autoweb.cz > BMW > BMW XM > BMW XM reprezentuje vývoj německé automobilky. V ničem takovém jste ještě neseděli
BMW XM reprezentuje vývoj německé automobilky. V ničem takovém jste ještě neseděli
Auto, které budí rozporuplné emoce. To je nové BMW XM. Zarytí fanoušci bavoráků mu nemohou přijít na chuť, milovníci futurismu ho vynášejí do nebes. Nepamatuji si, že by nějaké auto vzbuzovalo v lidech tak protichůdné názory. Na druhou stranu o to tady jde, ne? Aby se o nový model zajímalo co nejvíc lidí, a hlavně, aby o něm vedli sálo dlouhé debaty. A že je o čem.
Velikost a neotřelost
Téma exteriéru by zabralo několik dnů či několik hodin rozhovorů. Nový model XM se totiž řadí do kategorie SAV – Sport Activity Vehicle (nikoliv SUV). Zkratka, která reprezentuje důraz na aktivní luxusní životní styl a sportovní charakter vozu. Myslím si, že dané spojení slov perfektně vystihuje ono spojení přepychu a dravosti. Já si totiž nemohu pomoci, ale mně se zvenku líbí. Je hodně expresivní a jiné. Jeho zaměření je primárně na zámořský trh a hned po něm následuje Čína. To o mnohem vypovídá – především o velikosti. Působivý vzhled BMW XM podtrhují jeho vnější rozměry. Karoserie čítá na délku přes 5,1 metru a rozvor náprav činí 3105 mm. Co do hodnoty šířky pak napočítáme celých 2,05 metru, se zrcátky je to něco kolem 2,2 metru, což z něj dělá nejširší model automobilky. Nebudu zastírat, že to v mnohých podzemních garážích je jen tak tak. I celý design prošel zásadní proměnou. Prim tu hrají hladké povrchy, které jsou postaveny do kontrastu ostrých hran. Zajímavé jsou i dvojité světlomety a BMW M maska chladiče, jejíž ledvinky jsou ledkově podsvícené a mají zajímavý světelný podpis jak při příchodu, tak při odchodu od auta. Nepřehlédnutelné jsou i velké nasávací otvory.
Při pohledu ze strany vás přímo uchvátí pár věcí. Asi nejvýrazněji vás zrak spočine na černém pruhu s nápisem XM, který se táhne po celé délce karoserie až k D-sloupku, kde je jemně zakončen pozvednutím. Stejně nepřehlédnutelné jsou leskle černé lemy spodních okrajů karoserie a také černě lesklé lakování podběhů kol. To vše s modrým metalickým lakem, který je mimochodem bezpříplatkový, dává autu velmi zvláštní futuristický nádech.
Zadní část pak vypadá jako když vylezla z filmu Iron Man. Úzké světlomety v kombinaci s leštěným, a tak zvláštně hladkým povrchem připomínají právě onu masku komiksové postavy. Až na to, že tu zde v horní části zadního okna najdete vygravírovaná loga BMW. Dole pak nepřehlédnete šestihranné dvojité koncovky výfuku, které nejsou posazené vedle sebe, jak tomu bývá obvykle, ale nad sebou.
Já vám říkala, že tohle auto není jako žádné jiné.
Uchvátí vás strop
Opulentnost zevnějšku jde ruku v ruce s moderním luxusem interiéru. Při otevření dveří na vás dýchne úplně něco jiného, než na co jste byli doposud zvyklí. Chvíli vás totiž nebude zajímat nic než strop, který je pokryt, (citace BMW) skulpturálním čalouněním. Jednoduše jde o trojrozměrný strop z Alcantary, po kterém, když jezdíte prsty, máte pocit, že se dotýkáte hor v Himalájích. Tak bych přirovnala jeho tvar. Zároveň mu nechybí ambientní podsvícení, které si můžete nastavit dle libosti, ale při vstupu do auta vás přivítá barevná trojkombinace červené, modré a bílé, která je zasvěcena právě Mkové divizi. A jinak je to tu taková posh klasika. Pracoviště řidiče nabízí prohnutý dvojitý displej, příjemně tvarovaný volant, a uprostřed vedle voliče automatické převodovky naleznete několik tlačítek. Nejzajímavější jsou z nich dvě. Tlačítko M Hybrid slouží k výběru pohonu – můžete si zvolit, jestli chcete jet na hybridní režim nebo na čistou elektřinu. Tlačítko M Mode oproti tomu slouží k volbě celkového módu vozu. Například, když si přepnete z výchozího nastavení Road na Sport, přizpůsobí se vám asistenční systémy a omezí se pouze na základní funkce, abyste si sportovní charakter jízdy mohli vychutnat naplno.
