autoweb.cz > Bugatti > Bugatti Chiron > Bugatti Chiron: První a jediné dojmy
Bugatti Chiron: První a jediné dojmy
Nejprve trocha opakování. Bugatti Chiron je nástupce dnes už legendárního Veyronu. Pod kapotou ukrývá osmilitrový šestnáctiválec dopovaný čtyřmi turbodmychadly, s výkonem 1500 koní a točivým momentem 1600 Nm. Monstrózní síla jde přes dvouspojkový automat na všechna čtyři kola, a i přes hmotnost dvě tuny umí stroj zrychlit z nuly na stovku za 2,5 sekundy, na dvoustovku za 6,5 sekundy a třistakilometrovou rychlost zvládne za 13,6 sekundy od pevného startu. Maximální rychlostí je 420 km/h. V době představení, v roce 2016, se mluvilo o ceně cca 2,4 milionu eur.
Tohle všechno už víme a známe, co nám ale zatím nebylo dopřáno, to je osobní setkání. A navzdory nadpisu k němu zatím nedošlo, mám mezi svými přáteli pár lidí, kteří vlastní velmi, velmi zajímavá a finančně náročná auta, ale Chiron mezi nimi toho času není. Ještě jsem nebyl v jeden čas na jednom místě s chloubou této automobilové techniky, takže jak se věci mají?
Pokud čekáte reportáž z jízdy, rovnou říkám, té se nedočkáte, nečtěte dál! Nicméně první dojmy v určitém pohledu mám a chci se o ně podělit, poprosím také – pokud právě teď nestojíte se skleničkou sektu v ruce a neodpočítáváte vteřiny do půlnoci, abyste se podívali na datum vydání článku, jde o odlehčenou úvahu související s koncem roku a uvolněnou atmosférou, ne o seriózní test.
Ovšem určitou vážnost bych si rád zachoval, minimálně ohledně ceny auta, čímž hodlám tento uzavřít. Teď ale dojem číslo jedna – Bugatti Chiron Lego Technic. Napsal jsem si Ježíškovi a pod stromečkem jsem našel velkou krabici. Neříkám, že dát necelých osm tisíc za stavebnici je úplně v pořádku, ale jednou za život si snad lze úlet tohoto typu dovolit.
Krabice je velká, těžká, krásně graficky vyvedená, i uvnitř namísto prázdných stěn najdete obrázky starých Bugatti, veškeré díly jsou úhledně zabaleny podle toho, jak je bude člověk sestavovat, dohromady tady máme 3599 dílků. Ehm, máme mít, mám za sebou první fázi stavby a podle všeho „mé“ číslo je 3597, dva díly chybí, což mne u tak drahé stavebnice značně irituje.
Že nebude komplet autíčko, které dostanu za padesátku k tankování na čerpací stanici, to přejdu, ale pokud sáhnu do peněženky pro nemalou sumu a hned při stavbě šasi a motoru mi budou chybět díly, to už mne dokáže namíchnout.
No, je to definitivně poslední Bugatti, které si (od Lega) koupím, a poslední Lego obecně. Pokud se mi povede auto postavit, zatím mám za sebou jen pár hodin stavby, bude mít na délku přes půl metru, široké bude pětadvacet centimetrů a vysoké bude čtrnáct centimetrů. Nicméně vzhledem k chybějícím dílkům si nejen jistý, kdy, jak a zda vůbec bude realizace dokončena.
Dojem číslo dvě: Bugatti Chiron ve Forza Horizon 4. Tady jsme sice ve virtuálním světě, ale zase můžeme s autem jezdit. Nebudu zdržovat detaily o hře, už jsme o ní psali a navíc předpokládám, že jde o obecně známý fenomén, takže rovnou k Bugatti. To moje jsem si „nalakoval“ do kombinace bílé a tmavě modré, jakkoli kombinace tmavé modři se světlemodrou se mi také líbí.
Auto je (na poměry hry) extrémně rychlé, řekl bych, že minimálně dynamikou odpovídá virtuální stroj tomu, co říkají tabulky o skutečném autě. Dá se s ním ale jezdit také bokem – sám sebe poplácám po ramenou za rekordní drift, čímž ale jako stará škola, která potřebuje cítit chvění pod zadkem a volat mezi konečky prstů, s popisem digitálního Chironu skončím.
Dojem číslo tři – opět Lego, tentokrát ale model v životní velikosti. Možná vzhledem k jedinečnosti exempláře ještě vzácnější, než skutečný automobil. Chiron z Lega má vážit 1500 kg, má disponovat teoretickým výkonem 5,3 koně a točivým momentem 92 Nm. Na jeho sestavení bylo zapotřebí přes milion dílků. Z dálky vypadá auto „jako živé,“ zblízka se pak hladké linie rozpadnou na hrany jednotlivých Lego kostiček a auto odhalí plně svou příslušnost do světa hraček namísto do teritoria skutečných superaut.
Abych shrnul svou trojitou zkušenost, tak prohlásím, že nejsem typických fanatikem monstrózních aut z brutálními výkony, umí mne potěšit i kompaktní hatchback, pokud je dostatečně agilní. Nebo lépe řečeno, líbí se mi auta obecně, a že bych z Bugatti padal na zadek, to přímo ne. Chiron v těch formách, jak jsem zatím mohl vyzkoušet, proč ne – jako hračka, digitální vozítko i plastová socha, mají něco do sebe. Co má do sebe ale Chiron v reálu? A teď nemyslím jako auto, ale jako investice?
Pokud mám přijít na závěr se slibovaným zamyšlením, tak nutně váhám, jak moc je toto Bugatti „výhodné“ na pořízení. Jsou auta, která koupíte a od toho okamžiku jim roste cena v kontrastu s tím, když si pořídíte nový rodinný kombík v naftě a ve chvíli, kdy podepíšete smlouvu, přijdete o třicet procent z ceny. Kam spadá Bugatti Chiron? Těžko říct, podíváme-li se na oblíbený německý portál s ojetinami, uvidíme ceny od 2,9 do 4,0 milionů eur. Nicméně se objevil i kus, v jedné renomované aukční síni, jehož cena je v přepočtu asi pět milionů korun pod základní prodejní částkou nového vozu. Bude tedy Chiron výhodnou investicí? To ukáže jen čas, gloriola nadpozemského auta, která se vznášela kolem Veyronu, mu ale možná tak trochu chybí.