autoweb.cz > poradna > Časté způsoby sezení za volantem – a proč jsou špatně
Časté způsoby sezení za volantem – a proč jsou špatně
Možná vám to bude připadat jako banalita, ale na toto téma nás přivedlo šokující zjištění. Nikdo neumí sedět za volantem! Každou cestu do práce nebo domů z redakce pozorujeme desítky, či spíše stovky lidí – a prakticky nikdo z nich nesedí za volantem tak, jak by měl.
Proto jsme se rozhodli zmapovat nejčastější nešvary oblíbených pozic za volantem a vysvětlit, proč stojí za to změnit své řidičské návyky. Nejde jen o maximální kontrolu nad vozem při dynamické, nebo chcete-li „sportovní“ jízdě, ale zejména o bezpečnost v každodenních dopravních situacích. Náš přehled je pojat trochu odlehčeným způsobem – ale to neznamená, že vás nesprávné sezení za volantem nemůže přivést do velmi vážných problémů!
1. KUDLANKA NÁBOŽNÁ
Co je špatně: Sedačka příliš vysoko a blízko volantu, chybné držení volantu
Kdo to dělá: Zpravidla začínající řidičky, ale často i sváteční nezkušení řidiči
Co to může způsobit?
Řidič sedící nalepený na volantu dělá tu zásadní chybu, že omezuje své prostorové vidění. A-sloupky moderních aut jsou poměrně tlusté s sklopené, takže řidič pak nemá dostatečný přehled o situaci šikmo vpravo a vlevo vpředu. Výhled na zpětná zrcátka je rovněž omezen, řidič je nevnímá automaticky v periferním vidění, neboť se mu ztrácí ze zorného pole. Snadno se tak před řidičem ztratí motorka, chodec, cyklista, ale klidně i menší auto.
Chybné držení volantu znemožňuje řidiči rychle a dobře reagovat. Pro zapnutí směrovek či použití výstražného znamení k odvrácení nebezpečí proto musí řidič přehmatávat. Provést rychlý vyhýbající manévr s takovým držením volantu je nanejvýš obtížné. Sice lze řízení strhnout na jednu stranu, ale vrácení vozidla zpět do směru jízdy a korekce smyku jsou prakticky nemožné.
2. TUNER
Co je špatně: Položené opěradlo, sedačka daleko, chybné držení volantu jednou rukou
Kdo to dělá: Mladí začínající řidiči, ale i sebevědomí „suveréni“, kteří své idoly spatřují ve snímcích jako Rychle a zběsile.
Co to může způsobit?
Zásadní problém je v tom, že kvůli položenému opěradlu se tuner, ehm… řidič nemůže zapřít zády. Drží se proto levou rukou volantu nahoře uprostřed, spíše v pravé třetině „dvanáct hodin pět minut“. Tím absolutně postrádá oporu, protože ruce na volantu musí být uvolněné, nesmí sloužit k držení řidiče.
Zásadní problém je v tom, že lehce doprava vykloněný řidič je položený a má významně omezený výhled z auta. Nejen do stran, ale také dopředu a hlavně dozadu. Držení volantu znemožňuje jakoukoli rychlou reakci a hlavně vrácení vozu do původního či požadovaného směru.
Tuto pozici si dovolujeme označit ze nejrizikovější a nejnebezpečnější hlavně pro ostatní účastníky provozu. Zvláštní je, že tuner a jemu podobní ji naopak považují za jedinou správnou…
3. TAXIKÁŘ
Co je špatně: Položené opěradlo, sedadlo daleko, chybné držení volantu v poloze „půl šesté“.
Kdo to dělá: Už podle názvu polohy hlavně taxikáři a řidiči z povolání trávicí za volantem dlouhé hodiny
Co to může způsobit?
Podobně jako u výše uvedeného tunera je problém v nesprávném držení těla – řidič se drží volantu místo toho, aby se opíral zády. Chybné držení volantu znemožňuje rychlou a přesnou reakci na nečekanou situaci. Obvykle tak dojde k tomu, že místo rychlého úhybného manévru stačí „taxikář“ maximálně šlápnout na brzdu. Sezení na hodně sklopeném opěradle navíc silně zatěžuje krční páteř a může vést až k chronickým potížím se zády.
4. MANAŽER
Co je špatně: Chybné držení volantu, nesoustředění, nevěnování se řízení
Kdo to dělá: Docela dost řidičů, zejména pak ti, kteří používají auto i jako „kancelář“
Co to může způsobit?
Chybné držení volantu levou rukou v poloze „tři čtvrtě na devět“, která je navíc loktem opřena o dveře, opět neumožňuje řidiči rychle reagovat. Problém je také ale v tom, že „manažer“ telefonuje (na telefonování pomocí hands-free sady samozřejmě není nic špatného), soustředí se na něco jiného a celkově se pořádně nevěnuje řízení. Často tak přehlédne nebo špatně vyhodnotí nebezpečnou situaci. A protože takoví řidiči velmi často spěchají, jsou ve stresu a nedodržují bezpečnou vzdálenost.
5. DŮCHODCE
Co je špatně: Křečovité držení volantu, zpravidla v poloze „za deset dvě“, fixace pohledu vpřed
Kdo to dělá: Starší řidiči a také sváteční jezdci
Co to může způsobit?
Úchop volantu oběma rukama v poloze „za deset dvě“ není tak principiálně závadný jako držení tunera, manažera či taxikáře. Problém polohy „za deset dvě“ je v tom, že nedovoluje řádně provést otočení volantem aspoň o půl otáčky. Vyzkoušejte si to! Chytněte volant „za deset dvě“ a otočte do strany, jak jen to půjde. Pak totéž opakujte s polohou „tři čtvrtě na tři“ a uvidíte, že volantem otočíte ještě dál, což k bezpečnému vyhýbajícímu manévru stačí.
Křečovitá poloha za volantem ale skýtá i jiný problém. Při jízdě se „zamknutými“ klouby v loktech a zápěstích jsou ovládací pohyby trhavé a cukavé, čímž se narušuje vyvážení auta. Když totiž volantem škubnete, můžete snadno narušit trakci pneumatik. Pohyb vždy musí být plynulý. „Důchodce“ také často sedí zbytečně blízko (podobně jako „kudlanka“) a fixuje pohled na překážku před sebou – typicky na zadní svítilny vpředu jedoucího vozu. Vedení pohledu a nebezpečí fixace na překážku jsou z hlediska bezpečnosti provozu snad nejvýznamnější, ale širší veřejnosti většinou zcela neznámé aspekty.
Poznali jste se v některém z uvedených příkladů, ale nevíte, jak za volantem sedět správně? Jaká je ideální poloha rukou na volantu? Jak si nastavit sedadlo, volant a zrcátka? Na dané téma připravujeme další články.