autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Caterham CSR – nový začátek
Caterham CSR – nový začátek
Ostrý motor od Cosworthu, podvozek jako z Formule 1 a konečně i více místa za volantem – to vše má být Caterham CSR, který se po mnoha letech příprav představuje světu jako nová kapitola v bohaté historii původního Lotusu 7.
Caterham 7, mnohým známý pouze jako „Seven“, je v Británii stejnou ikonou jako v naší části světa Porsche 911, a během své téměř padesátileté historie se stalo nejrozšířenějším závodním autem na světě, kterému se jako žádnému jinému podařilo díky své vrozené lehkosti a nadčasové konstrukci převést na silnici opravdové soutěžní zážitky.
Zakladatel Lotusu Colin Chapman vyjel s prvním Lotusem 7 v roce 1957 a okamžitě s ním začal předjíždět mnohem silnější auta. Vyráběl ho pro celý svět až do začátku sedmdesátých let, kdy na něj odkoupila práva anglická firma Caterham, která mu vdechla nový život a během dalších třiceti let z něj postupným vývojem, stále vyšším výkonem a také stále nižší váhou dokázala udělat auto (Caterham R500), které před dvěma lety překonalo McLaren F1 v disciplíně 0-160-0 km/h s časem 11,44 s (McLaren 11,50 s).
Nový Caterham CSR vznikal řadu let a jeho příchod není jen přirozeným vývojem, ale doslova nutností, už jen proto, že zajímavých sportovních aut přibývá a jen v Anglii se za posledních několik let vynořila řada vážných konkurentů, a to nejen ze strany Westfieldu, další kopie původní sedmičky, ale i z oblasti okruhových speciálů typu Ultimy a Radicalu. Přirozenou konkurencí je mu vlastně i samotný Lotus, i když se mu dnes vůbec nepodobá.
Jednou z největších nevýhod starého Caterhamu byl stísněný prostor za volantem, který byl daný tím, že si ho Colin Chapman ušil na míru své 178cm vysokové postavy a nikdo nad 185 cm si to v něm nemohl naplno užít. Caterham na to před několika lety reagoval verzí SV, která poprvé dala možnost i vysokým postavám poznat, proč je kolem jeho jízdních zážitku takové pozdvižení, a nová verze CSR je postavená právě na základě těchto rozměrů.
Podvozek je kompletně nový, ostatně jako téměř vše ostatní v celém autě, a jeho nějvětší změnou je přechod na dvojité lichoběžníky na zadních kolech. Přední kola mají o 50 mm širší rozchod a pružiny i tlumiče jsou schované pod předním tubusem, stejně jako ve Formuli 1, což zlepšuje aerodynamické obtékání předku. Samotný prostorový rám je o 25% pevnější.
Interiér je k nepoznání a místo starých páček na rovné a téměř svislé přístrojové desce je rozdělený odkrytou částí rámu na dva samostatné prostory se středovou výsečí pro nové přístroje.
V základní výbavě budou lehká hliníková patnáctipalcová kola a tradičně i speciální pneumatiky Avon, vpředu s rozměry 195/45, vzadu s 255/40. Díky lepší aerodynamice předku a omezení vztlaku o 50% se také výrazně sníží tendence k nedotáčivosti ve vysokých rychlostech.
Žhavou novinkou je návrat motorů Cosworth do silničního auta, kam se vracejí po desetileté odmlce. Pro začátek se Caterham CSR představí ve dvou variantách se značením 200 a 260, které udávají výkon motorů, v obou případech řadové čtyřválce Ford Cosworth o objemu 2,3 l. Je to odklon od předchozí řady R300, R400 a R500, která jezdila s upravenými motory Rover 1,8 a své označení čerpala ze závratných hodnot výkonu na hmotnost (R500 – 500 koní/tunu).
Silnější verze CSR 260 má výkon 260 koní při 7500 ot/min a točivý moment 272 Nm při 6200 ot/min. Motor je šestnáctiventilový a celoslitinový a ve všech detailech splňuje představu o pravém soutěžním nadšení. Kliková hřídel je litá, ale jinak mu nechybí kované ojnice, kované písty, mazání se suchou vanou, ostré vačky, tvrdé pružiny ventilů a laděné sání i výfuky. Zakázková převodovka je šestistupňová.
Zrychlení z nuly na 96 km/h trvá 3,1 sekundy a nejvyšší rychlost je 250 km/h. Dvousetkoňová verze zrychlí na 96 km/h za 3,7 s a nejvyšší rychlost je 225 km/h.
CSR 200 stojí v přepočtu 1 260 000 korun, vyšší provedení 260 vyjde na 1 560 000 korun. Veřejnou premiéru měl CSR tento víkend na festivalu Caterhamu na okruhu Brands Hatch v Anglii, ale první zákazníci dostanou svá auta až na jaře příštího roku.
redakce autoweb.cz