Pokud byste měli zájem si předvolit nastavení jízdy a individuálně tak zasáhnout do toho, jaké má auto zvuk, jaký stabilizační systém a zároveň fungování převodovky, můžete tak učit uložením do paměti. To pak lze vyvolat pomocí červených pádýlek s označením M1 a M2 na volantu.
Z komfortu pak mohu vypíchnout sedadla, která jsou nejen dostatečně široká, a tedy i pohodlná, ale mají dobře udělané postranní vedení, takže vás v zatáčkách nenechají na holičkách. Prostoru je tu až až a v zadním „salonku“ se budou spolucestující cítit jako v přepychovém baru. K jejich pohodl je tu dokonce i polštářek za hlavu.
Už musíte mít řidičské zkušenosti
Nejzajímavější zážitek ale XM poskytuje hlavně při jízdě. Ostatně je to pro německou automobilku první vysokovýkonný model s elektrifikovaným pohonem. Jedná se konkrétně o plug-in hybridní ústrojí složené z osmiválce o objemu 4,4 litru se dvěma turbodmychadly pokrývající výkon 489 koní, který je doplněný elektromotorem nabízející výkon 197 koní. Při správném počítání dostanete pod kapotou burácející stádo 653 koní. Ačkoliv výkon byste na všechno měli, těžko říct, jestli ho bude využívat. XM má skloubit pohodlí a luxusní pocit z jízdy s dravostí, ale domnívám se, že pocitově se spíš hodí na tu vyrovnanější jízdu. Protože na brutální řezání zatáček a zrychlování na nekřesťanské rychlosti je poněkud těžké. Vždyť 2,8 tuny už kus auta. A s tou váhou se musí počítat, jak v zatáčkách, tak při brzdění. Jasně, němečtí inženýři se při konstrukci vážně snažili – nástup výkonu je opravdu dechberoucí, natáčení zadních kol zpříjemňuje ovládání víc než si dovedete představit, na míru vyrobené M sportovní brzdy dělají svou práci více než dobře… ale na takovou váhu to chce řidičský um. A to u tohohle auta bude hrát celkem zásadní roli.
Testy BMW
Pokud ale o sobě tvrdíte, že umíte řídit a chcete z XM vytáhnout maximum, co se sportovního směru týká, nezklame vás. Režim Sport totiž splňuje veškeré požadavky na tento styl jízdy. Na rovném povrchu jeho tužší podvozek letí jako drak, váha se pocitově zmenšuje, dostáváte od adaptivního M podvozku přesné pokyny, co a jak. Ostatně ta kombinace elektronicky řízených tlumičů a aktivních stabilizátorů nejlépe funguje při vážně dynamických situacích. Převodovka též pracuje rychle a přesně. Na pohodlí na dlouhých cestách vám neuberou ani 23palcová kola. A celkově je SAV ve sportovním módu poddajnější.
Osobně považuji model XM za jakési umělecké dílo, které si BMW stvořilo proto, aby v něm ukázalo vše, čeho je schopno v době elektrifikace. Neotřelý a opravdu pohledy přitahující design, luxusně vymazlený a prostorný interiér, vysokovýkonný agregát, který v sobě ukrývá budoucnost – tedy elektromotor a podvozek tak technický dokonalý, že z jeho popisu by se vám protočily panenky. Otázkou ale zůstává, jestli všechny dokonalé jednotlivosti dokážou pospolu hrát tak, že jejich chování bude bez chybičky. To ukáže hlavně čas a množství prodaných modelů. Protože XM si nezakoupí jen tak někdo. Cílová skupina je i mně neznámá, protože nedokážu určit, jestli si ho pořídí milovník a sběratel umění nebo fanda do sportovní jízdy. Určitě ale vím, že ten člověk bude muset být bohatý. Testovaný model měl totiž připnutou cenovku s číslem 4 339 400 Kč, a to už i pro mě je děsivé číslo.
Komentář: Ale to evidentně nemusí být překážka. Při parkování v centru Prahy jsem narazila na pána, který vystoupil z X6 a šel si XM velmi detailně prohlédnout. Následovala vzájemná debata, při které mi bylo řečeno, že o XM uvažuje (velmi vážně) jak o svém dalším autě. Jednalo se o právníka. Inu, přej a bude ti přáno.