se jedná o skulpturu automobilu. Tvarování ploch má připomínat rozvíjející se květ či ladnost rejnoků. Oceňuji důmyslné prolínání ploch s vnitřní stavbou skeletu. Tato konstrukce skulptury mi lehce evokuje různá kostní spojení. To vše je ještě podtrženo, jak jinak, než stříbrnou barvou.Celek působí velmi dynamickým fluidním dojmem, bez potřeby jakékoliv agrese. Kromě inspirace přírodou je cítit i vliv moderní architektury, zvláště směrem tvorby Zahi Hadid.

Dle mého úsudku (pocitu) byl Aesthetic 125 také ovlivněn již dříve představenými koncepty, a to: Mercedes-Benz F400 (Carving concept car 2001) a Mercedes-Benz Biome. Najít konkrétní prvky, které jsou podobné, není nijak složité, avšak důležité je pokračování a evoluce.Podobné kreace vznikají zpravidla v Advance Centrech automobilek, která mají za úkol objevit, pokud možno co nejpokročilejší myšlenky či vize pro jejich případné budoucí uplatnění v sériové výrobě. Dost často se ale v těchto centrech neberou v potaz stávající technologie. Designéři-vizionáři mají velmi otevřené pole působnosti, kdy nejsou zatíženi důkladným řešením technických, ergonomických aj. úkolů. Advanced studia tedy míří až na hranice naší fantazie. Konkrétní technická, technologická a kdoví jaká řešení jsou naopak vyvíjena v tzv. Design Centrech (v Itálii Centro Stille, chcete-li). Jak ale dokazuje tato skulptura, i v klasických designových odděleních automobilek mohou vzniknout svěží a neotřelé koncepty. Zvláště pokud to okolnosti dovolí a automobilka podporuje. Advanced Studia mají zpravidla velké a ekonomicky silné automobilky. Jejich lokalizace zpravidla do atraktivních oblastí (např. Kalifornie) není náhodná. Právě okolí může mít velký vliv na kreativitu designéra, přeci jen jinak se tvoří (sní) v Kalifornii nebo na Azurovém pobřeží s výhledem na moře než někde za polárním kruhem. Pokud tedy zrovna nenavrhujete sněžní skútr…

Nabízí se jednoduchá otázka, jaký je smysl těchto kreací? Ne vždy jde, jako v tomto případě, jen o to, zajímavě oslavit nějaké výročí, ale dost často získat reakce, otestovat, ovlivnit a připravit současné i budoucí klienty na nový směr v oblasti designu. Získat pozornost nejen automobilových novinářů a tím i další mediální prostor zpravidla za cenu minimálních finančních nákladů na marketing. Nebo si jen tak zasoutěžit jako v případě soutěže, která je každoročně pořádána v Los Angeles.

Michal Červa

7.2.2011 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist