Bugatti Veyron se bude vyrábět!

Tisíc koní za 1 000 000 eur. Nejsilnější a nejrychlejší auto všech dob dostalo konečně zelenou.

V posledních třech letech měl Veyron naplánované minimálně tři pevné premiéry, ale pokaždé z nich sešlo. Jednou proto, že si to Volkswagen jednoduše rozmyslel (jinými slovy nebyly peníze) a podruhé proto, že se měnilo vedení. Když se to stalo potřetí, omlouvali to tím, že vyžaduje další vývoj a pilování, zejména v oblasti aerodynamiky. 

Mezi námi si prostě nebyli zcela jistí, jestli se při slibované čtyřsetkilometrové maximálce nevznese do vzduchu. A jestli si myslíte, že přeháníme, stačí si vzpomenout na proslulý víkend na Le Mans v roce 1999, kdy se to stalo dvakrát (!) po sobě Marku Webberovi v Mercedesu CLK GTR, a to bylo ryze závodní auto, postavené přímo na vysokorychlostní soutěž, u kterého by to nikdo nikdy nečekal.

Tento týden však šéf Bugatti Thomas Bscher jasně prohlásil, že se Veyron bude vyrábět, tentokrát už doopravdy. Tohle jsme v minulosti slyšeli už několikrát, ale na druhou stranu se ještě nestalo, že by firma tak přesně řekla, jak to bude s prvními dodávkami. Vedení Bugatti je upřesnilo na září příštího roku, a když vezmeme v úvahu závažnost celé situace, včetně opravdu trapné historie s neustálým oddalováním výroby, a připočteme k tomu faktické vylepšování Veyronu na požadovanou úroveň, zdá se pravděpodobné, že to opravdu klapne. Navíc už všichni ostatní vyložili karty na stůl a čeká se jen na Bugatti, aby s konečnou platností trumflo Enzo, Zondu, Koeniggseg, SLR a Carreru GT.

Vzhledem k notoricky známým slibovaným výkonům by to pro něj neměl být sebemenší problém. Šestnáctiválcový motor do W s osmilitrovým objemem bude mít ne dvě, nýbrž čtyři turba, se kterými dosáhne výkonu 1001 koní. Samozřejmě to mohlo být jakékoli jiné číslo těsně nad tisícovkou, ale tohle je tak hezky symetrické, že asi nešlo odolat. Stejně úžasný je i točivý moment 1250 Nm, ale ten prý bez omezovače zvládne už i SL65 AMG.

Konečné hodnoty zrychlení nejsou známé, ale vzhledem k pohonu všech kol a dvouspojkové převodovce s lineárním tahem můžeme hádat čas z nuly na sto kolem tří sekund. Veyron sice není nijak rozměrný, ale v robustní karosérii toho má tolik, včetně absolutně luxusního interiéru, že bude vážit ke dvěma tunám. Přes nepřekonatelné jízdní výkony bude právě jeho hmotnost hrát nejvíce v jeho neprospěch, jakmile přijde řeč na srovnání čistoty prožitků s ostatními supersporty nejvyšší kategorie. Jistě bude mít obří brzdy a speciální pneumatiky, zaručující maximální přilnavost, ale jak vědí majitelé všelijakých přemotorovaných novinek, samo o sobě to sportovnost nezaručuje.

Pneumatiky budou výhradně od Michelinu, který se na programu od počátku podílí, a podle dosavadních informací budou dvojího druhu. Základní typ bude určený ke každodennímu používání s omezením zhruba na třísetkilometrovou rychlost. Pokud ale majitel projeví zájem o vyzkoušení maximální rychlosti, která má být rovných 400 km/h, ale možná i víc, Bugatti vyšle k autu technika se speciální sadou vysokorychlostních Michelinů a zároveň zajistí vhodný testovací okruh (pravděpodobně 12,3 km dlouhý ovál v německém Papenburgu), na kterém zákazník s plnou technickou podporou zkusí, jak chutná 0,33 Machu v autě.

Jisté je, že Bugatti chce s Veyronem v prvé řadě ohromit celý svět a na dalších mnoho let dopředu nasadit laťku výkonu a rychlosti, stejně jako se to podařilo v devadesátých letech dodnes nepřekonanému McLarenu F1. Jak se ale na Bugatti sluší a patří, určitě se bude snažit nastavit nový standard i v luxusu a pohodlí, čímž se posune spíše směrem k McLarenu SLR než k Enzu či Carreře GT.

Podle slov Thomase Bschera nevydělá Bugatti (potažmo Volkswagen) na Veyronu ani cent a celý projekt bude ztrátový, a to i přes plánovanou cenu 1 milionu eur plus místní daň. Vzhledem k nákladům na pořízení značky, mnohaletý vývoj a nadcházející výrobu karosérií, motorů, převodovek a zakázkových interiérů, se plánovaná série kolem tří set kusů asi opravdu nevyplatí. Bugatti má prý zatím kolem padesátky odhodlaných zájemců, ale každý Veyron začne kusově vyrábět až po obdržení zálohy 300 tisíc euro.

Pro Volkswagen je celý projekt prokazatelně otázkou prestiže a principu, ale ať už bude Veyron jakýkoli (a ozývají se i hlasy, že právě kvůli tomu nedává žádný smysl), za něco tak výjimečného si od každého zasluhuje upřímnou poklonu; už jen proto, že na něm finančně nevydělá, i když reklamní a imagový přínos je jiná otázka. Kdo by to byl řekl do firmy, která vyrostla na broucích a golfech…

redakce autoweb.cz

12.11.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist