autoweb.cz > legislativa > dopravní předpisy v čr > Bodový systém – body si lze koupit zpátky
Bodový systém – body si lze koupit zpátky
Od zavedení bodového systému v roce 2006 již přes 10 % všech českých řidičů, tedy asi 690 000 lidí, dostalo aspoň jeden bod a téměř 27 500 jich přišlo o řidičský průkaz – dosáhli na 12 trestných bodů. Počet bodovaných řidičů ale pořád narůstá. Stále více lidí je tady bez řidičáku a tudíž nepřináší do státní poklady dostatečné množství peněz – ze spotřební daně na pohonných hmotách atd.
Poslanci proto přišli s návrhem, jak usnadnit řidičům odečet bodů a vrátit je na silnice. Návrh předložil poslanec za ČSSD Zdeněk Uplatil, který k tomu uvedl následující: „Neustále bojujeme s korupcí, ale stejně se podplácení na obecní a okresní úrovni nevyhneme. Nejhorší na tom je, že z toho jako stát nemáme ani korunu. Lepší bude, když půjdeme korupci naproti a řidiči si budou moci své body koupit zpátky legálně.“Podle návrhu by si tak bodovaní řidiči mohli zpět koupit čisté bodové konto nebo aspoň některé body, aby jim nehrozilo úplné vybodování za nejvážnější přestupky. Poslanci navrhli, aby ceny za jednotlivé body exponenciálně rostly, takže by první bod stál rovných 1000 korun, druhý 2000 korun, třetí už 4000 korun, čtvrtý 8000 korun a tak dále. Řidiči si ale budou moci odečíst maximálně 7 bodů za rok, tedy za 64 000 korun. „Bohatí řidiči v drahých a silných autech nebudou mít s placením vysoké částky za sedm bodů žádný problém,“ doplňuje poslanec Uplatil.
„Potřebujeme dostat řidiče zpátky na silnice. Tím, že budou jezdit, opět nasbírají body a znovu se logicky vykoupí. Chceme proto posilovat hlídky, nakoupíme novou techniku a připravujeme další legislativní změny, aby mohla měřit i obecní a vojenská policie. Předpokládáme, že nám tato změna přinese do eráru, tedy… pardon… do státní pokladny přibližně 1,75 miliardy korun ročně,“ dodal k tomu poslanec Uplatil.
Podle poslance Uplatila to s sebou ponese samozřejmě mnohem více administrativy, ale prý se tím na úřadech vytvoří stovky nových pracovních míst, čímž se navíc splní vládní progam o podporu zaměstnanosti. Pokud návrh projde, začne platit od dnešního dne přesně za rok, tedy 1. dubna 2012.
autoweb.cz