autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Cadillac STS SAE 100
Cadillac STS SAE 100
Pojízdná laboratoř na exotických kolech s poněkud dlouhým názvem vznikla na počest stého výročí zasedání Společnosti automobilových konstruktérů SAE (odtud název) a automobilka General Motors chce jejím prostřednictvím ukázat všechny nové technologie, které již má nebo by mohla mít v budoucnosti k dispozici.
Na STS spolupracovalo 38 dodavatelů, od kterých pochází celkem 50 význačných technologií, z nichž devět se už objevilo u sériového Cadillacu STS, dvaadvacet z nich je k dostání na jiných autech a devatenáct z nich zatím teprve čeká na případné sériové využítí.
K těm zajímavějším prvkům výbavy STS SAE 100 patří:
– Trojrozměrná navigace: Používá satelitní fotografie s vysokým rozlišením (jsou vidět jednotlivé značky a sloupy osvětlení), které promítá na displej tak, aby měl řidič lepší orientaci o své poloze.
– Čidlo stavu oleje: Čidlo analyzuje stav a hladinu oleje a signalizuje potřebu výměny oleje až v okamžiku, kdy je to opravdu nutné. Slouží k zamezení předčasných a nákladných výměn oleje.
– Vnitřní zpětné zrcátko s integrovaným LED displejem: Promítá pohled na zadní sedadla snímaný kamerou namířenou na zadní místa, nebo podle potřeby promítá situaci za autem při couvání.
– Elektronický samosvorný diferenciál: Stejný systém jako například u Ferrari F430, pouze u velkého rodinného výkonného sedanu.
– Bezvíčkový přístup k plnění paliva: Hrdlo nádrže je opatřené pouze zasouvací záklopkou ovládanou z interiéru. Již nehrozí ztráta víčka, ani potíže při tankování pro postižené osoby, které nemohou klasické víčko otevřít.
– Dvoudílná karbonová kola s hořčíkovými loukotěmi: Nejlehčí a zároveň i nejpevnější ráfky na světě. Efektivní způsob, jak snížit neodpruženou hmotnost, zlepšit zrychlení, účinnost brzd, jízdní vlastnosti a spotřebu.
Kdyby podobné auto vzniklo v Japonsku či Evropě, mělo by pod kapotou zcela jistě ekologicky přátelský hybridní pohon, palivový článek či přinejhorším moderní diesel.
STS SAE 100 je ale přeci jen americký výtvor a jako takový si ponechal starý dobrý benzínový osmiválec do V, navíc s kompresorem, který mu dává výkon 505 koní při 5600 ot/min a točivý moment 707 Nm při 3600 ot/min.
Je spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou s funkcí sekvenčního řazení.
O jízdních výkonech GM mlčí a uvádí jen to, že vývojové auto testoval na vlastních okruzích v Michiganu a Arizoně.
redakce autoweb.cz